vineri, 16 decembrie 2022

ACATISTUL ICOANEI PREASFINTEI NĂSCĂTOARE DE DUMNEZEU PREVESTITOAREA (sau Icoana Călăuzitoarea sau Icoana Acatist) de la Mănăstirea Zografu, Sfântul Munte Athos

 ACATISTUL ICOANEI PREASFINTEI NĂSCĂTOARE DE DUMNEZEU PREVESTITOAREA (sau Icoana Călăuzitoarea sau Icoana Acatist) de la Mănăstirea Zografu, Sfântul Munte Athos   10 octombrie



Rugăciunile începătoare


De este preot, începe aşa :

Binecuvântat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.


Iar de nu este preot, se zice :

Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi. Amin.


Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!

Împărate Ceresc, Mângâietorule, Duhul Adevărului, Care pretutindeni eşti şi pe toate le împlineşti, Vistierul Bunătăţilor şi Dătătorule de Viaţă, vino şi Te sălăşluieşte întru noi şi ne curăţeşte pe noi de toată întinăciunea şi mântuieşte Bunule sufletele noastre!


Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte Fără-De-Moarte, miluieşte-ne pe noi! (de 3 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi! Doamne, curăţeşte păcatele noastre! Stǎpâne, iartă fărădelegile noastre! Sfinte, cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru Sfânt Numele Tău!


Doamne miluieşte! (de 3 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Tatǎl nostru, Carele eşti în Ceruri, sfinţească-se Numele Tău, vie Împărăţia Ta, facă-se Voia Ta, precum în cer aşa şi pe pământ. Pâinea noastră, cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri! Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbǎveşte de cel viclean! Amin!

Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi! Amin 


Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi, că nepricepându-ne de nici un răspuns, această rugăciune aducem Ţie, ca unui Stăpân, noi păcătoşii robii Tăi, miluieşte-ne pe noi!


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh!


Doamne, miluieşte-ne pe noi, că întru Tine am nădăjduit; nu Te mânia pe noi foarte, nici pomeni fărădelegile noastre, ci caută şi acum ca un Milostiv şi ne izbăveşte pe noi de vrăjmaşii noştri, că Tu eşti Dumnezeul nostru şi noi suntem poporul Tău; toţi lucrul mâinilor Tale şi Numele Tău chemăm.


Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Uşa milostivirii deschide-o nouă, binecuvântată Născătoare de Dumnezeu, Fecioară, ca să nu pierim cei ce nădăjduim întru tine, ci să ne izbăvim prin tine de nevoi, că tu eşti mântuirea neamului creştinesc.


Cred întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, al tuturor celor văzute şi nevăzute.

Şi întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii; Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut; Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut.

Care pentru noi, oamenii, şi pentru a noastră mântuire S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara, şi S-a făcut om.

Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat, şi a pătimit şi S-a îngropat.

Şi a înviat a treia zi, după Scripturi.

Şi S-a înălţat la ceruri, şi şade de-a dreapta Tatălui.

Şi iarăşi va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii, a Cărui împărăţie nu va avea sfârşit.

Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat si slăvit, Care a grăit prin prooroci.

Întru una, sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică.

Mărturisesc un Botez spre iertarea păcatelor.

Aştept învierea morţilor;

Şi viaţa veacului ce va să vie. Amin!


Doamne miluiește! (de 12 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Veniţi să ne închinăm Împăratului nostru Dumnezeu! (o închinăciune)

Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Hristos, Împăratul nostru Dumnezeu! (o închinăciune)

Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Însuşi Hristos, Împăratul şi Dumnezeul nostru! (o închinăciune)


Psalmul 142

Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru credincioşia Ta, auzi-mă, întru dreptatea Ta. Să nu intri la judecată cu robul Tău, că nimeni din cei vii nu-i drept înaintea Ta. Vrăjmaşul prigoneşte sufletul meu şi viaţa mea o calcă în picioare; făcutu-m-a să locuiesc în întuneric ca morţii cei din veacuri. Mâhnit e duhul în mine şi inima mea încremenită înlăuntrul meu. Adusu-mi-am aminte de zilele cele de demult; cugetat-am la toate lucrurile Tale, la faptele mâinilor Tale m-am gândit. 

Întins-am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ însetoşat. Degrab auzi-mă, Doamne, că a slăbit duhul meu. Nu-Ţi întoarce faţa Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor care se coboară în mormânt. Fă să aud dimineaţa Mila Ta, că la Tine îmi este nădejdea. Arată-mi calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu. 

Scapă-mă de vrăjmaşii mei, că la Tine alerg, Doamne. Învaţă-mă să fac Voia Ta, că Tu eşti Dumnezeul meu. Duhul Tău Cel Bun să mă povăţuiască la pământul dreptăţii. Pentru Numele Tău, Doamne, dăruieşte-mi viaţă. Întru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu. Fă bunătate de stârpeşte pe vrăjmaşii mei şi pierde pe toţi cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul Tău. 


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!


Dumnezeu este Domnul şi S-a arătat nouă, bine este cuvântat Cel ce vine întru Numele Domnului ! (de 3 ori)

Doamne miluiește ( de 3 ori) Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Psalmul 50

Miluieşte-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta şi după mulţimea îndurărilor Tale, şterge fărădelegea mea. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea şi de păcatul meu mă curăţeşte; că fărădelegea mea eu o cunosc şi păcatul meu înaintea mea este pururea. Ţie unuia am greşit şi rău înaintea Ta am făcut, aşa încât drept eşti Tu întru cuvintele Tale şi biruitor când vei judeca Tu. Că iată întru fărădelegi m-am zămislit şi în păcate m-a născut maica mea. Că iată adevărul ai iubit; cele nearătate şi cele ascunse ale înţelepciunii Tale, mi-ai arătat mie. Stropi-mă-vei cu isop şi mă voi curăţi; spăla-mă-vei şi mai vârtos decât zăpada mă voi albi. Auzului meu vei da bucurie şi veselie; bucura-se-vor oasele mele cele smerite. Întoarce faţa Ta de la păcatele mele şi toate fărădelegile mele şterge-le. Inimă curată zideşte întru mine, Dumnezeule şi duh drept înnoieşte întru cele dinlăuntru ale mele. Nu mă lepăda pe mine de la faţa Ta şi Duhul Tău cel Sfânt nu-l lua de la mine. Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale şi cu duh stăpânitor mă întăreşte. Învăţa-voi pe cei fără de lege căile Tale şi cei necredincioşi la Tine se vor întoarce. Izbăveşte-mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele; bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta. Doamne, buzele mele vei deschide şi gura mea va vesti lauda Ta. Că de ai fi voit jertfă, Ţi-aş fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi. Jertfa Lui Dumnezeu: duhul umilit; inima înfrântă şi smerită Dumnezeu nu o va urgisi. Fă bine, Doamne, întru bună voirea Ta, Sionului şi să se zidească zidurile Ierusalimului. Atunci vei binevoi jertfa dreptăţii, prinosul şi arderile de tot; atunci vor pune pe altarul Tău viţei.


Condacul 1


Celei alese de Împăratul cel veșnic Dumnezeu pentru mântuirea familiei creștine, Stăpânei cerului și a pământului, atotputernicei noastre mijlocitoare Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, cu dragoste și evlavie îi aducem această cântare acatist: Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Icos 1


Călugărul cel binecuvântat de Dumnezeu ce viețuia în Sfântul Munte Athos la Mănăstirea Zografu, își petrecea viața în fața icoanei Maicii Domnului Prevestitoarea aflată în chilia lui, citind de mai multe ori pe zi Acatistul Maicii Domnului, spunându-i tot mereu Preasfintei Născătoare de Dumnezeu: ”Bucură-te, Mireasă, pururea Fecioară!”. Într-o zi binecuvântată, când latinii cruciați se îndreptau cu gânduri rele spre mănăstire vrând să îi ucidă pe călugări, acesta auzi o voce din icoană: „Bucură-te și tu, bătrânule!”. Ascultând această voce minunată a Împărătesei Cerului, împreună cu evlaviosul călugăr bătrân îi cântăm Maicii Domnului:


Bucură-te, Mireasa Domnului;


Bucură-te, că în sfântul templu ai fost crescută în puritatea îngerilor;


Bucură-te, Maică Născătoare a Mântuitorului lumii, prorocită de profeți;


Bucură-te, ceea ce ai fost răsplătită cu Nașterea Fiului lui Dumnezeu;


Bucură-te, că ne-ai adus bucuria izbăvirii de la moartea veșnică prin nașterea Fiului tău Preaslăvit;


Bucură-te, că ești Maica întregului neam creștinesc;


Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Condacul 2


Văzând Preasfânta Născătoare de Dumnezeu cum bătrânul călugăr s-a speriat, i-a spus cu o voce blândă: „Nu te teme, du-te în mănăstire și spune călugărilor să nu deschidă astăzi poarta, iar cei care sunt mai slabi în credință să se ascundă, că vin dușmanii mei și ai Fiului meu”. Te rugăm, Maica Domnului, să ne întărești și pe noi în ispite, să fim tari în credință ca la sfârșitul vieții să primim răsplată de la Domnul și să-I cântăm în ceruri: Aliluia.


Icos 2


Bătrânul călugăr a alergat la mănăstire și a văzut că icoana Maicii Domnului din chilia lui atârna deasupra porților mănăstirii. Căzând în fața icoanei cu rugăciune curată, bătrânul călugăr a luat apoi icoana în brațe și a alergat la stareț, cântând Fecioarei Curate:


Bucură-te, cea care îți ocrotești copiii de invazia dușmanului;


Bucură-te, că le dăruiești neobosit mila ta;


Bucură-te, apărătoare de la distrugerea sufletului;


Bucură-te, că împiedici necazurile mari cu mâna ta puternică de Maică;


Bucură-te, ceea ce ții mereu la mântuirea noastră;


Bucură-te, ceea ce ridici sufletele drepte în Împărăția Cerurilor;


Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Condacul 3


Întăriți de puterea de sus și alergând cu credință la milostiva ta mijlocire, apărătoarea noastră cea nebiruită Maica Domnului, douăzeci și șase de călugări puternici inclusiv starețul însuși au rămas în mănăstire. Bătrânul călugăr, cel care s-a învrednicit de revelația cerească a rămas și el cu ei, ca un mângâietor în ispita care urma, strigând neîncetat către Dumnezeu: Aliluia!


Icos 3


Cu intenția de a-i converti pe creștinii ortodocși la catolicism, cruciații au venit la mănăstire și au înconjurat turnul în care erau călugării curajoși, încercând să îi convingă prin sfaturi măgulitoare să renunțe la ortodoxie. Îndemnându-i să-l recunoască pe Papă ca șef al bisericii ecumenice, latinii cruciați le-au promis călugărilor mila lor, dar aceștia au rămas fiii credincioși neclintiți ai Bisericii Ortodoxe și se rugau în fața icoanei Maicii Domnului:


Bucură-te, apărarea noastră în fața latinilor cruciați;


Bucură-te, întărirea noastră de neînvins în credința ortodoxă;


Bucură-te, îngrădirea noastră puternică de erezii și învățături false;


Bucură-te, dulcea noastră mângâiere în necazuri grele;


Bucură-te, conducătoarea noastră înțeleaptă în Împărăția lui Dumnezeu;


Bucură-te, milostiva noastră mijlocitoare înaintea Domnului;


Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Condacul 4


Stăpâniți de ură pentru credința ortodoxă, cruciații au înconjurat turnul cu crengi și lemne și i-au dat foc, iar călugării și-au dat sufletele în mâinile Domnului, înălțând rugăciuni înflăcărate către El și mulțumindu-I că i-a cinstit cu cununa strălucitoare a muceniciei, cântându-I până la ultima suflare: Aliluia!


Icos 4


Slăvim mila ta, Maica Domnului, căci icoana ta făcătoare de minuni a fost găsită nevătămată sub ruinele mănăstirii. Totuși, ne mirăm de mila ta atât de mare, și strigăm către tine:


Bucură-te, căci ai prevestit bucuria prin icoana ta;


Bucură-te, căci icoana ta e făcătoare de minuni;


Bucură-te, căci prin tine suntem întăriți în virtuți;


Bucură-te, căci ne lăudăm cu mijlocirea ta înaintea necredincioșilor;


Bucură-te, căci noi te mărim înaintea lumii întregi;


Bucură-te, că în tine avem încredere deplină;


Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Condacul 5


Icoana ta este ca o stea dăruită de Dumnezeu, Sfântă Maica Domnului, fiind mângâierea și întărirea fraților mănăstirii Zografu, căci ei îți țin candela arzând necontenit. În timpul Sfintei Liturghiii călugării îți cântă Acatistul in fața icoanei, de aceea ea mai este numită Icoana „Acatist”, căci după ce au cunoscut puterea arătată de tine prin ea, ei Îi înalță un cântec de mulțumire lui Dumnezeu: Aliluia!


Icos 5


După ce ai arătat o mare dragoste pentru oameni, tu, ca o mamă grijulie, le-ai dezvăluit oamenilor o altă Icoană a ta ”a Imnului Acatist” de la Mănăstirea Hilandar, unde sunt icoanele tale „Cea care alăptează” și Icoana „Popskaya” (sau ”Preoțească). Pentru o astfel de grijă pentru poporul tău, te lăudăm:


Bucură-te, călăuzitoarea evlavioșilor asceți în Împărăția Cerurilor;


Bucură-te, că ai condus călugării iubitori de pustie la Ierusalimul Ceresc;


Bucură-te, că ai umplut Muntele Athos cu mireasma bunătăților din Rai;


Bucură-te, că ți-ai arătat mila mănăstirii Hilandar;


Bucură-te, vindecarea grabnică a durerilor sufletești și trupești prin icoana ta;


Bucură-te, că ai dăruit icoana ca semn al milei tale;


Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Condacul 6


Biserica lui Hristos propovăduiește minunile tale, Maica Domnului, mai ales prin icoanele tale ce revarsă râuri de îndurare și răsplată tuturor celor care au nevoie și cer ajutorul tău. Pentru aceasta, te slăvim pe tine, pe Fiul tău și pe Dumnezeul nostru cu un strigăt: Aliluia!


Icos 6


Ai făcut o nouă minune prin icoana ta, când iconostasul din biserica unde se afla icoana făcătoare de minuni a luat foc din neglijența eclesiarhului. Și chiar dacă iconostasul a ars aproape complet, sfântă icoana ta, Maica Domnului, nu a suferit de foc, rămânând nevătămată spre mângâierea credincioșilor care îți cântă:


Bucură-te, căci cinstita ta icoană a rămas nemistuită de foc;


Bucură-te, că ai distrus puterea focului prin puterea sfințeniei tale;


Bucură-te, căci icoanele tale făcătoare de minuni s-au înmulțit ca stelele în Sfântul Munte Athos;


Bucură-te, căci ai sfințit întreaga lume cu icoanele tale;


Bucură-te, căci prin revărsarea icoanelor tale ne arăți mila ta;


Bucură-te, că strălucești încântător cu har, în slava minunilor;


Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Condacul 7


Deși Hristos, Iubitorul de oameni, și-a arătat dragostea față de oameni, răscumpărându-ne prin Sângele Său Preacinstit, ne-a dat ție, Mamei Sale, pentru a ne apăra. Nu-ți lua de la noi de mijlocirea ta călduroasă, Maică de Dumnezeu Născătoare, căci noi slăvim numele tău preabinecuvântat și ne închinăm icoanei tale făcătoare de minuni, pe Fiul tău chemându-L: Aliluia!


Icos 7


Icoana ta Acatist, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, a făcut o nouă minune cu Sfântul Sava al Serbiei arătându-i comoara care se afla lângă sfânta sa mănăstire. Iar după ce a găsit această comoară, Sfântul a făcut mănăstirea mai confortabilă, slăvind minunatul tău ajutor:


Bucură-te, ajutătoare grabnică în nevoile noastre;


Bucură-te, cea care dai mănăstirilor bunăstare în bani și în credință;


Bucură-te, că nu părăsești sfintele tale așezăminte;


Bucură-te, că umpli mereu mănăstirile cu cele ce lipsesc;


Bucură-te, căci îi chemi la rugăciune pe credincioși;


Bucură-te, căci îi ajuți neobosit să se străduiască în evlavie;


Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Condacul 8


Văzând minunile făcute de icoana ta, Maica lui Dumnezeu, ne minunăm și te lăudăm cu umilință, iar călugării mănăstirii Hilandar mărind icoana ta Acatist Îi mulțumesc Domnului: Aliluia!


Icos 8


Întreaga lume este îmbrățișată de dragostea ta prin icoana ta cea mult iubită. Tu, ca și Fiul tău, nu vrei moartea păcătoșilor, ci să se întoarcă și să fie vii. Pentru o astfel de milă, strigăm către tine:


Bucură-te, că ne pedepsești vremelnic și te milostivești veșnic;


Bucură-te, că ne înveți adevărata pocăință;


Bucură-te, că nu ne lași pradă ispitelor;


Bucură-te, că ne întâlnim cu bucurie cu tine în locuințele cerești;


Bucură-te, ceea ce ne arăți adevărul mântuirii;


Bucură-te, că ne ferești de calea distrugerii;


Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Condacul 9


Pentru toate îndurările și darurile tale inimile noastre te laudă în permanență pe tine, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu. Fii-ne mijlocitoare la Fiul tău în ziua Judecății de Apoi, cerând iertare prin rugăciunile tale pentru păcătele noastre, iar noi Îi strigăm lui Dumnezeu: Aliluia!


Icos 9


Te rugăm privește spre noi și spre multele noastre rugăciuni, Maica Domnului, iar noi îți lăudăm chipul cel dulce, și te chemăm:


Bucură-te, că dezvălui tainele voii lui Dumnezeu pentru noi;


Bucură-te, că înduioșezi cu milostivire mânia Lui cea dreaptă;


Bucură-te, că ne luminezi cu razele minunilor Sale;


Bucură-te, căci acoperi văduvele și orfanii cu acoperământul tău;


Bucură-te, frumusețe dumnezeiască strălucitoare;


Bucură-te, bunătatea dumnezeiască înțeleaptă;


Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Condacul 10


Căutând mântuirea, cădem la mijlocirea ta milostivă, Maica Domnului, și cinstim icoanele tale făcătoare de minuni cu evlavie și credință. Amintindu-ne de nenumăratele tale minuni, strigăm către Atotputernicul Dumnezeu: Aliluia!


Icos 10


Ești un zid de neînvins pentru toți oamenii, Preasfântă Fecioară. Ne ștergi lacrimile, dând pace sufletelor noastre chinuite. Nu ne lăsa în vremurile încercărilor grele, întărindu-ne puterea duhovnicească și fizică prin harul tău. Te rugăm să ne auzi strigarea:


Bucură-te, căci nu ne lași pe pământ;


Bucură-te, cea care întinzi mână de ajutor tuturor celor care te cheamă;


Bucură-te, cea care ne ajuți la Judecata lui Dumnezeu;


Bucură-te, cea care ne întărești în necazuri;


Bucură-te, căci ne arăți taine duhovnicești;


Bucură-te, ceea ce ne îndrumi pe calea mântuirii;


Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Condacul 11


Noi, slujitorii tăi, îți înălțăm cântare de laudă în fața icoanelor tale, Maica Domnului. Nu ne disprețui, Doamnă Atot-Milostivă, ci fii bine ascultătoare, iar noi închinându-ne Icoanei tale pline de har cu credință și evlavie Îl lăudăm pe Fiul tău: Aliluia!


Icos 11


Razele luminoase ale minunilor tale, Preasfântă Fecioară, ne luminează sufletele cu har, scoțându-ne din negura păcatelor. Noi, cu dragoste te cinstim ca Maică a Fiului lui Dumnezeu și a întregului neam creștin, strigând către tine:


Bucură-te, că precum Domnul este cu tine și tu ești cu noi;


Bucură-te, că Sfânta ta protecție s-a răspândit peste noi;


Bucură-te, că rămâi floare nepieritoare;


Bucură-te, căci din tine s-a născut Hristos Dătătorul de viață veșnică;


Bucură-te, căci aduci mireasmă bună sufletelor noastre;


Bucură-te, căci ești zidul neînfrânt ce ne protejează de furtunile vieții de zi cu zi;


Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Condacul 12


Harul divin curge în icoanele tale făcătoare de minuni, Preasfântă Fecioară. Nu ne lăsa cu mijlocirea ta miraculoasă nici la Judecata de Apoi a Fiului Tău, să primim iertare de la Domnul, pentru ca în slava Raiului să-L vedem pe Hristos Dumnezeul nostru și să-I cântăm: Aliluia!


Icos 12


Cântând cântări de laudă și mulțumire ție, o, Fecioară atotcântată, te lăudăm ca mijlocitoare neclintită pentru noi, păcătoșii, și ne închinăm cu dragoste, căci credem că te rogi pentru noi înaintea Domnului cerându-I mântuirea și viața veșnică, iar noi strigăm către tine:  


Bucură-te, cea care îl unești pe om cu pe Dumnezeu;


Bucură-te, cea care lupți pentru mântuirea omenească;


Bucură-te,cea care împodobești inimile credincioșilor cu florile rugăciunii;


Bucură-te, cea care ne acoperi cu dragoste de mamă;


Bucură-te, cea care ne aperi de războiul cel dintre noi și de dușmănia cu lumea;


Bucură-te, cea care ne ajuți mereu cu intenții bune;


Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Condacul 13


O, Maică atotcântată, Împărăteasă cerească, Fecioară Maria, Maica lui Dumnezeu, primește cu milostivire acest cântec acatist, mântuiește-ne de orice nenorocire, boală și moarte subită și așa cum bătrânul călugăr al lui Dumnezeu a strigat către tine: „Bucură-te!” la fel strigă și tu către noi: „Bucurați-vă, copii ai lui Dumnezeu!”, ca noi fiind binecuvântați de această bucurie să înălțăm cântare veșnică Fiului tău și Dumnezeului nostru: Aliluia! Aliluia! Aliluia! (Acest Condac se spune de 3 ori).


Icos 1


Călugărul cel binecuvântat de Dumnezeu ce viețuia în Sfântul Munte Athos la Mănăstirea Zografu, își petrecea viața în fața icoanei Maicii Domnului Prevestitoarea aflată în chilia lui, citind de mai multe ori pe zi Acatistul Maicii Domnului, spunându-i tot mereu Preasfintei Născătoare de Dumnezeu: ”Bucură-te, Mireasă, pururea Fecioară!”. Într-o zi binecuvântată, când latinii cruciați se îndreptau cu gânduri rele spre mănăstire vrând să îi ucidă pe călugări, acesta auzi o voce din icoană: „Bucură-te și tu, bătrânule!”. Ascultând această voce minunată a Împărătesei Cerului, împreună cu evlaviosul călugăr bătrân Îi cântăm Maicii Domnului:


Bucură-te, Mireasa Domnului;


Bucură-te, că în sfântul templu ai fost crescută în puritatea îngerilor;


Bucură-te, Maică Născătoare a Mântuitorului lumii, prorocită de profeți;


Bucură-te, ceea ce ai fost răsplătită cu Nașterea Fiului lui Dumnezeu;


Bucură-te, că ne-ai adus bucuria izbăvirii de la moartea veșnică prin nașterea Fiului tău Preaslăvit;


Bucură-te, că ești Maica întregului neam creștinesc;


Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Condacul 1


Celei alese de Împăratul cel veșnic Dumnezeu pentru mântuirea familiei creștine, Stăpânei cerului și a pământului, atotputernicei noastre mijlocitoare Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, cu dragoste și evlavie îi aducem această cântare acatist: Bucură-te, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, bucurie duhovnicească fără sfârșit!


Rugăciune:


O, Preafrumoasă și mai înaltă dintre toate făpturile, Împărăteasa Cerului și a pământului Maica Domnului Dumnezeului nostru Iisus Hristos, ne închinăm ție și înaintea sfintei și preacinstitei tale icoane si a minunatelor ei minuni, ne rugăm cu smerenie ție, atotputernică apărătoare a familiei noastre, mijlocitoare, să ne binecuvântezi cu îndurarea ta și să împlinești cererile noastre aduse ție, ca o Maică bună cu inimă caldă.


Prin harul tău sfințește-ne sufletul și nu îndepărta acopământul tău sub care să rămânem pe vecie, fiindu-ne zid de apărare de toate necazurile și nenorocirile, de orice dușman și ispită, și de toate uneltirile rele ale vrăjmașului. Umple-ne sufletele cu mireasma harului tău, lasă-ne inima să se bucure, căci nu este nimeni în această lume care să ne fie mai dragă și mai frumoasă, Preasfântă Fecioară! Ești bogăția noastră, ești comoara noastră, ești speranța și apărătoarea noastră!


Către tine alergăm din durerile noastre pentru a primi mângâiere. O, Preasfântă Născătoare de Dumnezeu Fecioară, nu înceta să te rogi pentru noi, nevrednicii slujitorii tăi, care te slăvim și te cinstim și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.


Otpustul:

Cuvine-se, cu adevărat, să te fericim pe tine, Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită și Preanevinovată și Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce ești cea mai cinstită decât Heruvimii și mai slăvită, fără de asemănare, decât Serafimii, care, fără stricăciune, pe Dumnezeu-Cuvântul ai născut, pe tine, cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.


Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Tale şi ale tuturor Sfinţilor, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi! Amin!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu