duminică, 5 februarie 2023

ACATISTUL SFINTEI MUCENIŢE AGATA 5 februarie

 ACATISTUL SFINTEI MUCENIŢE AGATA

                                   5 februarie



Rugăciunile începătoare


De este preot, începe aşa :

Binecuvântat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.


Iar de nu este preot, se zice :

Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi. Amin.


Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!

Împărate Ceresc, Mângâietorule, Duhul Adevărului, Care pretutindeni eşti şi pe toate le împlineşti, Vistierul Bunătăţilor şi Dătătorule de Viaţă, vino şi Te sălăşluieşte întru noi şi ne curăţeşte pe noi de toată întinăciunea şi mântuieşte Bunule sufletele noastre!


Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte Fără-De-Moarte, miluieşte-ne pe noi! (de 3 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi! Doamne, curăţeşte păcatele noastre! Stǎpâne, iartă fărădelegile noastre! Sfinte, cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru Sfânt Numele Tău!


Doamne miluieşte! (de 3 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Tatǎl nostru, Carele eşti în Ceruri, sfinţească-se Numele Tău, vie Împărăţia Ta, facă-se Voia Ta, precum în cer aşa şi pe pământ. Pâinea noastră, cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri! Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbǎveşte de cel viclean! Amin!

Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi! Amin 


Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi, că nepricepându-ne de nici un răspuns, această rugăciune aducem Ţie, ca unui Stăpân, noi păcătoşii robii Tăi, miluieşte-ne pe noi!


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh!


Doamne, miluieşte-ne pe noi, că întru Tine am nădăjduit; nu Te mânia pe noi foarte, nici pomeni fărădelegile noastre, ci caută şi acum ca un Milostiv şi ne izbăveşte pe noi de vrăjmaşii noştri, că Tu eşti Dumnezeul nostru şi noi suntem poporul Tău; toţi lucrul mâinilor Tale şi Numele Tău chemăm.


Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Uşa milostivirii deschide-o nouă, binecuvântată Născătoare de Dumnezeu, Fecioară, ca să nu pierim cei ce nădăjduim întru tine, ci să ne izbăvim prin tine de nevoi, că tu eşti mântuirea neamului creştinesc.


Cred întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul cerului și al pământului, al tuturor celor văzute și nevăzute. Și întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii; lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut iar nu făcut, Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut. Care, pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri și S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria și S-a făcut om. Și S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat, a pătimit și s-a îngropat. Și a înviat a treia zi, după Scripturi. Și S-a înălţat la ceruri și șade de-a dreapta Tatălui. Și iarăși va să vină cu slavă să judece viii si morţii, a Cărui împărăţie nu va avea sfârșit. Și întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă Făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și slăvit, Care a grăit prin prooroci. Întru una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserică mărturisesc un Botez spre iertarea păcatelor. Aștept învierea morţilor și viaţa veacului ce va să fie. Amin!


Doamne miluiește! (de 12 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Veniţi să ne închinăm Împăratului nostru Dumnezeu! (o închinăciune)

Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Hristos, Împăratul nostru Dumnezeu! (o închinăciune)

Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Însuşi Hristos, Împăratul şi Dumnezeul nostru! (o închinăciune)


Psalmul 142

Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru credincioşia Ta, auzi-mă, întru dreptatea Ta. Să nu intri la judecată cu robul Tău, că nimeni din cei vii nu-i drept înaintea Ta. Vrăjmaşul prigoneşte sufletul meu şi viaţa mea o calcă în picioare; făcutu-m-a să locuiesc în întuneric ca morţii cei din veacuri. Mâhnit e duhul în mine şi inima mea încremenită înlăuntrul meu. Adusu-mi-am aminte de zilele cele de demult; cugetat-am la toate lucrurile Tale, la faptele mâinilor Tale m-am gândit. 

Întins-am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ însetoşat. Degrab auzi-mă, Doamne, că a slăbit duhul meu. Nu-Ţi întoarce faţa Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor care se coboară în mormânt. Fă să aud dimineaţa Mila Ta, că la Tine îmi este nădejdea. Arată-mi calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu. 

Scapă-mă de vrăjmaşii mei, că la Tine alerg, Doamne. Învaţă-mă să fac Voia Ta, că Tu eşti Dumnezeul meu. Duhul Tău Cel Bun să mă povăţuiască la pământul dreptăţii. Pentru Numele Tău, Doamne, dăruieşte-mi viaţă. Întru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu. Fă bunătate de stârpeşte pe vrăjmaşii mei şi pierde pe toţi cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul Tău. 


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!


Dumnezeu este Domnul şi S-a arătat nouă, bine este cuvântat Cel ce vine întru Numele Domnului ! (de 3 ori)

Doamne miluiește ( de 3 ori) Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Tropar, glasul al 4-lea:


Mieluşeaua Ta, Iisuse, Agata, strigă cu glas mare: pe Tine, Mirele meu, te iubesc și pe Tine căutându-Te mă chinuiesc și împreună mă răstignesc și împreună mă îngrop cu Botezul Tău; și pătimesc pentru Tine, ca să împărățesc întru Tine; și mor pentru tine, ca să viez pentru Tine; ci, ca o jertfă fără de prihană, primește-mă pe mine ceea ce cu dragoste mă jertfesc Ție. Pentru rugăciunile ei, ca un Milostiv, mântuiește sufletele noastre.


Psalmul 50

Miluieşte-mă, Dumnezeule, după Mare Mila Ta şi după mulţimea îndurărilor Tale, şterge fărădelegea mea. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea şi de păcatul meu mă curăţeşte; că fărădelegea mea eu o cunosc şi păcatul meu înaintea mea este pururea. Ţie unuia am greşit şi rău înaintea Ta am făcut, aşa încât Drept eşti Tu întru cuvintele Tale şi Biruitor când vei judeca Tu. Că iată întru fărădelegi m-am zămislit şi în păcate m-a născut maica mea. Că iată adevărul ai iubit; cele nearătate şi cele ascunse ale înţelepciunii Tale, mi-ai arătat mie. Stropi-mă-vei cu isop şi mă voi curăţi; spăla-mă-vei şi mai vârtos decât zăpada mă voi albi. Auzului meu vei da bucurie şi veselie; Bucura-se-vor oasele mele cele smerite. Întoarce faţa Ta de la păcatele mele şi toate fărădelegile mele şterge-le. Inimă curată zideşte întru mine, Dumnezeule şi duh drept înnoieşte întru cele dinlăuntru ale mele. Nu mă lepăda pe mine de la faţa Ta şi Duhul Tău cel Sfânt nu-l lua de la mine. Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale şi cu duh stăpânitor mă întăreşte. Învăţa-voi pe cei fără de lege căile Tale şi cei necredincioşi la Tine se vor întoarce. Izbăveşte-mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele; bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta. Doamne, buzele mele vei deschide şi gura mea va vesti lauda Ta. Că de ai fi voit jertfă, Ţi-aş fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi. Jertfa Lui Dumnezeu: duhul umilit; inima înfrântă şi smerită Dumnezeu nu o va urgisi. Fă bine, Doamne, întru bună voirea Ta, Sionului şi să se zidească zidurile Ierusalimului. Atunci vei binevoi jertfa dreptăţii, prinosul şi arderile de tot; atunci vor pune pe altarul Tău viţei.


Condacul 1


A cinsti nevoinţele şi luptele Sfinţilor mucenici, cucernic lucru se arată, bine plăcutlui Dumnezeu şi de mult folos sufletelor noastre; pentru aceasta, adunându-ne, în cântări de laudă să cinstim pe fecioara Agata, vlăstarul Siciliei, zicând: Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Icosul 1


Pe cât va fi cu putinţă, să lăudăm, din dragoste duhovnicească, muceniceştile nevoinţe ale fericitei Agata, cuvinte de laudă aducând la pomenirea ei şi zicând:


Bucură-te, mireasă a lui Hristos;


Bucură-te, a fecioarelor podoabă aleasă;


Bucură-te, odor al cetelor celor de sus;


Bucură-te, stea luminoasă a cerului;


Bucură-te, rază frumoasă a Bisericii;


Bucură-te, ajutătoare a tuturor creştinilor;


Bucură-te, tămăduitoare a bolnavilor;


Bucură-te, apărătoare a cetăţii tale;


Bucură-te, izvorâtoare de minuni;


Bucură-te, grabnic sprijinitoare a celor ce te roagă;


Bucură-te, izbăvitoare a celor năpăstuiţi;


Bucură-te, risipitoare de vrăjmaşi;


Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Condacul 2


Auzind fericita fecioară de învăţătura lui Hristos, s-a aprins de dumnezeiască râvnă şi, trecând cu vederea bunul său neam şi bogăţia cea vremelnică, a început mai înainte a se pregăti pentru pătimirea cea pentru Domnul, cântându-I: Aliluia!


Icosul 2


Trecând cu vederea slava lumii şi întru nimic socotind-o, a intrat de bună voie în nevoinţa mucenicească, de a cărei mărime de suflet minunându-ne îi cântăm:


Bucură-te, ceea ce pentru Hristos, ai părăsit toate cele veselitoare ale lumii;


Bucură-te, ceea ce, de bună voie mergând spre pătimire, vitează te-ai arătat;


Bucură-te, cea care nu te-ai înfricoşat de cruzimea tiranilor;


Bucură-te, cea de a cărei vitejie vrăjmaşul diavol a fost nimicit;


Bucură-te, cea de a cărei frumuseţe dregătorul s-a mirat;


Bucură-te, cea de a cărei îndrăzneală el nu putea răspunde;


Bucură-te, bucurie a îngerilor;


Bucură-te, strălucită prăznuire a oamenilor;


Bucură-te, alungare a diavolilor;


Bucură-te, osândire a închinătorilor de idoli;


Bucură-te, credincioasă întărire a creştinilor;


Bucură-te, cinstită ocrotire a fecioarelor;


Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Condacul 3


Cunoscând chemarea sa la nevoinţa mucenicească, fecioara Agata a poruncit slugilor să o aştepte şi intrând în cămara sa, şi-a ridicat mâinile la rugăciune, zicând cu bucurie: „Iisuse Hristoase, tu singur ştii dragostea şi voinţa sufletului meu; dă-mi şi ajutorul Tău, ca fiind biruitoare în pătimiri, să-Ţi cânt: Aliluia!


Icosul 3


Primind putere de la Stăpânul Hristos, fericită, ai mers la pătimire bucurându-te şi, biruind pe cel cu multe meşteşugiri, de dreapta lui Hristos ai fost încununată; drept aceea şi noi, minunându-ne, îţi cântăm:


Bucură-te, ceea ce pe Cvintilian l-ai ruşinat;


Bucură-te, ceea ce mai înainte de pătimire ai adus Domnului rugăciuni cu lacrimi;


Bucura-te, cea a cărei rugăciune întru miros de bună mireasmă Hristos a primit-o;


Bucură-te, ceea ce spre chinuri ai fost însoţită de cetăţenii şi cunoscuţii tăi;


Bucură-te, cea care cu vitejie de suflet mergeai la pătimire;


Bucură-te, ceea ce te-ai grăbit a pătimi, nădejdea punându-ţi în Domnul;


Bucură-te, cea întărită în chinuri de Domnul Iisus;


Bucură-te, iubitoare a Mirelui ceresc;


Bucură-te, ceea ce pentru El chinuri cumplite ai suferit;


Bucură-te, ceea ce ai primit în schimb Împărăţia Cerurilor;


Bucură-te, ceea ce mire pământesc nu ai voit;


Bucură-te, ceea ce pentru Mirele tău ceresc ai primit a muri;


Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Condacul 4


Mergând pe calea pătimirii, prea cinstită Agata, ţi s-au dezlegat sandalele şi punând piciorul pe o piatră ca să le legi, nu ai mai văzut pe nimeni din cetăţenii săi, că toţi lăsându-te s-au întors; atunci ai lăcrimat şi suspinând cu duhul, cântai lui Dumnezeu: Aliluia!


Icosul 4


Văzându-te părăsită de toţi cunoscuţii tăi, te-ai rugat pe cale, zicând: „Atot-puternice Doamne, pentru cetăţenii mei cei ce nu au crezut că pentru Tine voiesc să pătimesc, arată o minune la locul acesta.” Şi îndată a crescut un măslin sălbatic fără roadă, care închipuia pe cei fără de roadă, şi toţi care au văzut minunea te fericeau cu graiuri ca acestea:


Bucură-te, ceea ce nesilită de nimeni ai mers spre pătimire;


Bucură-te, rugătoare pentru încreştinarea cetăţii tale;


Bucură-te, ceea ce ai fost dusă la o femeie păgână bogată, anume Afrodisia;


Bucură-te, ceea ce ai răbdat cuvintele amăgitoare ale celor cinci fiice ale ei;


Bucură-te, ceea ce nu te-ai lăsat înşelată de laude şi cinstiri;


Bucură-te, cea neînfricoşată de ameninţări;


Bucură-te, ceea ce te-ai ferit de ospeţele, cântările şi dansurile alcătuite întru ispitirea ta;


Bucură-te, mireasa lui Hrisios, care nu te uitai la acestea;


Bucură-te, ceea ce aveai mintea şi gândul întemeiate pe piatra credinţei;


Bucură-te, cea nedespărţită de dragostea lui Hristos;


Bucură-te, ceea ce ai lepădat cuvintele lor înşelătoare;


Bucură-te, ceea ce ai rămas neclintită, ca un diamant;


Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Condacul 5


Stând întemeiată pe Hristos, piatra credinţei răspundeai păgânilor, zicând: “Desfătările lumeşti sunt ca ploaia care precum spune dumnezeiescul Cuvânt, loveşte în casa care are temelie pe piatră; pentru că eu pe piatra lui Hristos avându-mi tăria mea voi aduce cântarea: Aliluia! ”


Icosul 5


Văzând acea femeie, Afrodisia, pe cea tare şi nemişcată în credinţă, a mers la dregător şi i-a zis: „Mai lesne este a înmuia piatra decât a o depărta pe ea de la Hristos”. Atunci, chemând-o pe Sfânta Agata la judecată, cu iuţime o înfricoşa, iar noi cu laude o fericim:


Bucură-te, ceea ce înaintea împăratului pământesc ai stat;


Bucură-te, ceea ce ai răspuns că eşti roaba lui Hristos;


Bucură-te, cea care ai zis: Acesta este bunul meu neam, adică a mărturisi pe Hristos”;


Bucură-te, ceea ce ai spus: „Sunt liberă a alege adevărul”;


Bucură-te, ceea ce te-ai făgăduit a sluji lui Hristos;


Bucură-te, ceea ce i-ai zis împăratului „rob al pământului”;


Bucură-te, mustrătoare a relei credinţe;


Bucură-te, ceea ce nu te-ai temut de mânia păgânilor;


Bucură-te, cea care nu ai vrut a te închina lemnelor şi pietrelor;


Bucură-te, ceea ce strigai că idolii nu sunt dumnezei, ci locaşuri ale demonilor;


Bucură-te, văditoare a înşelăciunii păgânismului;


Bucură-te, ceea ce ziceai ca psalmistul: „asemenea idolilor să fie cei ce se închinălor”;


Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Condacul 6


Privindu-te dregătorul, pe tine, tânără prea frumoasă, cu cuvinte dulci ţi-a zis: „Ascultă sfatul meu cel bun, o, fecioară, şi adu jertfă împreună cu noi”. Dar fecioara cea sfântă cu înţelepciune i-a răspuns: „Rămâi tu cu zeii tăi, iar eu, aducându-mă jertfă lui Hristos Dumnezeu, voi cânta Lui: Aliluia!”


Icosul 6


Din porunca dregătorului tăindu-ţi-se pieptul şi în temniţă fiind aruncată, la miezul nopţii o lumină mare a strălucit şi un bătrân încuviinţat, având doctorii în mâini, voia a te tămădui, dar tu ai răspuns: „Mai bine este mie a muri decât să-ţi îngădui a te atinge de trupul meu”. Atunci apostolul lui Hristos, Sfântul Petru, bucurându-se te-a lăudat, zicând:


Hucură-te, fecioară mai tare decât diamantul;


Bucură-te, piatră aleasă şi cinstită;


Bucură-te, cea care, cu bărbăţia ta, mirare îngerilor te-ai făcut;


Bucură-te, ceea ce prin răbdarea ta ruşine diavolilor şi groază le-ai adus;


Bucură-te, ceea ce tainic ai fost ocrotită de apostolul Domnului;


Bucură-te, cea la care trimis a fost de Hristos să te vindece;


Bucură-te, ceea ce, asemenea marilor pătimitori, pentru Evanghelie te-ai jertfit;


Bucură-te, cea ale cărei nevoinţe Hristos le-a primit;


Bucură-te, cunună prea aleasă fiindu-ţi pregătită în Raiul desfătării;


Bucură-te, ceea ce prea frumoasă comoară ţi-ai adunat în ceruri;


Bucură-te, a Panormului odraslă sfântă;


Bucură-te, cea tămăduită în chip minunat;


Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Condacul 7


Văzându-se pe sine Sfânta tămăduită de toate rănile sale şi de apostolească vedere bucurându-se, toată noaptea L-a lăudat pe Dumnezeul minunilor, veselindu-se şi cântând Lui: Aliluia!


Icosul 7


Înfricoşându-se străjerii temniţei au fugit, iar cei legaţi ziceau către Sfânta: „Iată, deschise sunt uşile, mergi unde voieşti”, dar ea le-a răspuns: „Să nu-mi fie mie a mă lipsi de cununa mucenicească şi a duce pe străjeri în primejdie”. Deci, pentru o înţelepciune ca aceasta, te cinstim aşa:


Bucură-te, turn neclintit;


Bucură-te, zid nebiruit;


Bucură-te, viţă aleasă;


Bucură-te, stâlpare cerească;


Bucură-te, pasăre înalt zburătoare;


Bucură-te, aur lămurit, trecut prin foc şi chinuri;


Bucură-te, pildă de viaţă care luminezi mintea noastră;


Bucură-te, ceea ce depărtezi de la noi întunericul necredinţei;


Bucură-te, odraslă sfântă din păgâni;


Bucură-te, laudă a Bisericii;


Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Condacul 8


Chinurile cu vitejie răbdându-le şi credinţa creştină limpede vestind, ai fost dusă în temniţă, iar acolo ţi-ai ridicat mâinile la rugăciune zicând: „Mulţumesc Ţie, Doamne, că m-ai învrednicit a pătimi pentru numele Tău; deci, ascultă-mă în ceasul acesta şi dă-mi să trec la Tine, după mila Ta cea bogată”. Aşa rugându-te, ţi-ai dat sufletul în mâinile lui Hristos, cântând: Aliluia!


Icosul 8


Adunându-se toti cetăţenii la prohodirea cinstitului trup al Sfintei muceniţe, un înger în chipul unui tânăr a pus în raclă o tăbliţă de piatră pe care era scris aşa: „Minte cuvioasă, cinste de la Dumnezeu şi izbăvire patriei” şi îndată nevăzut s-a făcut; pentru care minune, noi păcătoşii în cuvinte de laudă o cinstim, zicând:


Bucură-te, cea de îngeri însoţită;


Bucură-te, ceea ce ai primit cinste cerească;


Bucură-te, cea ale cărei sfinte moaşte au fost slăvite prin daruri minunate;


Bucură-te, ceea ce cu mare cinste la îngropare ai fost petrecută;


Bucură-te, ceea ce patriei tale ca un mărgăritar ales te-ai dăruit;


Bucură-te, cea a cărei râvnă a fost mărturisită de tăbliţa de piatră pusă de înger pe racla ta;


Bucură-te, ceea ce pe pământ ai dus viaţă îngerească;


Bucură-te, cea primită de îngeri întru dănţuire cerească;


Bucură-te, cea căreia porţile cereşti frumos împodobite ţi s-au deschis;


Bucură-te, cea mult lăudată de oştile cereşti;


Bucură-te, cea primită în mijlocul cetelor muceniceşti;


Bucură-te, cea al cărei cap a fost împodobit cu luminoasă cunună de Hristos, Mirele tău Cel ceresc;


Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Condacul 9


După săvârşirea fericitei fecioare Agata, ticălosul dregător, vrând ca ale ei averi să le ia, pe neaşteptate în râu s-a înecat ca alt faraon şi a pierit cu sunet; iar numele Sfintei până la marginile lumii s-a vestit spre slava lui Dumnezeu, care, pentru milele Sale, dăruite nouă prin Sfinţii Săi, primeşte de la noi cântarea: Aliluia!


Icosul 9


Trecând un an de la sfârşitul Sfintei o minune prea slăvită s-a făcut; Muntele Etna, foc mare vărsând, răsuna foarte, pietrele ca ceara topindu-se şi tot poporul Cataniei, întru mare frică fiind, a alergat la biserica muceniţei Agata şi luând haina ei cu care era acoperit mormântul întru pomenirea smereniei ei, au stat împotriva focului, iar focul văzând haina, cu ruşine s-a stins. Atunci tot poporul cu bucurie mare lăuda pe Dumnezeu şi pe cinstita muceniţă, cuvinte de laudă zicând:


Bucură-te, apărătoare a noastră în vreme de primejdii;


Bucură-te, cea a cărei îndrăzneală către Dumnezeu este nouă facere de minuni;


Bucură-te, cea prin care ne izbăvim din tot felul de necazuri;


Bucură-te, ceea ce pe diavoli îi izgoneşti, când chemăm numele tău;


Bucură-te, păzitoare a cetăţii tale;


Bucură-te, sprijitoare a celor bătrâni şi neputincioşi;


Bucură-te, ceea ce ai aflat har la Dumnezeu;


Bucură-te, ceea ce în dar dai tuturor celor necăjiţi mângâiere;


Bucură-te, a tinerilor călăuzitoare;


Bucură-te, dulce mângâietoare;


Bucură-te, a tuturor creştinilor ajutătoare;


Bucură-te, a fecioarelor păzitoare;


Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Condacul 10


Cine nu se va mira de răbdarea ta, Sfântă muceniţă, şi cine nu se va minuna de darurile cu care te-ai îmbogăţit de la Cel Preaînalt, slăvită fiind în cer şi pe pământ cu nenumărate minuni, pentru care cu mulţumire cântăm Preasfintei Treimi: Aliluia!


Icosul 10


Nu a putut să te întoarcă de la dragostea lui Hristos nici mânia dregătorului, nici frica de chinuri şi nici temniţa, dorind să mori pentru sfântul Său nume, ca să împărăţeşti cu El în veci. Drept aceea noi, cu guri nevrednice, te cinstim aşa:


Bucură-te, ceea ce acum vezi pe Cel pe Care L-ai dorit;


Bucură-te, ceea ce în lumina Sfintei Treimi te veseleşti;


Bucură-te, mijlocitoare pentru noi în vremea necazurilor;


Bucură-te, grabnică ajutătoare a creştinilor;


Bucură-te, cea care mijloceşti de la Hristos mântuire celor ce te cinstesc;


Bucură-te, vindecătoarea celor care cu credinţă cinstesc racla sfintelor tale moaşte;


Bucură-te, ceea ce împarţi tuturor din darurile pe care ţi le-a dat Hristos;


Bucură-te, împlinitoare a cererilor celor de folos;


Bucură-te, din belşug dăruitoare de binefaceri;


Bucură-te, ocrotitoare a celor ce poartă numele tău;


Bucură-te, slavă a tuturor creştinilor;


Bucură-te, podoabă şi laudă a Bisericilor;


Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Condacul 11


Împodobită fiind cu frumuseţile fecioriei şi luminată cu strălucirea muceniciei, ca o mireasă a lui Hristos, ai mers către cămara de nuntă cea din ceruri; pentru aceasta, astăzi săvârşind praznicul tău în toată lumea, slăvim pe Mântuitorul, Cel ce te-a slăvit pe tine, cântându-I: Aliluia!


Icosul 11


Străină minune s-a făcut la adormirea ta, prea slăvită muceniţă Agata, că îngerul a adus din cer la mormântul tău tăbliţă de piatră scrisă, arătând prin aceasta cum slăveşte Dumnezeu pe robii Săi, nu numai în cer, ci şi pe pământ. De aceea, adunându-ne, cu laude de cântări te fericim, zicând:


Bucură-te, fecioară prea frumoasă;


Bucură-te, stea prea luminoasă;


Bucură-te, floare din văile lumii aleasă;


Bucură-te, a Împăratului ceresc mireasă;


Bucură-te, podoabă a fecioarelor;


Bucură-te, pildă a creştinelor;


Bucură-te, ajutătoare a văduvelor;


Bucură-te, îmbucărătoare a mâhniţilor;


Bucură-te, domolitoare a patimilor;


Bucură-te, risipitoare a poftelor;


Bucură-te, izbăvitoare de farmece;


Bucură-te, izgonitoare a duhurilor rele;


Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Condacul 12


Precum cerul este împodobit cu stele, aşa fecioara şi muceniţa Agata cu multe daruri este împodobită: al credinţei, al fecioriei şi al muceniciei, precum şi cu frumosul ei nume, care arată bunătatea ei sufletească. Pentru aceasta s-a dăruit izbăvire patriei sale şi pentru noi toţi rugătoare neîncetată, ca una ce stă cu îndrăzneală împreună cu îngerii şi cântă Preasfintei Treimi: Aliluia!


Icosul 12


Lăudăm, cinstim şi fericim nevointele tale, muceniţă a lui Hristos, că biruind lumea şi pe diavol, te-ai încununat cu cununa biruinţei de la Împăratul ceresc. Mijloceşte acum pentru noi toţi şi izbăveşte-ne de vrăjmaşi, de boli şi de necazuri, ca, dobândind viaţă cu fapte bune, să putem întru linişte a-ţi cânta:


Bucură-te, cea asupra căreia s-a revărsat darul facerii de minuni;


Bucură-te, cea prea mărită de Stăpânul Hristos;


Bucură-te, ceea ce bine ai chibzuit bogăţia sufletului;


Bucură-te, lepădătoare a grijilor de pe pământ;


Bucură-te, cea luminată cu har din cer;


Bucură-te, cea căreia slava Domnului ţi-a răsărit;


Bucură-te, ceea ce ai călcat trufia vrăjmaşilor;


Bucură-te, ceea ce ai surpat mândria tiranilor;


Bucură-te, biruitoare a patimilor;


Bucură-te, a Bisericii tămâie cu bun miros;


Bucură-te, mângâietoare a sufletelor;


Bucură-te, tămăduitoare a trupurilor noastre;


Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Condacul 13


O, prea cinstită şi sfântă, dintre păgâni aleasă şi lui Hristos logodită, prea lăudată Agata, cea cu nume mare, podoaba mucenicilor, roagă-te pentru noi, care cinstim acum cu dragoste pătimirea ta, ca să aflăm dezlegare de greşeli, iar în ziua cea de apoi să-L faci pe Judecătorul milostiv faţă de noi, ca, mântuindu-ne, să cântăm lui Dumnezeu împreună cu tine: Aliluia! (Acest Condac se spune de 3 ori)


Icosul 1


Pe cât va fi cu putinţă, să lăudăm, din dragoste duhovnicească, muceniceştile nevoinţe ale fericitei Agata, cuvinte de laudă aducând la pomenirea ei şi zicând:


Bucură-te, mireasă a lui Hristos;


Bucură-te, a fecioarelor podoabă aleasă;


Bucură-te, odor al cetelor celor de sus;


Bucură-te, stea luminoasă a cerului;


Bucură-te, rază frumoasă a Bisericii;


Bucură-te, ajutătoare a tuturor creştinilor;


Bucură-te, tămăduitoare a bolnavilor;


Bucură-te, apărătoare a cetăţii tale;


Bucură-te, izvorâtoare de minuni;


Bucură-te, grabnic sprijinitoare a celor ce te roagă;


Bucură-te, izbăvitoare a celor năpăstuiţi;


Bucură-te, risipitoare de vrăjmaşi;


Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Condacul 1


A cinsti nevoinţele şi luptele Sfinţilor mucenici, cucernic lucru se arată, bine plăcut lui Dumnezeu şi de mult folos sufletelor noastre; pentru aceasta, adunându-ne, în cântări de laudă să cinstim pe fecioara Agata, vlăstarul Siciliei, zicând: Bucură-te, Sfântă Agata, fecioară muceniţă a lui Hristos!


Rugaciune:


Doamne, mintea mea lipsită de putere nu poate ajunge la Tine. Ca și regele Avgar Te chem: „Vino și tămăduiește-mi rănile gândurilor mele celor rele și Te voi lăuda ziua și noaptea Te voi vesti oamenilor, ca toate neamurile să știe că Tu, Doamne, săvârșești minuni ca și altădată, ierți păcatele, sfințești și dai viață. Rugați-vă pentru mine toți Sfinții, ca sufletul meu să învețe smerenia lui Hristos!


Să se împodobească astăzi Biserica cu porfiră slăvită, muiată în curatul sânge al muceniţei Agata, strigând: Bucură-te, lauda Cataniei!


Din paharul lacrimilor te-ai adăpat şi cu pâinea rugăciunii te-ai hrănit spre a-ţi întări sufletul ce se gătea de alergarea spre chinurile cele înfricoşătoare ale trupului, de care păzeşte pe robii tăi, fericită muceniţă Agata, prin rugăciunea ta către Cel ce se face Pâine şi Izvor de viaţă celor ce-L iubesc pe El.


Păzind cu deadinsul nestricată legătura fecioriei, te-ai făcut lucrătoare cu multă râvnă a faptelor mântuirii, iar acum sufletele cele tulburate de multe ispite le ridică la înălţimea vederii dumnezeieşti. Potoleşte valurile gândurilor mele celor rele şi sădeşte în inima mea iubirea de curăţie, ca bine să lucrez faptele mântuirii spre slava lui Dumnezeu.


Răbdat-ai fecioară, tăierea pieptului pentru Cel ce ca un rob a venit pe pământ, fiind hrănit cu lapte de Preacurata Fecioară, împreună cu Care roagă-te să fim hrăniţi noi, cei neputincioşi, cu laptele cel duhovnicesc.


Ajută-mi, muceniţă, purtătoare de biruinţă, curată, ca Hristos, Judecătorul tuturor să-mi fie Milostiv, cu rugăciunile tale, rogu-mă, preacinstită. Şi nu înceta rugând pururea pe Cel Milostiv să curăţească mulţimea greşealelor mele, ceea ce eşti podoaba mucenicilor. Lauda credinţei şi a cucerniciei, a cuvioşiei şi a fecioriei, cu râvna muceniciei fiind împodobită, ai fost numită, Sfântă Agata, cuget cuvios, lucrând în libertate, cu adevărată cinste de la Dumnezeu şi izbăvirea patriei, rugându-te ca o mireasă lui Hristos, să ne dăruiască nouă mare milă.


O, prea cinstită și sfàntă muceniță Agata, cea dintre păgâni aleasă și lui Hristos logodită, cea cu nume mare, podoaba mucenicilor, roagă-te pentru noi care cinstim acum cu dragoste sfântă pomenirea ta, ca să aflăm dezlegare în greșeli și tămăduire de cancer la sân, iar în ziua cea de apoi să-L faci pe Judecătorul Dumnezeu milostiv față de noi, ca, mântuindu-ne, împreună să ne bucurăm de slava Lui, în veci Amin.


Cuvine-se, cu adevărat, să te ferici pe tine, Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită şi prea nevinovată şi Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce eşti mai cinstită decât Heruvimii şi mai slăvită, fără de asemănare, decât Serafimii, care, fără stricăciune, pe Dumnezeu Cuvântul ai născut, pe tine, cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.


Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Tale, ale Sfintei Muceniţe Agata şi ale tuturor Sfinţilor, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi! Amin!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu