duminică, 18 decembrie 2022

Acatistul Sfântului Mucenic Sebastian

 Acatistul Sfântului Mucenic Sebastian



Preotul dă obișnuita binecuvântare:


Binecuvântat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor.


Strana: Amin.


Iar dacă nu este preot, se zice:


În Numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Amin!


Apoi Rugăciunile începătoare:


Slavă Ție, Dumnezeul nostru, slavă Ție.


Împărate ceresc, Mângâietorule, Duhul adevărului, Care pretutindenea ești și toate le împlinești, Vistierul bunătăților și Dătătorule de viață, vino și Te sălășluiește întru noi, și ne curățește pe noi de toată întinăciunea și mântuiește, Bunule, sufletele noastre.


Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi. (de trei ori cu trei închinăciuni)


Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.


Preasfântă Treime, miluiește-ne pe noi. Doamne, curățește păcatele noastre. Stăpâne, iartă fărădelegile noastre. Sfinte, cercetează și vindecă neputințele noastre, pentru numele Tău.


Doamne, miluiește. (de 3 ori)


Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.


Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-Se numele Tău, vie împărăția Ta, fie voia Ta, precum în cer așa și pe pământ. Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel rău.


Preotul: Că a Ta este împărăția și puterea și slava, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.


Strana: Amin.


iar de nu este preot, se zice: Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluiește-ne pe noi. Amin.


Apoi Troparele de umilință, glasul al șaselea:


Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi, că nepricepându-ne de niciun răspuns, această rugăciune aducem Ţie, ca unui Stăpân, noi păcătoşii robii Tăi, miluieşte-ne pe noi.


Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh.


Doamne, miluieşte-ne pe noi că întru Tine am nădăjduit, nu Te mânia pe noi foarte, nici pomeni fărădelegile noastre, ci caută şi acum ca un milostiv şi ne izbăveşte pe noi de vrăjmaşii noştri, că Tu eşti Dumnezeul nostru şi noi suntem poporul Tău, toţi lucrul mâinilor Tale şi numele Tău chemăm.


Și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.


A Născătoarei de Dumnezeu:


Uşa milostivirii deschide-o nouă, binecuvântată Născătoare de Dumnezeu, Fecioară, ca să nu pierim cei ce nădăjduim întru tine, ci să ne izbăvim prin tine din nevoi, că tu eşti mântuirea neamului creştinesc.


Apoi Crezul:


Cred întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, văzutelor tuturor şi nevăzutelor.

Şi întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut, mai înainte de toţi vecii. Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut, Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut.

Care pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara şi S-a făcut om.

Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat şi a pătimit şi S-a îngropat.

Şi a înviat a treia zi, după Scripturi.

Şi S-a înălţat la ceruri şi şade de-a dreapta Tatălui.

Şi iarăşi va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii, a Cărui Împărăţie nu va avea sfârşit.

Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul, Care de la Tatăl purcede, Cela Ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit, Care a grăit prin prooroci.

Întru una, sfântă, sobornicească şi apostolească (apostolică) Biserică.

Mărturisesc un Botez întru iertarea păcatelor.

Aştept învierea morţilor.

Şi viaţa veacului ce va să fie. Amin.


Doamne, miluiește. (de 12 ori)


Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.


Veniți să ne închinăm Împăratului nostru Dumnezeu!

Veniți să ne închinăm și să cădem la Hristos, Împăratul nostru Dumnezeu!

Veniți să ne închinăm și să cădem la Însuși Hristos, Împăratul și Dumnezeul nostru! (cu trei închinăciuni)


Psalmul 142:


1. Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru credincioșia Ta, auzi‑mă, întru dreptatea Ta. 

2. Să nu intri la judecată cu robul Tău, că nimeni din cei vii nu‑i drept înaintea Ta. 

3. Vrăjmașul prigonește sufletul meu și viața mea o calcă în picioare; făcutu‑m‑a să locuiesc în întuneric ca morții cei din veacuri. 

4. Mâhnit e duhul în mine și inima mea încremenită înlăuntrul meu. 

5. Adusu‑mi‑am aminte de zilele cele de demult; cugetat‑am la toate lucrurile Tale, la faptele mâinilor Tale m‑am gândit. 

6. Întins‑am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ însetoșat. 

7. Degrab auzi‑mă, Doamne, că a slăbit duhul meu, nu‑Ți întoarce fața Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor ce se coboară în mormânt. 

8. Fă să aud dimineața mila Ta, că la Tine îmi este nădejdea; arată‑mi calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu. 

9. Scapă‑mă de vrăjmașii mei, că la Tine alerg, Doamne. 

10. Învață‑mă să fac voia Ta, că Tu ești Dumnezeul meu; Duhul Tău cel bun să mă povățuiască la pământul dreptății. 

11. Pentru numele Tău, Doamne, dăruiește‑mi viață, întru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu. 

12. Fă bunătate de stârpește pe vrăjmașii mei și pierde pe toți cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul Tău. 


Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.


Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia, Aliluia, Aliluia, slavă Ţie, Dumnezeul nostru, slavă Ţie! (cu trei închinăciuni)


Dumnezeu este Domnul și S-a arătat nouă. Bine este cuvântat Cel ce vine întru numele Domnului. (de trei ori)


Troparul Sfântului Mucenic Sebastian și al celor împreună cu dânsul


Glasul 4


Mucenicii Tăi, Doamne, întru nevoințele lor, cununile nesctricăciunii au dobândit de la Tine, Dumnezeul nostru. Că având tăria Ta, pe chinuitori au învins; zdrobit-au și ale demonilor neputincioase îndrăzniri. Pentru rugăciunile lor, mântuiește sufletele noastre, Hristoase Dumnezeule.


Doamne, miluiește. (de 12 ori)


Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.


Psalmul 50:


1. Miluiește‑mă, Dumnezeule, după mare mila Ta. 

2. Și după mulțimea îndurărilor Tale, șterge fărădelegea mea. 

3. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea și de păcatul meu mă curățește. 

4. Că fărădelegea mea eu o cunosc și păcatul meu înaintea mea este pururea. 

5. Ție Unuia am greșit și rău înaintea Ta am făcut, așa încât drept ești Tu întru cuvintele Tale și biruitor când vei judeca Tu. 

6. Că iată, întru fărădelegi m‑am zămislit și în păcate m‑a născut maica mea. 

7. Că iată, adevărul ai iubit; cele nearătate și cele ascunse ale înțelepciunii Tale mi‑ai arătat mie. 

8. Stropi‑mă‑vei cu isop și mă voi curăți; spăla-mă‑vei și mai vârtos decât zăpada mă voi albi. 

9. Auzului meu vei da bucurie și veselie; bucura-se‑vor oasele mele cele smerite. 

10. Întoarce fața Ta de la păcatele mele și toate fărădelegile mele șterge‑le. 

11. Inimă curată zidește întru mine, Dumnezeule, și duh drept înnoiește întru cele dinlăuntru ale mele. 

12. Nu mă lepăda de la fața Ta și Duhul Tău Cel Sfânt nu‑L lua de la mine. 

13. Dă‑mi mie bucuria mântuirii Tale și cu duh stăpânitor mă întărește. 

14. Învăța‑voi pe cei fără de lege căile Tale și cei necredincioși la Tine se vor întoarce. 

15. Izbăvește‑mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele; bucura‑se‑va limba mea de dreptatea Ta. 

16. Doamne, buzele mele vei deschide și gura mea va vesti lauda Ta. 

17. Că de ai fi voit jertfă, Ți‑aș fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi. 

18. Jertfa lui Dumnezeu, duhul umilit, inima înfrântă și smerită Dumnezeu nu o va urgisi. 

19. Fă bine, Doamne, întru bunăvoirea Ta, Sionului, și să se zidească zidurile Ierusalimului. 

20. Atunci vei binevoi jertfa dreptății, prinosul și arderile de tot; atunci vor pune pe altarul Tău viței. 


Condacul 1 


Cu cunună de virtuți ți-ai împodobit sufletul, Sfinte Mucenice Sebastian, și, răbdând durerea săgeților omorâtoare de trup, ai primit cu bucurie mucenicia și te-ai înălțat de la cele trecătoare la cele veșnice, slăvind pe Dumnezeu și cântând: Aliluia! 


Icosul 1 


Sfinte Sebastian, viteaz ai fost și nu te-ai temut de durerile muceniciei, ci arzând de iubire pentru Hristos, singur ți-ai mărturisit credința descoperind tuturor fericirea de a fi al lui Hristos; iar noi te cinstim cântând:

Bucură-te, mucenice mistuit pe altarul iubirii;

Bucură-te, erou ce te-ai dăruit singur jertfirii;

Bucură-te, lumină nebiruită pe pământ;

Bucură-te, doină cu dulce cuvânt;

Bucură-te, izvor al dăruirii dumnezeiești;

Bucură-te, freamăt suav ce fericirii slujești;

Bucură-te, cel ce ai biruit amară suferință;

Bucură-te, cel ce ai dorit veșnicia cu stăruință;

Bucură-te, cel ce jertfă vie te-ai dăruit;

Bucură-te, gând curat și neprihănit;

Bucură-te, rug prin iubire împlinit;

Bucură-te, glas ce în ceruri se așterne;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Sebastian! 


Condacul al 2-lea 


Ai știut, Sfinte, să prețuiești iubirea lui Dumnezeu pentru noi, și ca un prinos de iubire ți-ai dăruit viața, dându-ne nouă adevărată pildă; noi te rugăm fierbinte, întărește-ne în ale noastre suferințe și învață-ne să-L preamărim pe Dumnezeu, cântând alături de tine: Aliluia! 


Icosul al 2-lea 


O, Sfinte Sebastian, cât de mult te doresc sufletele noastre! Iată, exemplul jertfei tale sufletele ne hrănesc și prin tine încă mai mult am învățat să-L iubim pe Dumnezeu; primește acum glasurile noastre ce șoptesc:

Bucură-te, ostaș brav și plin de noblețe;

Bucură-te, a inimii mele adâncă frumusețe;

Bucură-te, cel ce prin suferința lui Dumnezeu ai slujit;

Bucură-te, cel ce prin dureri inimi împietrite ai biruit;

Bucură-te, lacrimă născută din vitejie;

Bucură-te, neînțeleasă și sfântă nebunie;

Bucură-te, al sufletelor noastre tainic ajutător;

Bucură-te, foc ce arzi, de-a pururi mistuitor;

Bucură-te, mărgăritar ce cerul împodobești;

Bucură-te, stea ce pe bolta inimilor noastre strălucești;

Bucură-te, cel ce în suferințe ne însoțești;

Bucură-te, cel ce ai grijă de noi;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Sebastian! 


Condacul al 3-lea 


Cel ce reverși miresme de lumină către tronul lui Dumnezeu, te rugăm, mijlocește pentru noi la Tronul Luminii, alături de Sfânta Fecioara, învață-ne să slăvim și noi pe Cel Veșnic, cântând cu toată bucuria: Aliluia! 


Icosul al 3-lea 


O, Sfinte Sebastian, cel ce ai biruit întunericul prin curajul tău și te-ai împodobit cu podoabele muceniciei, ajută-ne și nouă în greutățile noastre, învață-ne să fim curajoși în războiul pe care-l purtăm pururea cu noi și cu cele trecătoare, vino la noi, căci te chemăm strigând:

Bucură-te, prinos de slavă către Dumnezeu;

Bucură-te, cel ce emani bucurie mereu;

Bucură-te, mireasmă de preacurată iubire;

Bucură-te, a celor mici însuflețire;

Bucură-te, soare arzând în plină măreție;

Bucură-te, izvor nesecat de cerească energie;

Bucură-te, cel care ne hrănești cu sfântă energie;

Bucură-te, pisc de grandioase înălțimi;

Bucură-te, rug dătător de tainice lumini;

Bucură-te, rezonanță curată a melodiei cerești;

Bucură-te, fior de lumini, ce tainic strălucești;

Bucură-te, că bucuria ta și în noi se așterne;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Sebastian! 


Condacul al 4-lea 


O, blândă lumină ce slujești Lumina supremă, ai grijă și de noi, cei ce nu știm să luminăm, și cu bunătatea ta încarcă-ne sufletele și transformă-ne, pentru numele Celui pe care-L iubești și slujești, învață-ne să-L cinstim și noi pe El cântând: Aliluia! 


Icosul al 4-lea 


Fiind topit în iubirea pentru cele cerești, ai primit, Sfinte Sebastian, să fii torturat și să înduri suferința săgeților care se năpusteau asupra ta fără milă, pentru aceasta noi te chemăm în ajutorul nostru zicând:

Bucură-te, torță arzând pentru ale noastre suflete;

Bucură-te, bucurându-ne și pe noi, Sfinte;

Bucură-te, cel ce ne încarci cu putere;

Bucură-te, cel ce ai înfrânt omeneasca durere;

Bucură-te, neînfricat luptător al lui Hristos;

Bucură-te, flacără arzând în veșnicie frumos;

Bucură-te, har ce împlinești măreția cerului luminos;

Bucură-te, al inimii mele tainic ocrotitor;

Bucură-te, freamăt născut din al nemuririi dor;

Bucură-te, șoim ce brăzdezi ale cerului înălțimi;

Bucură-te, cel ce Tronului de Lumină te închini;

Bucură-te, izvor de bucurii sublime;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Sebastian! 


Condacul al 5-lea 


O, Sfinte Sebastian, mireasmă plină de noblețe te-ai dăruit lui Dumnezeu cu toată ființa ta, i-ai oferit tinerețea și vigoarea ta, ca în schimbul lor să primești frumusețea veșnică; învață-ne și pe noi să fim demni eroi jertfei pe altarele nemuririi și lui Dumnezeu cântând: Aliluia! 


Icosul al 5-lea 


Sfinte Sebastian, alergăm către al tău ajutor, fiind uimiți de aleasa ta mucenicie, fii alături de noi în suferințe și nevoi și primește rugăciunile noastre pe care ți le aducem din toată inima:

Bucură-te, crâmpei născut din lumină divină;

Bucură-te, cel ce te-ai dăruit lui Hristos ca o jertfă deplină;

Bucură-te, cel ce mângâi a noastră tristețe;

Bucură-te, icoană ce ne hrănește cu speranțe;

Bucură-te, imn ce transformi prin a ta frumusețe;

Bucură-te, nădejdea celor mici și-mpovărați;

Bucură-te, alinarea celor infirmi și întristați;

Bucură-te, psalm ce iubirea o cânți;

Bucură-te, lumină ce ne binecuvântezi;

Bucură-te, cel ce prin suferință te-ai înălțat;

Bucură-te, cel ce cu florile biruinței te-ai încununat;

Bucură-te, mireasmă blândă și curată de rugăciune;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Sebastian! 


Condacul al 6-lea 


Fiind brav ostaș al lui Hristos, Sfinte Sebastian, ai luptat cu credință slujind pe aproapele tău, te-ai supus Lui cu devotament, căci ai vrut să fii undă a iubirii dumnezeiești, prin care și alții să înțeleagă sensul dumnezeirii, fii cu noi și acum, Sfinte, și învăță-ne să-L preamărim pe Dumnezeu cântând: Aliluia! 


Icosul al 6-lea 


Deși ai trăit între atâția fățarnici, o, Sfinte Sebastian, ai convertit prin comportamentul tău armate întregi de soldați, care cu credință te-au urmat și s-au mucenicit; nu ne uita acum și pe noi, care te fericim spunând:

Bucură-te, corabie navigând pe-un ocean de lumină;

Bucură-te, anotimpul ce suferință grea alină;

Bucură-te, steag biruitor înălțat către veșnicie;

Bucură-te, cel ce-ai împlinit cereasca armonie;

Bucură-te, nimb radiind liniște și sfântă energie;

Bucură-te, sol al păcii eterne, dumnezeiești;

Bucură-te, cel ce ai știut pentru Hristos să te jertfești;

Bucură-te, cel ce în fața morții ai stat dârz și neînfricat;

Bucură-te, netemător luptător ce vitejește ai luptat;

Bucură-te, a sufletului meu nemărginită iubire;

Bucură-te, oază de lumină și de neprihănire;

Bucură-te, lacrimă de viață a suferinței creștine;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Sebastian! 


Condacul al 7-lea 


Flacără arzând în altarul iubirii ești, Sfinte Sebastian, căci luminând în Biserica lui Dumnezeu, ne mângâi și pe noi, nemângâiații, și ne topești cu focul dăruirii tale. Ajută-ne, Sfinte, și învață-ne să-L slujim și noi pe Hristos, cântând împreună cu tine: Aliluia! 


Icosul al 7-lea 


Sfinte Sebastian, ca o rugăciune pururi te înalți către Dumnezeu; te rugăm, cere și pentru noi lumină și iubire de la Tronul divin; fii cu noi și ajută-ne, căci te chemăm șoptind:

Bucură-te, freamăt al iubirii neprihănite;

Bucură-te, balsamul frumuseților sfinte;

Bucură-te, vigoare ce te dăruiești sufletului meu;

Bucură-te, cel ce ai învins chinul cel greu;

Bucură-te, ofrandă ce te-ai jertfit lui Dumnezeu;

Bucură-te, cel ce prin suferință ai biruit pe farisei;

Bucură-te, cel ce te-ai împodobit cu cununile muceniciei;

Bucură-te, cel ce ai ars în doruri cerești;

Bucură-te, cel ce ajutor de consolare ne dăruiești;

Bucură-te, rouă ce cu splendoarea ta ne binecuvântezi;

Bucură-te, cel ce în slujba dumnezeirii lucrezi;

Bucură-te, cântec ce durerea știe să aline;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Sebastian! 


Condacul al 8-lea 


Sfinte Sebastian, în tine am nădăjduit totdeauna, tu ești o lumină ce hrănești sufletele noastre, tu ne-ai învățat să ne apropiem mai mult de Dumnezeu, pentru aceasta, te rugăm, nu înceta a fi străjerul nostru și ajută-ne să mergem pe cărarea ce duce către Dumnezeu cântând: Aliluia! 


Icosul al 8-lea 


Ca zorii zilei te-am simțit de-a pururi, Sfinte Sebastian, tu aduci lumina și bucuria inimilor noastre, tu, după Preacurata, ne-ai slujit nouă, alături de alți sfinți, acum te rugăm fierbinte, învață-ne să slujim și noi Mirelui ceresc și Lui să ne dăruim; primește nevrednica noastră rugăciune:

Bucură-te, adevărata și nepătrunsa minune;

Bucură-te, apogeu de cerească rațiune;

Bucură-te, nectar ce bucuri nemuritoare flori;

Bucură-te, cel ce ești îmbrăcat în ale veșniciei culori;

Bucură-te, cel ce prin chinuri te-ai împlinit;

Bucură-te, cel ce cu haruri te-ai împodobit;

Bucură-te, cel ce alinare și iubire ne-ai dăruit;

Bucură-te, tezaur de cerească măreție;

Bucură-te, imn ce preamărești dumnezeiasca Împărăție;

Bucură-te, cel ce ai răbdat dureri cu bărbăție;

Bucură-te, a lui Dumnezeu credincioasă solie;

Bucură-te, căci noi, pământenii, te fericim pe tine;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Sebastian! 


Condacul al 9-lea 


Cu nețărmurită iubire ai slujit lui Dumnezeu, Sfinte Sebastian, și tot efortul tău ți-a fost răsplătit din belșug; te rugăm, învață-ne și pe noi să luptăm pentru a cuceri cereasca Împărăție și să-L preamărim pe Dumnezeu cântând împreună cu tine: Aliluia! 


Icosul al 9-lea 


O, Sfinte Sebastian, cu toată încrederea alergăm către tine, tu aleargă înaintea noastră; noi îți cerem ajutorul tău, tu întâmpină-ne cu bunăvoința ta, avem nevoie de tine, să nu ne părăsești când te chemăm înălțând către tine:

Bucură-te, cel ce prin curaj ai împlinit cerescul legământ;

Bucură-te, vânt ce adii peste noi fremătând;

Bucură-te, cel ce reverși miresme de iubire;

Bucură-te, tainic cuvânt de dăruire;

Bucură-te, cel ce prin jertfă te-ai fericit întru nemurire;

Bucură-te, candelă ce arzi luminând ale noastre suflete;

Bucură-te, binecuvântare ce alungi ale necredinței urlete;

Bucură-te, cel ce ne bucuri cu cereștile melodii;

Bucură-te, anotimp ce aduci duioase rapsodii;

Bucură-te, microinfinit împlinit în macroinfinit;

Bucură-te, rug Dumnezeului Celui Sfânt dăruit;

Bucură-te, esență de tainică minune;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Sebastian! 


Condacul al 10-lea 


O, Sfinte al lui Dumnezeu, Mucenice Sebastian, prin suferința ta ai devenit o lumină bineplăcută lui Dumnezeu, iar acum strălucești fericit pe cerul veșniciei; tu luminează și adâncul sufletelor noastre înlănțuite de întunericul acestei lumi, fii cu noi, ca împreună să-L slăvim pe Dumnezeu, cântând: Aliluia! 


Icosul al 10-lea 


Sfinte Sebastian, alergăm la tine ca la un altar și te rugăm, învăță-ne și pe noi să ardem de iubire pentru Hristos, și, precum tu ai știut a te mucenici, întărește-ne și pe noi în nevoi, căci vrem să-I slujim lui Dumnezeu cu toată ființa și toată viața noastră. Te rugăm, ascultă glasul inimilor noastre ce-ți șoptesc:

Bucură-te, putere îmbrăcată în lumini și iubire;

Bucură-te, cel ce ai primit chinuri într-o supremă jertfire;

Bucură-te, dar ce te dăruiești celor aflați în nevoi;

Bucură-te, izvor ce hrănești pe cei însetați și goi;

Bucură-te, aluat plămădit pentru a ne întări pe noi;

Bucură-te, nimb de împlinită armonie;

Bucură-te, a sufletelor noastre binecuvântată făclie;

Bucură-te, luceafăr ce strălucești în noaptea acestei lumi;

Bucură-te, cel ce pentru noi flori de lumină aduni;

Bucură-te, cel ce mângâi în suferințe sufletele noastre;

Bucură-te, rază ce strălucești preamărind pe Dumnezeu;

Bucură-te, cel ce întristarea știe să aline;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Sebastian! 


Condacul al 11-lea 


Pe pământ ofițer ai fost, slujind cu credință pe aproapele tău în numele lui Dumnezeu, dar acum ofițer în armata cerească ești, slujind nouă, celor neputincioși, încurajându-ne cu exemplul tău; acum ești în slujba lui Dumnezeu, și, slujindu-I Lui, ne ajuți nouă, celor ce cântăm cu bucurie: Aliluia! 


Icosul al 11-lea 


O, Sfinte Sebastian, mijlocitor fii nouă la Tronul dumnezeirii tu, cel ce ai cunoscut răutățile acestei lumi, nu ne lăsa pe noi fără ajutorul tău, ca să fim înlănțuiți de necazuri și dureri, ci cu lumina ta ne luminează pe noi, ca să putem birui toate primejdiile, fii cu noi, căci te chemăm zicând:

Bucură-te, abis înalt până în cereasca Împărăție;

Bucură-te, genune ce dăinuiești în întreaga veșnicie;

Bucură-te, speranța celor ce umili te cheamă-n ajutor;

Bucură-te, cel ce te-ai aprins cu al iubirii foc arzător;

Bucură-te, ostaș neînfricat ce prin jertfă ai devenit nemuritor;

Bucură-te, vis însetat de a paradisului armonie;

Bucură-te, a iubirii neînțeleasă sfântă nebunie;

Bucură-te, balsam ce fericirea ne-aduci în suflet;

Bucură-te, cel ce ne luminezi al nostru cuget;

Bucură-te, sabie ce ne vestești îndurarea lui Dumnezeu;

Bucură-te, trandafir ce ne înmiresmezi mereu;

Bucură-te, căci bucuria noastră și de la tine vine;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Sebastian! 


Condacul al 12-lea 


Aprins fiind, Sfinte Sebastian, de iubirea pentru Hristos, ai suferit sacrificiul suprem, oferindu-ți viața ca jertfă în schimbul veșniciei, iar azi arzi pe rugul binecuvântat al Luminii și-L preamărești pe Dumnezeu, cântând: Aliluia! 


Icosul al 12-lea 


Nu vom uita nicicând ajutorul tău, Sfinte Sebastian, căci prin tine am reușit să biruim multe tristeți și dureri, de aceea, te rugăm, fii pururea cu noi și veghează-ne pașii către veșnicie, căci te chemăm cântând:

Bucură-te, clopot ce la lumină ne chemi;

Bucură-te, rază ce mângâi ale noastre inimi;

Bucură-te, răsărit ce ne trezești conștiințele adormite;

Bucură-te, cel ce porți ale muceniciei veșminte;

Bucură-te, cel ce ai înmănuncheat în tine sfinte simțăminte;

Bucură-te, mugur născut din a iubirii splendoare;

Bucură-te, rod ce ne hrănești sufletele de haruri doritoare;

Bucură-te, rug ce arzi cu flăcări de veșnicie;

Bucură-te, îți cântăm cu dragoste ție;

Bucură-te, sceptru ce lupți cu a lumii răutate;

Bucură-te, far ce strălucești în imensa noapte;

Bucură-te, să-ți mulțumim și să-ți cântăm se cuvine;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Sebastian! 


Condacul al 13-lea 


O, Sfinte Sebastian, erou mucenicit pentru numele lui Dumnezeu, te rugăm din adâncul sufletelor noastre, nu ne părăsi, ci fii cu noi totdeauna, învață-ne și pe noi să devenim buni ostași, ca să putem lupta cu întunericul ce vine asupra noastră, să putem fi demni ostași ce luptă în armata lui Hristos, slujindu-I și preamărindu-L cântând: Aliluia! (Acest condac se zice de trei ori) 


Icosul 1 


Sfinte Sebastian, viteaz ai fost și nu te-ai temut de durerile muceniciei, ci arzând de iubire pentru Hristos, singur ți-ai mărturisit credința descoperind tuturor fericirea de a fi al lui Hristos; iar noi te cinstim cântând:

Bucură-te, mucenice mistuit pe altarul iubirii;

Bucură-te, erou ce te-ai dăruit singur jertfirii;

Bucură-te, lumină nebiruită pe pământ;

Bucură-te, doină cu dulce cuvânt;

Bucură-te, izvor al dăruirii dumnezeiești;

Bucură-te, freamăt suav ce fericirii slujești;

Bucură-te, cel ce ai biruit amară suferință;

Bucură-te, cel ce ai dorit veșnicia cu stăruință;

Bucură-te, cel ce jertfă vie te-ai dăruit;

Bucură-te, gând curat și neprihănit;

Bucură-te, rug prin iubire împlinit;

Bucură-te, glas ce în ceruri se așterne;

Bucură-te, Sfinte Mucenice Sebastian! 


Condacul 1 


Cu cunună de virtuți ți-ai împodobit sufletul, Sfinte Mucenice Sebastian, și, răbdând durerea săgeților omorâtoare de trup, ai primit cu bucurie mucenicia și te-ai înălțat de la cele trecătoare la cele veșnice, slăvind pe Dumnezeu și cântând: Aliluia! 


Cuvine-se cu adevărat să te fericim, Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită și prea nevinovată și Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce ești mai cinstită decât heruvimii și mai mărită fără de asemănare decât serafimii, care fără stricăciune pe Dumnezeu Cuvântul ai născut, pe tine, cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.


Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluiește-ne pe noi. (de trei ori cu trei închinăciuni)


Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.


Preasfântă Treime, miluiește-ne pe noi. Doamne, curățește păcatele noastre. Stăpâne, iartă fărădelegile noastre. Sfinte, cercetează și vindecă neputințele noastre, pentru numele Tău.


Doamne, miluiește. (de 3 ori)


Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.


Tatăl nostru, Care ești în ceruri, sfințească-Se numele Tău, vie împărăția Ta, fie voia Ta, precum în cer așa și pe pământ. Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri. Și nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăvește de cel rău.


Preotul: Că a Ta este împărăția și puterea și slava, a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.


Strana: Amin.


iar de nu este preot, se zice: Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluiește-ne pe noi. Amin.


Troparul Sfântului Mucenic Sebastian și al celor împreună cu dânsul


Glasul 4


Mucenicii Tăi, Doamne, întru nevoințele lor, cununile nesctricăciunii au dobândit de la Tine, Dumnezeul nostru. Că având tăria Ta, pe chinuitori au învins; zdrobit-au și ale demonilor neputincioase îndrăzniri. Pentru rugăciunile lor, mântuiește sufletele noastre, Hristoase Dumnezeule.


Preotul (sau diaconul) zice ectenia:


Miluiește-ne pe noi, Dumnezeule, după mare mila Ta, rugămu-ne Ție, auzi-ne și ne miluiește.


Strana: Doamne, miluiește. (de 3 ori)


Înca ne rugăm pentru mila, viața, pacea, sănătatea, mântuirea, cercetarea, lăsarea și iertarea păcatelor, buna-sporire și ajutorul robilor lui Dumnezeu (N, cei pentru care se face rugăciunea) și pentru ca să li se ierte lor toată greșala cea de voie și cea fără de voie.


Strana: Doamne, miluiește. (de 3 ori)


Încă ne rugăm ca să se păzească sfânt locașul acesta, țara aceasta, orașul (satul) acesta și toate mănăstirile, orașele și satele, de boală, de foamete, de cutremur, de potop, de foc, de sabie, de venirea altor neamuri asupra noastră și de războiul cel dintre noi; pentru ca milostiv, blând și lesne iertător să ne fie nouă Bunul și Iubitorul de oameni Dumnezeul nostru, să îndepărteze și să împrăștie toată mânia care se pornește asupra noastră, să ne izbăvească pe noi de mustrarea Lui cea dreaptă, care este asupra noastră, și să ne miluiască pe noi.


Strana: Doamne, miluiește. (de 40 de ori)


Auzi-ne pe noi, Dumnezeule, Mântuitorul nostru, nădejdea tuturor marginilor pământului și a celor ce sunt pe mare departe, și, Milostive, milostiv fii nouă, Stăpâne, pentru păcatele noastre și ne miluiește pe noi.


Strana: Doamne, miluiește. (de 3 ori)


Preotul zice ecfonisul: Că milostiv și iubitor de oameni Dumnezeu ești și Ție slavă înălțăm, Tatălui și Fiului și Sfântului Duh, acum și pururea și în vecii vecilor.


Strana: Amin.


În lipsa preotului, încheiem, zicând: 


Doamne, miluiește. (de 40 de ori)


Ceea ce ești mai cinstită decât heruvimii și mai mărită fără de asemănare decât serafimii, care fără stricăciune pe Dumnezeu Cuvântul ai născut, pe tine, cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.


Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.


Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Dumnezeul nostru, miluiește-ne pe noi. Amin.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu