miercuri, 28 decembrie 2022

ACATISTUL SFÂNTULUI ȘI DREPTULUI IOSIF, Logodnicul Sfintei Fecioare Maria

 ACATISTUL SFÂNTULUI ȘI DREPTULUI IOSIF, Logodnicul Sfintei Fecioare Maria 

                               28 decembrie



Rugăciunile începătoare


De este preot, începe aşa :

Binecuvântat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.


Iar de nu este preot, se zice :

Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi. Amin.


Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!

Împărate Ceresc, Mângâietorule, Duhul Adevărului, Care pretutindeni eşti şi pe toate le împlineşti, Vistierul Bunătăţilor şi Dătătorule de Viaţă, vino şi Te sălăşluieşte întru noi şi ne curăţeşte pe noi de toată întinăciunea şi mântuieşte Bunule sufletele noastre!


Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte Fără-De-Moarte, miluieşte-ne pe noi! (de 3 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi! Doamne, curăţeşte păcatele noastre! Stǎpâne, iartă fărădelegile noastre! Sfinte, cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru Sfânt Numele Tău!


Doamne miluieşte! (de 3 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Tatǎl nostru, Carele eşti în Ceruri, sfinţească-se Numele Tău, vie Împărăţia Ta, facă-se Voia Ta, precum în cer aşa şi pe pământ. Pâinea noastră, cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri! Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbǎveşte de cel viclean! Amin!

Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi! Amin 


Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi, că nepricepându-ne de nici un răspuns, această rugăciune aducem Ţie, ca unui Stăpân, noi păcătoşii robii Tăi, miluieşte-ne pe noi!


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh!


Doamne, miluieşte-ne pe noi, că întru Tine am nădăjduit; nu Te mânia pe noi foarte, nici pomeni fărădelegile noastre, ci caută şi acum ca un Milostiv şi ne izbăveşte pe noi de vrăjmaşii noştri, că Tu eşti Dumnezeul nostru şi noi suntem poporul Tău; toţi lucrul mâinilor Tale şi Numele Tău chemăm.


Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Uşa milostivirii deschide-o nouă, binecuvântată Născătoare de Dumnezeu, Fecioară, ca să nu pierim cei ce nădăjduim întru tine, ci să ne izbăvim prin tine de nevoi, că tu eşti mântuirea neamului creştinesc.


Cred întru unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul cerului și al pământului, al tuturor celor văzute și nevăzute. Și întru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii; lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut iar nu făcut, Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut. Care, pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri și S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria și S-a făcut om. Și S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat, a pătimit și s-a îngropat. Și a înviat a treia zi, după Scripturi. Și S-a înălţat la ceruri și șade de-a dreapta Tatălui. Și iarăși va să vină cu slavă să judece viii si morţii, a Cărui împărăţie nu va avea sfârșit. Și întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă Făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat si slăvit, Care a grăit prin prooroci. Întru una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserică. Mărturisesc un Botez spre iertarea păcatelor. Astept învierea morţilor si viaţa veacului ce va să fie. Amin!


Doamne miluiește! (de 12 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Veniţi să ne închinăm Împăratului nostru Dumnezeu! (o închinăciune)

Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Hristos, Împăratul nostru Dumnezeu! (o închinăciune)

Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Însuşi Hristos, Împăratul şi Dumnezeul nostru! (o închinăciune)


Psalmul 142

Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru credincioşia Ta, auzi-mă, întru dreptatea Ta. Să nu intri la judecată cu robul Tău, că nimeni din cei vii nu-i drept înaintea Ta. Vrăjmaşul prigoneşte sufletul meu şi viaţa mea o calcă în picioare; făcutu-m-a să locuiesc în întuneric ca morţii cei din veacuri. Mâhnit e duhul în mine şi inima mea încremenită înlăuntrul meu. Adusu-mi-am aminte de zilele cele de demult; cugetat-am la toate lucrurile Tale, la faptele mâinilor Tale m-am gândit. 

Întins-am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ însetoşat. Degrab auzi-mă, Doamne, că a slăbit duhul meu. Nu-Ţi întoarce faţa Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor care se coboară în mormânt. Fă să aud dimineaţa Mila Ta, că la Tine îmi este nădejdea. Arată-mi calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu. 

Scapă-mă de vrăjmaşii mei, că la Tine alerg, Doamne. Învaţă-mă să fac Voia Ta, că Tu eşti Dumnezeul meu. Duhul Tău Cel Bun să mă povăţuiască la pământul dreptăţii. Pentru Numele Tău, Doamne, dăruieşte-mi viaţă. Întru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu. Fă bunătate de stârpeşte pe vrăjmaşii mei şi pierde pe toţi cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul Tău. 


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!


Dumnezeu este Domnul şi S-a arătat nouă, bine este cuvântat Cel ce vine întru Numele Domnului ! (de 3 ori)


Tropar, glasul al 2-lea:


Binevesteşte Iosif lui David, dumnezeiescului Părinte, minunile: văzut-ai pe Fecioara născând, cu magii te-ai închinat, cu păstorii ai slăvit şi prin Îngeri înştiinţare ai primit. Roagă pe Hristos Dumnezeu să mântuiască sufletele noastre!


Condac, glasul al 3-lea:


De veselie astăzi, dumnezeiescul David se umple; şi Dreptul Iosif împreună cu Iacob, laudă aduce; că luând cunună pentru înrudirea cu Hristos se bucură; şi pe Cel Ce s-a născut în chip de negrăit pe pământ, Îl laudă şi strigă: Mântuieşte, Îndurate, pe cei ce Te cinstesc pe Tine!


Psalmul 50

Miluieşte-mă, Dumnezeule, după Mare Mila Ta şi după mulţimea îndurărilor Tale, şterge fărădelegea mea. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea şi de păcatul meu mă curăţeşte; că fărădelegea mea eu o cunosc şi păcatul meu înaintea mea este pururea. Ţie unuia am greşit şi rău înaintea Ta am făcut, aşa încât Drept eşti Tu întru cuvintele Tale şi Biruitor când vei judeca Tu. Că iată întru fărădelegi m-am zămislit şi în păcate m-a născut maica mea. Că iată adevărul ai iubit; cele nearătate şi cele ascunse ale înţelepciunii Tale, mi-ai arătat mie. Stropi-mă-vei cu isop şi mă voi curăţi; spăla-mă-vei şi mai vârtos decât zăpada mă voi albi. Auzului meu vei da bucurie şi veselie; Bucura-se-vor oasele mele cele smerite. Întoarce faţa Ta de la păcatele mele şi toate fărădelegile mele şterge-le. Inimă curată zideşte întru mine, Dumnezeule şi duh drept înnoieşte întru cele dinlăuntru ale mele. Nu mă lepăda pe mine de la faţa Ta şi Duhul Tău cel Sfânt nu-l lua de la mine. Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale şi cu duh stăpânitor mă întăreşte. Învăţa-voi pe cei fără de lege căile Tale şi cei necredincioşi la Tine se vor întoarce. Izbăveşte-mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele; bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta. Doamne, buzele mele vei deschide şi gura mea va vesti lauda Ta. Că de ai fi voit jertfă, Ţi-aş fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi. Jertfa Lui Dumnezeu: duhul umilit, inima înfrântă şi smerită Dumnezeu nu o va urgisi. Fă bine, Doamne, întru bună voirea Ta, Sionului şi să se zidească zidurile Ierusalimului. Atunci vei binevoi jertfa dreptăţii, prinosul şi arderile de tot; atunci vor pune pe altarul Tău viţei.


Condacul 1


Folositor iubit si cinstit, dăruit nouă de Domnul, primindu-te pe tine, ca cel ce ai purtat de grijă Fiului lui Dumnezeu și Maicii Sale, învrednicește-ne și pe noi sprijinului și apărării tale, ca să-ți cântăm ție: Bucură-te, Sfinte și Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Icosul 1


Petrecând Fecioara unsprezece ani în templul lui Solomon și sosind al doisprezecelea, cu îndrăzneală a răspuns arhiereilor și preoților că din scutece este dată lui Dumnezeu de părinți și Lui I-a făgăduit să-și păzească fecioria în veci. Ales ai fost, părinte Iosife, ca păzitor al vieții ei curate. Pentru aceasta grăim către tine așa:


Bucură-te, că preoții nu voiau să mânie pe Dumnezeu cu ceva;


Bucură-te, că ei nu doreau să facă nedreptate sfântului trup al Fecioarei;


Bucură-te, că rugăciune către Domnul au făcut;


Bucură-te, că sfatul Domnului a fost să se aleagă bărbați fără femei din casa și seminția lui David;


Bucură-te, că s-a hotărât ca al cărui toiag va înverzi acela să fie ales pentru a i se da Fecioarei Maria;


Bucură-te, că ai fost între cei doisprezece bărbați adunati de arhiereul Zaharia;


Bucură-te, că arhiereul s-a rugat Domnului să arate pe bărbatul cel vrednic, cu care se cuvine a logodi pe Fecioara;


Bucură-te, că toiagul tău, rămânând peste noapte în Sfântul altar, a înverzit;


Bucură-te, că o porumbiță s-a văzut zburând de sus și șezând pe toiagul tău;


Bucură-te, că ai fost logodit cu Fecioara;


Bucură-te, că prin logodire Dumnezeu a acoperit fecioria Preasfintei Maicii Sale;


Bucură-te, că astfel s-a tăinuit de diavol că Dumnezeu voiește a petrece cu oamenii;


Bucură-te, Sfinte și Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Condacul al 2-lea


Taina tainei ai slujit părinte căci, logodit fiind cu Fecioara, întrupării Fiului lui Dumnezeu ai fost învrednicit a fi părtaș. Altceva nu ne pricepem decât a tăcea și știm doar a cânta Celui ce cu tine a binevoit așa cântarea aceasta: Aliluia!


Icosul al 2-lea


Luminat de Duhul Sfânt, evanghelistul avea să scrie mai târziu Evanghelia, pe care, citind-o, ne simțim mai aproape de Dumnezeu și de Maica Sa. Lumină deslușitoare primind, ție îți grăim așa:


Bucură-te, că evanghelistul a cercetat seminția ta;


Bucură-te, că astfel am aflat și de Maria din ce neam provine;


Bucură-te, că evanghelistul nu a stricat nici obiceiurile de a nu se face genealogia celor de parte femeiască;


Bucură-te, că, arătând strămoșii tăi, a ferit pe oameni de a se sminti de o naștere din fecioară;


Bucură-te, că ai fost din neamul și casa lui David;


Bucură-te, că erai din aceeași seminție cu Hristos și Maica Sa;


Bucură-te, că și legea veche ai respectat, fiind logodit cu cineva din același neam și aceeași casă;


Bucură-te, că strălucită era măreția faptelor ce se orânduiau;


Bucură-te, logodnic bun si blând;


Bucură-te, ocrotitorul Sfintei Familii;


Bucură-te, că evanghelistul te-a socotit între Sfinții Părinți după trup ai lui Hristos;


Bucură-te, că ai căutat împlinirea cuvintelor proorocilor;


Bucură-te, Sfinte și Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Condacul al 3-lea


„Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu și dreptatea Lui și toate acestea se vor adăuga vouă” a zis Domnul pentru ca să alunge de la noi grijile veacului acesta. Ca cel căruia îi sunt bineprimite rugăciunile călăuzește-ne pe drumurile vieții ca să umblăm în căile Domnului și mijlocește pentru noi adăugirea celor de folos ca să-I cântăm Lui: Aliluia!


Icosul al 3-lea


După cum soarele, înainte de a-și arunca razele sale pe pământ, luminează cu lumina lui, de departe, cea mai mare parte a lumii, tot așa și Hristos, când a răsărit din pântecele Fecioarei, a luminat, înainte de a se naște, întreaga lume. De aceea ție, celui luminat de lumina Harului, îți aducem cântare așa:


Bucură-te, că, înainte de Nașterea Domnului, profeții săltau de bucurie;


Bucură-te, că femeile preziceau cele viitoare;


Bucură-te, că Ioan Botezătorul sălta în pântecele maicii sale;


Bucură-te, că Elisabeta s-a umplut de Duh Sfânt;


Bucură-te, că aceasta a fericit-o pe Maica Domnului;


Bucură-te, că binecuvântată a fost logodnica ta;


Bucură-te, că binecuvântat a fost rodul pântecului ei;


Bucură-te, că lui Zaharia i s-au deschis gura și limba;


Bucură-te, că acesta a proorocit că Ioan va merge înaintea Feței Domnului;


Bucură-te, că o stea mai luminoasă decât Soarele a condus pe magi până în Palestina;


Bucură-te, că nu era una din celelalte stele pentru că apărea și iarăși dispărea;


Bucură-te, că steaua mergea de la miazănoapte la miazăzi;


Bucură-te, Sfinte și Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Condacul al 4-lea


Adusu-te-a pe tine Tatăl Ceresc mărturie că Hristos cu adevărat de la Duhul Sfânt S-a născut și prin ceea ce ai pătimit ai întărit spusele Lui, iar noi ne-am învățat să-I cântăm: Aliluia!


Icosul al 4-lea


Bărbat filozof și drept te-ai arătat, căci, nevoind să o vădești pe logodnica ta, ai vrut doar să o lași în ascuns. Pentru aceasta îți grăim ție:


Bucură-te, bărbat mult iubitor de oameni;


Bucură-te, cel atât de lipsit de patimi;


Bucură-te, om care te-ai ridicat cu mintea mai presus de lege;


Bucură-te, că ai fost lipsit de orice umbră de gelozie;


Bucură-te, că nu voiai să o superi pe Fecioară nici cu cea mai mică mustrare;


Bucură-te, că te străduiai să-ți ascunzi frământările sufletului tău;


Bucură-te, înțeleptule, căci nu ai învinuit și nu ai ocărât;


Bucură-te, că ai vrut doar să o lași pe cea având în pântece;


Bucură-te, că Fecioara nu ți-a risipit nedumerirea când a văzut că te tulburi;


Bucură-te, că îngerul nu ți-a spus totul mai înainte de a intra la tine astfel de gânduri;


Bucură-te, că de mânie și necredință ai fost astfel ferit;


Bucură-te, că așa ai fost păzit de a rămâne mut ca Zaharia;


Bucură-te, Sfinte și Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Condacul al 5-lea


Îngerul cel mai întâistătător, cel ce Fecioarei a vestit bucurie, în vis ți s-a arătat și deplin te-a luminat, cum că Fecioara de la Duhul Sfânt în pântece a luat; și, lămurit fiind, cu dragoste ai cântat: Aliluia!


Icosul al 5-lea


Ca cel ce de la înger te-ai învățat un lucru așa de minunat, credința noastră o întărește ca să-ți cântăm acestea:


Bucură-te, că îngerul arătându-ți-se mai târziu, s-a vădit și înțelepciunea ta;


Bucură-te, că ți s-a binevestit după ce ai căzut în bănuială;


Bucură-te, că însăși bănuiala te-a încredințat de adevărul celor vestite;


Bucură-te, om foarte credincios căruia i-a fost de ajuns arătarea din vis;


Bucură-te, căci te temeai să nu superi cu ceva pe Domnul;


Bucură-te, că Dumnezeu s-a purtat cu blândețe cu tine;


Bucură-te, că îngerul ți-a descoperit toate frământările sufletului;


Bucură-te, că teama a fost alungată de la tine;


Bucură-te, căci de multă bucurie ai fost învrednicit;


Bucură-te, că îngerul ți-a încredințat-o pe Maica Domnului în grijă;


Bucură-te, că mai târziu Hristos o va da pe Maica Sa ucenicului iubit precum ți-a dat-o ție îngerul;


Bucură-te, că ai ținut în locuința ta pe cea în care a locuit Hristos;


Bucură-te, Sfinte și Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Condacul al 6-lea


Nu voia ta ai căutat să o faci, ci voinței de sus te-ai supus. De aceea, Celui ce te-a întărit să faci voia Sa Îi cântăm: Aliluia!


Icosul al 6-lea


Cu adevărat mare este cinstea pe care ți-a arătat-o Dumnezeu, Dreptule Iosif, că și a pune nume Împăratului veacurilor te-a învrednicit. Cu tine ne bucurăm și ție îți grăim:


Bucură-te, că aceasta este însărcinare proprie unui părinte;


Bucură-te, că astfel slujești tainei Întrupării Fiului lui Dumnezeu;


Bucură-te, că îngerul ți-a vestit că Maria va naște Fiu nu ție, ci întregii lumi;


Bucură-te, că numele Copilului de sus a fost trimis;


Bucură-te, că Dumnezeu a arătat astfel că nașterea este minunată;


Bucură-te, că acesta nu este un nume ca oricare altul;


Bucură-te, că este o vistierie de nenumărate bunătăți;


Bucură-te, că izbăvirea și iertarea de păcate sunt aceste bunătăți;


Bucură-te, că acestea sunt mai presus de izbăvirea de războaie sau barbari;


Bucură-te, că lucrul acesta nu era cu putință mai înainte;


Bucură-te, că astfel ți s-a arătat că Cel născut este Împăratul celor de sus;


Bucură-te, că El este singurul care are o asemenea putere;


Bucură-te, Sfinte și Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Condacul al 7-lea


Împlinirea celor zise de Domnul prin proorocul Isaia descoperindu-ți-se, ți-a adeverit toate cele vestite de înger. Ajută-ne să nu batjocorim nespusa binefacere a lăsării păcatelor ca, astfel, mântuiți, să-I cântăm: Aliluia!


Icosul al 7-lea


Văzut-a îngerul oceanul și adâncul iubirii de oameni a lui Dumnezeu și împăcarea cu oamenii prin pogorârea Celui mai presus de toate la cele mai prejos de toate. Pentru că și prin tine, bunule părinte Iosif, s-au lucrat acestea, auzi de la noi așa:


Bucură-te, că numele Emanuel arată că Dumnezeu este cu oamenii mai lămurit ca niciodată;


Bucură-te, că fecioară a fost Maica Domnului;


Bucură-te, bărbat drept, bun cunoscător al Scripturilor;


Bucură-te, că prin ascultare și supunere ai luat la tine pe logodnica ta;


Bucură-te, că astfel au fost cinstite și fecioria și nunta cea după lege;


Bucură-te, suflet treaz și cu totul cinstit;


Bucură-te, că viețuind în casa ta, Preasfânta Fecioară nu și-a schimbat viața pe care o avea în Sfânta Sfintelor;


Bucură-te, că îi era locuința ta ca o biserică de rugăciune;


Bucură-te, că nu te-ai atins nici măcar în gând de floarea fecioriei ei;


Bucură-te, că erai slujitor al vieții Preacuratei Fecioare celei pline de sfințenie;


Bucură-te, că ai fost martor al vieții ei celei fără de prihană;


Bucură-te, al tinerilor înțelept însoțitor;


Bucură-te, Sfinte și Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Condacul al 8-lea


Nu te-ai gândit să te mărești în sineți, ci Cel căruia I-ai slujit cu slava Sa te-a unit iar noi ne dorim ca, împreună cu tine, în smerenia cea de la El, să-I cântăm: Aliluia!                         


Icosul al 8-lea


Un oarecare dintre cărturari, cu numele Anin, venind în casa ta, după arătarea îngerului în vis, a alergat la arhiereu și la tot soborul mărturisind neadevărul că pe fecioara pe care ai luat-o din biserica Domnului spre pază, ai cunoscut-o în ascuns și este îngreunată. Pentru că astfel am putut vedea cum lucrează Dumnezeu și cum și prin tine S-a preaslăvit, ție îți zicem acestea:


Bucură-te, că slugile trimise de arhiereu te-au adus împreună cu Fecioara la arhiereu și sobor;


Bucură-te, că din apa vădirii ați băut ca să arate Domnul păcatul vostru;


Bucură-te, că asupra voastră nu s-a făcut nici un semn;


Bucură-te, că poporul se mira că nu s-a aflat în voi păcat;


Bucură-te, că arhiereul v-a zis să mergeți în pace;


Bucură-te, că v-ați întors acasă bucurându-vă si lăudând pe Dumnezeul lui Israel;


Bucură-te, rușinarea clevetitorilor;


Bucură-te, al purtătoarelor de prunci ocrotitor;


Bucură-te, tare sprijinitor al familiilor creștine;


Bucură-te, că ai slujit Maicii Domnului cu bună credință și cu frică;


Bucură-te, că ai bineplăcut lui Dumnezeu prin simplitate;


Bucură-te, întărirea noastră când suntem învinuiți pe nedrept;


Bucură-te, Sfinte si Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Condacul al 9-lea


Poruncă ieșind de la stăpânire să se înscrie toată lumea, te-ai dus împreună cu logodnica ta din Galileea în cetatea lui David, Bethleem. Și, împlinindu-se zilele ca ea să nască, a născut pe Fiul Său, Cel Unul-Născut pe care, văzându-L, ai cântat: Aliluia!


Icosul al 9-lea


Un asin și un bou aduceai cu tine pe cale, asinul ca să poarte pe fecioara, iar boul ca să-l vinzi, să plătești datornicul bir împărătesc și să cumperi cele de trebuință. Ca unui martor și văzător al smereniei lui Hristos îți grăim așa:


Bucură-te, că boul și asinul erau legați lângă iesle și încălzeau pe Prunc în frigul iernii;


Bucură-te, că Scriptura ce zice: „Cunoscut-a boul pe Cel ce-L are pe el, și asinul ieslea Domnului Său” s-a împlinit astfel;


Bucură-te, că te-ai închinat Celui născut și aceleia ce L-a născut;


Bucură-te, că Dumnezeu în cei smeriți se sălășluiește, iar de la cei mândri se depărtează;


Bucură-te, că atunci ai cunoscut puterea Fecioarei și de ce s-a învrednicit ea;


Bucură-te, că ai văzut pe Fecioara hrănind piept și păzind floarea fecioriei;


Bucură-te, că ai văzut piatra cea netăiată dând lapte pietrei celei gândite;


Bucură-te, că atunci ai cunoscut că pentru dânsa a scris Isaia ”Iată fecioara în pântece va lua”;


Bucură-te, că în acea vreme ai cunoscut puterea tainei;


Bucură-te, că de frică și de bucurie ai fost cuprins;


Bucură-te, că ai fost singur văzător și slujitor al tainei;


Bucură-te, Sfinte și Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Condacul al 10-lea


Trecând patruzeci de zile după Nașterea Mântuitorului și ducându-te cu Fecioara și Pruncul din Bethleem la Ierusalim, în biserica Domnului, dreptul și Sfântul Simeon s-a închinat Lui ca unui Dumnezeu, iar pe Maica cea Preanevinovată și pe tine v-a binecuvântat, laudă aducând Stăpânului și cântând: Aliluia!


Icosul al 10-lea


Urmarea firească a îndeletnicirilor duhovnicești nu este a fi încununați, slăviți și străluciți, ci a întâlni la tot pasul numai încercări. Cere pentru noi de la Hristos și Maica Sa să ne dea curajul ca să trecem de aceste încercări spre a te lăuda zicând:


Bucură-te, izbăvitor de vrăjmași;


Bucură-te, nădejdea noastră în ispite;


Bucură-te, sprijinitor al celor prigoniți pe nedrept;


Bucură-te, grabnic ajutător în necazuri;


Bucură-te, împlinitor fără zăbavă al poruncilor lui Dumnezeu;


Bucură-te, prin care cuvintele Scripturii s-au împlinit;


Bucură-te, răbdare cu bucurie;


Bucură-te, supunere fără supărare;


Bucură-te, liniștea celor din primejdii;


Bucură-te, pacea celor tulburați;


Bucură-te, minte limpede în încercări;


Bucură-te, inimă de părinte;


Bucură-te, Sfinte și Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Condacul al 11-lea


Întorcându-se magii în țara lor, din nou ți s-a arătat îngerul Domnului în vis, spunându-ți ca, sculându-te, să iei Pruncul și pe Mama Lui și să fugi în Egipt, ceea ce degrab ai făcut, rămânând acolo până când ți s-a vestit să te întorci, ca să se plinească ceea ce s-a zis de profeți că Domnul Nazarinean se va chema. Lăudând Pronia Lui ai cântat: Aliluia!


Icosul al 11-lea


Împlinind Iisus doisprezece ani și suindu-te împreună cu El și Maica Sa, ca în fiecare an, la sărbătoarea Paștilor, la Ierusalim, a rămas Domnul în templu, minunând pe învățători cu priceperea și răspunsurile Sale, iar tu și Sfânta Fecioară L-ați găsit după trei zile. Hristos în cele ale Tatălui Său trebuia să fie ci tu, Dreptule Părinte Iosif, caută-ne pe noi, cei ce am rătăcit din căile Lui și cere luminarea minților noastre spre toată învățătura cea de folos ca să te lăudăm zicând:


Bucură-te, păzitorul rânduielilor lui Dumnezeu;


Bucură-te, că Maica Domnului te-a numit tată al lui Hristos;


Bucură-te, că El și Fiu al lui Dumnezeu S-a arătat;


Bucură-te, că tot după trei zile a și înviat;


Bucură-te, că Maica Domnului în inimă păstra cuvintele Sale;


Bucură-te, că prin tine pe Hristos Îl căutăm;


Bucură-te, cel ce ne arăți unde să-L găsim;


Bucură-te, cel ce pașii spre Casa Domnului ni-i îndrepți;


Bucură-te, ocrotitorul călătorilor;


Bucură-te, că ne ajuți să nu ne străduim numai după cele pământești;


Bucură-te, prin care grijile noastre lui Dumnezeu le lăsăm;


Bucură-te, păzitorul tinereților noastre;


Bucură-te, Sfinte și Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Condacul al 12-lea


Trecând din viața aceasta, strămoșilor și patriarhilor din închisorile cele întunecate ale iadului le-ai adus vestire de bucurie spunându-le: „Eu prin descoperire dumnezeiască am primit în logodire pe pururea Fecioara Maria, și sunt martor al nevinovăției ei, întru care și a născut fără ispită bărbătească, și a rămas fecioară născând pe Hristos”; iar ei, auzind, de nădejde s-au umplut și laudă au adus lui Dumnezeu cântând: Aliluia!


Icosul al 12-lea


Numele tău chemându-l căpătăm de la Domnul spor în tot ce facem spre mântuire și viață veșnică, pe El Îl aflăm ajutându-ne cu Harul Său, descoperindu-ni-se chiar și acolo unde cu greu credeam că Îl putem afla. Pentru mijlocirea ta nu știm ce-ți vom da decât cântarea aceasta:


Bucură-te, sprijinitorul lucrătorilor cinstiți;


Bucură-te, binecuvântarea roadelor muncii mâinilor noastre;


Bucură-te, viața cumpătată a creștinilor nevoitori;


Bucură-te, îndestulare fără îmbuibare;


Bucură-te, prin care mulțumim Domnului;


Bucură-te, cel ce ne ajuți să lucrăm pentru El;


Bucură-te, prin care de lipsuri ne izbăvim;


Bucură-te, cel ce rânduiala lucrului de la Domnul ne-o arăți;


Bucură-te, cel ce casa sufletului și a trupului ne-o umpli de bunătăți;


Bucură-te, că prin tine Îl cunoaștem pe Dumnezeu făcut Om;


Bucură-te, dragostea celor ce lucrează împreună;


Bucură-te, Sfinte și Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Condacul al 13-lea


O, Sfinte și Dreptule Părinte Iosif, viața ta și a altor bărbați virtuoși, citirea Sfintelor Scripturi și legile date de Dumnezeu sunt pentru noi ca o oglindă duhovnicească. Ajută-ne ca, privind la chipurile sfinților acelora și văzând urâțenia sufletelor noastre, să ne schimbăm înfățișarea spre a-I cânta lui Dumnezeu: Aliluia! (Acest Condac se spune de 3 ori)


Icosul 1


Petrecând Fecioara unsprezece ani în templul lui Solomon și sosind al doisprezecelea, cu îndrăzneală a răspuns arhiereilor și preoților că din scutece este dată lui Dumnezeu de părinți și Lui I-a făgăduit să-și păzească fecioria în veci. Ales ai fost, părinte Iosife, ca păzitor al vieții ei curate. Pentru aceasta grăim către tine așa:


Bucură-te, că preoții nu voiau să mânie pe Dumnezeu cu ceva;


Bucură-te, că ei nu doreau să facă nedreptate sfântului trup al Fecioarei;


Bucură-te, că rugăciune către Domnul au făcut;


Bucură-te, că sfatul Domnului a fost să se aleagă bărbați fără femei din casa și seminția lui David;


Bucură-te, că s-a hotărât ca al cărui toiag va înverzi acela să fie ales pentru a i se da Fecioarei Maria;


Bucură-te, că ai fost între cei doisprezece bărbați adunați de arhiereul Zaharia;


Bucură-te, că arhiereul s-a rugat Domnului să arate pe bărbatul cel vrednic, cu care se cuvine a logodi pe Fecioara;


Bucură-te, că toiagul tău, rămânând peste noapte în Sfântul altar, a înverzit;


Bucură-te, că o porumbiță s-a văzut zburând de sus și sezând pe toiagul tău;


Bucură-te, că ai fost logodit cu Fecioara;


Bucură-te, că prin logodire Dumnezeu a acoperit fecioria Preasfintei Maicii Sale;


Bucură-te, că astfel s-a tăinuit de diavol că Dumnezeu voiește a petrece cu oamenii;


Bucură-te, Sfinte și Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Condacul 1


Folositor iubit și cinstit, dăruit nouă de Domnul, primindu-te pe tine, ca cel ce ai purtat de grijă Fiului lui Dumnezeu și Maicii Sale, învrednicește-ne și pe noi sprijinului și apărării tale, ca să-ți cântăm ție: Bucură-te, Sfinte și Dreptule Iosif, ajutor rapid in rugăciune pentru sufletele noastre!


Rugăciune


Părinte ceresc, împreună cu Fiul Tău, Domnul nostru Iisus Hristos și pururea Fecioara Maria, învredniciți-ne acestui dar de a ne da zilnic sprijin și apărător pe Dreptul logodnic Iosif. Dreptule Iosif, la tine alergăm cu rugăciuni și curaj să ne primești sub ocrotirea ta; căci știm că binefacerile luate de toți cei ce au avut evlavie și au alergat la ajutorul tău au fost de folos nu numai pentru trebuințele duhovnicești, ci și pentru cele trupești. Ajută-ne mai ales să ne rugăm și să gândim bine.

Noi credem că dacă Dumnezeu iubește atât de mult pe ceilalți sfinți, căci au fost supuși și cuviincioși față de El, cu atât mai mult te iubește pe tine, cel smerit, drept și sfânt și că mult pot înaintea Lui rugăciunile tale. Tu erai în atâta cinste încât Domnul, în pământeasca-I copilărie, ți se supunea și asculta de tine ca de un tată, precum scrie și în dumnezeiasca Evanghelie: „Și era supus lor”; iar în toate cele de trebuință îți slujea ție, răbdând toată trupeasca osteneală cu blândețe și cu multă ascultare.

Ca cel ce ți-ai câștigat pâinea prin munca mâinilor și prin sudoarea feței, hrănind pe Maica Domnului și pe Fiul său dumnezeiesc, fiind pe pământ purtătorul lor de grijă, iar acum ești în slava cea cerească, ajută-ne pe noi, cei ce știm că ajuți foarte mult pe cei ce te iubesc pe tine. Împlinește-ne evlavia, iar în ceasul sfârșitului vieții noastre fii lângă noi, cu milă, împreună cu Domnul Iisus Hristos și Maica Sa. Amin.


Otpustul:


Cuvine-se, cu adevărat, să te fericim pe tine, Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită și Preanevinovată și Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce ești cea mai cinstită decât Heruvimii și mai slăvită, fără de asemănare, decât Serafimii, care, fără stricăciune, pe Dumnezeu-Cuvântul ai născut, pe tine, cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.


Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Tale, ale Sfântului și Dreptului Iosif şi ale tuturor Sfinţilor, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi! Amin!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu