marți, 7 martie 2023

ACATISTUL SF CUVIOS PAVEL CEL SIMPLU

 ACATISTUL SF CUVIOS PAVEL CEL SIMPLU

                                 7 martie



Rugăciunile începătoare


De este preot, începe aşa:

Binecuvântat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.


Iar de nu este preot, se zice:

Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi. Amin.


Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!


Împărate Ceresc, Mângâietorule, Duhul Adevărului, Care pretutindeni eşti şi pe toate le împlineşti, Vistierul Bunătăţilor şi Dătătorule de Viaţă, vino şi Te sălăşluieşte întru noi şi ne curăţeşte pe noi de toată întinăciunea şi mântuieşte Bunule sufletele noastre!


Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieşte-ne pe noi. (de 3 ori) 


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi! Doamne, curăţeşte păcatele noastre! Stǎpâne, iartă fărădelegile noastre! Sfinte, cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru Sfânt Numele Tău!


Doamne miluieşte! (de 3 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Tatǎl nostru, Carele eşti în Ceruri, sfinţească-se Numele Tău, vie Împărăţia Ta, facă-se Voia Ta, precum în cer aşa şi pe pământ. Pâinea noastră, cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri! Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbǎveşte de cel viclean! Amin!

Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi! Amin 


Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi, că nepricepându-ne de nici un răspuns, această rugăciune aducem Ţie, ca unui Stăpân, noi păcătoşii robii Tăi, miluieşte-ne pe noi!


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh!


Doamne, miluieşte-ne pe noi, că întru Tine am nădăjduit; nu Te mânia pe noi foarte, nici pomeni fărădelegile noastre, ci caută şi acum ca un Milostiv şi ne izbăveşte pe noi de vrăjmaşii noştri, că Tu eşti Dumnezeul nostru şi noi suntem poporul Tău; toţi lucrul mâinilor Tale şi Numele Tău chemăm.


Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Uşa milostivirii deschide-o nouă, binecuvântată Născătoare de Dumnezeu, Fecioară, ca să nu pierim cei ce nădăjduim întru tine, ci să ne izbăvim prin tine de nevoi, că tu eşti mântuirea neamului creştinesc.


Cred întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, al tuturor celor văzute şi nevăzute.

Şi întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii; Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut; Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut.

Care pentru noi, oamenii, şi pentru a noastră mântuire S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara, şi S-a făcut om.

Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat, şi a pătimit şi S-a îngropat.

Şi a înviat a treia zi, după Scripturi.

Şi S-a înălţat la ceruri, şi şade de-a dreapta Tatălui.

Şi iarăşi va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii, a Cărui împărăţie nu va avea sfârşit.

Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat și slăvit, Care a grăit prin prooroci.

Întru una, sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică.

Mărturisesc un Botez spre iertarea păcatelor.

Aştept învierea morţilor;

Şi viaţa veacului ce va să vie. Amin!


Doamne miluiește! (de 12 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Veniţi să ne închinăm Împăratului nostru Dumnezeu! (o închinăciune)

Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Hristos, Împăratul nostru Dumnezeu! (o închinăciune)

Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Însuşi Hristos, Împăratul şi Dumnezeul nostru! (o închinăciune)


Psalmul 142

Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru credincioşia Ta, auzi-mă, întru dreptatea Ta. Să nu intri la judecată cu robul Tău, că nimeni din cei vii nu-i drept înaintea Ta. Vrăjmaşul prigoneşte sufletul meu şi viaţa mea o calcă în picioare; făcutu-m-a să locuiesc în întuneric ca morţii cei din veacuri. Mâhnit e duhul în mine şi inima mea încremenită înlăuntrul meu. Adusu-mi-am aminte de zilele cele de demult; cugetat-am la toate lucrurile Tale, la faptele mâinilor Tale m-am gândit. 

Întins-am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ însetoşat. Degrab auzi-mă, Doamne, că a slăbit duhul meu. Nu-Ţi întoarce faţa Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor care se coboară în mormânt. Fă să aud dimineaţa Mila Ta, că la Tine îmi este nădejdea. Arată-mi calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu. 

Scapă-mă de vrăjmaşii mei, că la Tine alerg, Doamne. Învaţă-mă să fac Voia Ta, că Tu eşti Dumnezeul meu. Duhul Tău Cel Bun să mă povăţuiască la pământul dreptăţii. Pentru Numele Tău, Doamne, dăruieşte-mi viaţă. Întru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu. Fă bunătate de stârpeşte pe vrăjmaşii mei şi pierde pe toţi cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul Tău. 


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!


Dumnezeu este Domnul şi S-a arătat nouă, bine este cuvântat Cel ce vine întru Numele Domnului! (de 3 ori)

Doamne miluiește ( de 3 ori) 


Apoi, se zice Troparul Sfântului Cuvios Pavel cel Simplu (Glasul al 8-lea):


Cu curgerile lacrimilor tale ai lucrat pustiul cel neroditor și cu suspinurile, cele dintru adânc, ai făcut ostenelile tale însutit roditoare; și te-ai făcut luminător lumii, strălucind cu minunile, Sfinte Cuvioase Pavel, Părintele nostru. Roagă-te lui Hristos Dumnezeu ca să mântuiască sufletele noastre!


Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh!


Apoi, se zice Condacul Sfântului Cuvios Pavel cel Simplu (Glasul al 2-lea):


Cu curăția sufletească, dumnezeiască, întrarmându-te și cu neîncetata rugăciune și ca o suliță tare în mâini ținând-o, ai junghiat taberele drăcești, Sfinte Cuvioase Pavel, Părintele nostru. Neîncetat roagă-te pentru noi toți!


Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Nu vom tăcea, Născătoare de Dumnezeu, pururea a spune puterile tale, noi, nevrednicii. Că de nu ai fi stat tu înainte rugându-te, cine ne-ar fi izbăvit dintru atâtea nevoi ? Sau cine ne-ar fi păzit până acum slobozi ? Nu ne vom depărta de la tine, Stăpână, că tu izbăveşti pe robii tăi pururea din toate nevoile.


Psalmul 50

Miluieşte-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta şi după mulţimea îndurărilor Tale, şterge fărădelegea mea. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea şi de păcatul meu mă curăţeşte; că fărădelegea mea eu o cunosc şi păcatul meu înaintea mea este pururea. Ţie unuia am greşit şi rău înaintea Ta am făcut, aşa încât drept eşti Tu întru cuvintele Tale şi biruitor când vei judeca Tu. Că iată întru fărădelegi m-am zămislit şi în păcate m-a născut maica mea. Că iată adevărul ai iubit; cele nearătate şi cele ascunse ale înţelepciunii Tale, mi-ai arătat mie. Stropi-mă-vei cu isop şi mă voi curăţi; spăla-mă-vei şi mai vârtos decât zăpada mă voi albi. Auzului meu vei da bucurie şi veselie; bucura-se-vor oasele mele cele smerite. Întoarce faţa Ta de la păcatele mele şi toate fărădelegile mele şterge-le. Inimă curată zideşte întru mine, Dumnezeule şi duh drept înnoieşte întru cele dinlăuntru ale mele. Nu mă lepăda pe mine de la faţa Ta şi Duhul Tău cel Sfânt nu-l lua de la mine. Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale şi cu duh stăpânitor mă întăreşte. Învăţa-voi pe cei fără de lege căile Tale şi cei necredincioşi la Tine se vor întoarce. Izbăveşte-mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele; bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta. Doamne, buzele mele vei deschide şi gura mea va vesti lauda Ta. Că de ai fi voit jertfă, Ţi-aş fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi. Jertfa Lui Dumnezeu: duhul umilit; inima înfrântă şi smerită Dumnezeu nu o va urgisi. Fă bine, Doamne, întru bună voirea Ta, Sionului şi să se zidească zidurile Ierusalimului. Atunci vei binevoi jertfa dreptăţii, prinosul şi arderile de tot; atunci vor pune pe altarul Tău viţei.


CONDACUL 1


Gândurile inimii mele se cutremură de înălţimea smereniei tale şi mintea mi se întunecă, minunându-mă de stăruinţa ta pe căile răbdării, dar alerg la limanul cel dulce al laudelor dumnezeieşti, strigând, cu umilinţă, Stăpânului, Celui Ce te-a împodobit pe tine cu aceste virtuţi: Aliluia!


ICOSUL 1


Ostenitu-te-ai în lucrarea pământului, dar, mai mult, Cuvioase, te-ai îngrijit de pământul inimii tale, pe care brăzdându-l cu plugul rugăciunii, te-ai învrednicit a culege roadele spicelor de umilinţă binecuvântate de Hristos; pentru aceasta, noi îţi aducem florile gândurilor de laudă, cele ce bine înmiresmează pământul sufletului:

Bucură-te, săditorul gândurilor de umilinţă!

Bucură-te, turn neclintit al smereniei lucrătoare!

Bucură-te, vas curat al Darurilor Duhului!

Bucură-te, mireasmă a sfinţeniei!

Bucură-te, minte neîntinată de răutate!

Bucură-te, înţelepciune îmbrăcată în smerenie!

Bucură-te, inimă aprinsă de focul rugăciunii!

Bucură-te, vie înţelegătoare sădită de Mâna Dumnezeiască!

Bucură-te, iubitor de vieţuire îngerească!

Bucură-te, mlădiţă mult roditoare a Cuvântului!

Bucură-te, următor al cărării smereniei!

Bucură-te, simplitatea cea mântuitoare!

Bucură-te, Preacuvioase Părinte Pavel, vas ales al smereniei!


CONDACUL 2


De nemânierea ta faţă de nedreptăţile aproapelui ne minunăm Părinte, căci iertând, din inimă, pe soţia ta şi pe cel ce ţi-a greşit, ai alergat, cu dorire, către Mirele Hristos, Căruia I-ai cântat: Aliluia!


ICOSUL 2


La uşa chiliei Sfântului Antonie ai bătut, Părinte Pavel, iar cu gândurile smerite ale inimii rugătoare băteai la uşa Milostivirii lui Hristos, voind a fi primit în cămara cea tainică a celor ce purtau chipul îngeresc; iar noi, minunându-ne de înţelepciunea hotărârii tale, bătem măsura rugăciunii cu armonia laudelor cereşti:

Bucură-te, dorire de viaţa îngerească!

Bucură-te, foc al iubirii de Hristos aprins în inimă!

Bucură-te, primitorul gândului înţelepciunii!

Bucură-te, alergare la limanul pustniciei!

Bucură-te, odihnă la limanul pocăinţei!

Bucură-te, căutătorul Bucuriilor Duhului!

Bucură-te, piatră nesfărâmată de loviturile ispitelor!

Bucură-te, râvnitor al vieţii monahiceşti!

Bucură-te, urmarea căii doririlor dumnezeieşti!

Bucură-te, iubitorule de osteneli duhovniceşti!

Bucură-te, răbdare necurmată întru ispite!

Bucură-te, oglindă a frumuseţii cereşti!

Bucură-te, Preacuvioase Părinte Pavel, vas ales al smereniei!


CONDACUL 3


Trei zile ai aşteptat la uşa colibei Marelui Antonie, întrarmându-te cu răbdare şi cu rugăciunea, cea smerită, din adâncul sufletului, de care noi ne minunăm şi aducem Stăpânului, Celui Ce te-a întărit pe piatra înţelepciunii, cântarea de laudă: Aliluia!


ICOSUL 3


Porunca ascultării, pusă înainte, de părintele tău duhovnicesc, ai scris-o cu slovele iubirii de cuvânt dumnezeiesc în cartea inimii tale şi, ca un stâlp de foc, ai stat nemişcat la rugăciune în arşiţa soarelui, primind în suflet revărsările de lumină înţelegătoare ale Soarelui dreptăţii şi învrednicindu-te de laude ca acestea:

Bucură-te, râvnă spre plinirea cuvântului dumnezeiesc!

Bucură-te, înaintare pe calea ascultării!

Bucură-te, sfeşnic minunat dăruind lumina rugăciunii!

Bucură-te, rază a înţelepciunii cereşti!

Bucură-te, întărire pe piatra răbdării!

Bucură-te, făclie nestinsă a rugăciunii!

Bucură-te, petrecere sub Acoperământul Duhului!

Bucură-te, îndulcire de lumina rugăciunii!

Bucură-te, următor al Smereniei lui Hristos!

Bucură-te, ostaş nebiruit în lupta duhovnicească!

Bucură-te, piatră scumpă a răbdării!

Bucură-te, liman al rugăciunii neîncetate!

Bucură-te, Preacuvioase Părinte Pavel, vas ales al smereniei!


CONDACUL 4


Nicidecum nu ai simţit, Cuvioase, arşiţa soarelui, căci acoperământul de rouă al Duhului îţi îndulcea nevoinţa, ca să strigi, cu glasul smerit al inimii, către Dumnezeu: Aliluia!


ICOSUL 4


Hrănindu-ţi sufletul cu mana rugăciunii, ai adus, neîncetat, mulţumire smerită Dătătorului bunătăţilor, Care hrăneşte toată făptura cu darurile milostivirii Sale şi, necârtind pentru lipsa hranei trupeşti, te-ai arătat vrednic de asemănarea celor cu viaţă nematerialnică şi de laudele acestea:

Bucură-te, adăpare din izvorul rugăciunii!

Bucură-te, desfătarea sufletului cu hrana cuvintelor smerite!

Bucură-te, adunarea în hambarul inimii a roadelor rugăciunii!

Bucură-te, îndulcirea minţii cu mierea laudelor!

Bucură-te, săditorul pomilor virtuţilor!

Bucură-te, lucrător al pământului inimii!

Bucură-te, culegătorul gândurilor smerite!

Bucură-te, îndulcire de pâinea rugăciunii!

Bucură-te, vas primitor al darurilor Duhului!

Bucură-te, râu al înţelepciunii dumnezeieşti!

Bucură-te, ploaie a rugăciunii binecuvântate!

Bucură-te, hrănirea noastră cu gânduri smerite!

Bucură-te, Preacuvioase Părinte Pavel, vas ales al smereniei!


CONDACUL 5


Cufundându-te în adâncul rugăciunii şi culegând mărgăritarele Înţelepciunii Duhului, cu aripile smerite ale gândurilor ai zburat la înălţimea slavei Dumnezeieşti şi, auzind glasul înfricoşător al Heruvimilor, din adâncul inimii umilite, ai strigat Treimii Celei făcătoare de Viaţă: Aliluia!


ICOSUL 5


Cu răbdare ai împletit ramurile de finic, ascultând de porunca părintelui iubit, iar în cămara inimii împleteai din cuvintele rugăciunii stâlpări de gânduri smerite, cu care să întâmpini pe Hristos, Cel Ce a binevoit să fii cinstit aşa:

Bucură-te, răbdare neumbrită de nici o patimă!

Bucură-te, întâmpinarea lui Hristos cu stâlpările rugăciunii!

Bucură-te, îndulcire de roadele smeritei cugetări!

Bucură-te, împletirea gândurilor umilite cu laude către Hristos!

Bucură-te, chemarea tuturor în cămara rugăciunii!

Bucură-te, împodobirea minţii cu gânduri smerite!

Bucură-te, luminarea inimii cu cântări duhovniceşti!

Bucură-te, carte sfinţită a faptelor răbdării!

Bucură-te, mângâierea celor asupriţi de tulburare!

Bucură-te, învăţător al cărărilor smerite!

Bucură-te, alungarea viforului patimilor!

Bucură-te, lucrare sub acoperământul Duhului!

Bucură-te, Preacuvioase Părinte Pavel, vas ales al smereniei!


CONDACUL 6


Uimitu-s-a şi Preacuviosul Antonie, mai-marele cetei monahilor, de îndelungă răbdarea ta şi de pacea, cea nerisipită, a lui Hristos, care, ca o haină înţelegătoare, îmbrăca sufletul tău şi te păzea de săgeţile ispitelor, ca să poţi cânta totdeauna, netulburat, Domnului: Aliluia!


ICOSUL 6


Deschizând urechea inimii tale cuvintelor dumnezeieşti şi luând aminte la rugăciunea săvârşită de înţeleptul Antonie, cu multă osârdie te rugai Ziditorului, aducând jertfa bine plăcută a Psalmilor, pentru care primeşte de la noi răsplata laudelor:

Bucură-te, învăţător al tainelor rugăciunii!

Bucură-te, ucenic prea iubit al Marelui Antonie!

Bucură-te, lauda neîncetată a cetelor îngereşti!

Bucură-te, călător smerit pe cărarea rugăciunii!

Bucură-te, primitor al cuvintelor de mântuire!

Bucură-te, munte neclintit al ascultării!

Bucură-te, pildă de smerită vieţuire!

Bucură-te, zdrobirea capetelor vrăjmaşilor cu toiagul smereniei!

Bucură-te, aşezarea noastră la limanul rugăciunii!

Bucură-te, primitor al cununei laudelor îngereşti!

Bucură-te, scânteie a înţelepciunii cereşti!

Bucură-te, flacără a rugăciunii neîncetate!

Bucură-te, Preacuvioase Părinte Pavel, vas ales al smereniei!


CONDACUL 7


După cuvântul povăţuitorului tău, nu te-ai atins de hrana cea trupească, însă Hristos, Cel Ce hrăneşte pe cei flămânzi, a întins în cămara inimii tale masă duhovnicească, spre a-I cânta Lui, cu mulţumire: Aliluia!


ICOSUL 7


Pământul inimii tale neîncetat îl adăpai cu apa umilinţei şi nu te-ai smintit de risipirea apei întru ascultare, nici de ruperea, fără rost, a hainelor, ca unul ce erai îmbrăcat în haina smereniei desăvârşite; minunându-ne de ascultarea ta, fără de cârtire, te cinstim aşa:

Bucură-te, ploaie a smeritei cugetări!

Bucură-te, sălăşluire la izvoarele Duhului!

Bucură-te, îmbrăcarea hainei pocăinţei!

Bucură-te, vrednic purtător al chipului îngeresc!

Bucură-te, comoară a smereniei înalte!

Bucură-te, risipitorul gândurilor răutăţii!

Bucură-te, minunarea părintelui tău, Antonie!

Bucură-te, bucuria neîncetată a Îngerilor!

Bucură-te, dezbrăcare de hainele patimilor!

Bucură-te, primitorul Înţelepciunii Duhului!

Bucură-te, înfrumuseţare cu veşmântul umilinţei!

Bucură-te, sălăşluire întru odihna Sfinţilor!

Bucură-te, Preacuvioase Părinte Pavel, vas ales al smereniei!


CONDACUL 8


Cu osârdie ai căutat întru toate să te asemeni celui ce este cununa înţelepciunii monahilor şi, nemâncând a doua bucată de pâine, ai strigat către Pâinea vieţii cântarea de laudă: Aliluia!


ICOSUL 8


Adunat-ai mierea, strop cu strop, fără să te mânii, Părinte, îndulcindu-te de mierea rugăciunii neîncetate dăruită, din destul, de Cel Ce este Dulceaţa a toată privirea îngerească şi Care ne dăruieşte nouă dulceaţa laudelor tale:

Bucură-te, îndulcirea inimilor necăjite cu pilda răbdării!

Bucură-te, izvor al înţelepciunii cereşti!

Bucură-te, dulceaţa smeritei cugetări!

Bucură-te, simplitate luminătoare!

Bucură-te, petrecere întru odihna rugăciunii!

Bucură-te, adăparea noastră din izvorul minunilor!

Bucură-te, îndulcirea necazurilor noastre!

Bucură-te, oprirea dreptei mânii dumnezeieşti!

Bucură-te, primitorul talanţilor smereniei!

Bucură-te, vas plin de roadele ascultării!

Bucură-te, mângâierea inimilor tulburate!

Bucură-te, grabnic rugător al celor din nevoi!

Bucură-te, Preacuvioase Părinte Pavel, vas ales al smereniei!


CONDACUL 9


Cu dragoste, ai slujit fraţilor şi, nedepărtându-te de plinirea cuvântului părintesc, ca un înger în trup, ai adus Ziditorului jertfa rugăciunii de: Aliluia!


ICOSUL 9


Toate cuvintele părintelui tău au căzut pe pământul smerit al inimii tale şi au adus roade bogate de fapte ale ascultării, pentru care primeşte roadele smerite ale gândurilor noastre de rugăciune:

Bucură-te, culegătorul spicelor smeritei cugetări!

Bucură-te, pildă de ascultare desăvârşită!

Bucură-te, moştenitorul desfătării Raiului!

Bucură-te, îndulcire de slava dumnezeiască!

Bucură-te, săditorul gândurilor înţelepciunii!

Bucură-te, îndemnător spre ascultare smerită!

Bucură-te, plecarea gândurilor noastre de mândrie!

Bucură-te, vas străin de gândurile răutăţii!

Bucură-te, vieţuire întru Lumina Treimii!

Bucură-te, suflet curăţit de toată întinăciunea patimilor!

Bucură-te, povăţuitor pe cărările smereniei!

Bucură-te, lumină a rugăciunii neîncetate!

Bucură-te, Preacuvioase Părinte Pavel, vas ales al smereniei!


CONDACUL 10


Mărturisit-ai, cu simplitate, părintelui tău că toate le-ai făcut cu uşurinţă, având acoperământul Harului lui Hristos şi, arătându-te râvnitor spre mai mari nevoinţe ale ascultării, ai strigat Celui Ce te întărea pe tine: Aliluia!


ICOSUL 10


Norii Duhului, ce se odihneau pe cerul inimii tale, slobozeau ploaie neîncetată de umilinţă, care, udând pământul minţii tale, l-a făcut aducător de roadele gândurilor de smerită cugetare; noi, lipsiţi fiind de o asemenea podoabă a minţii, îţi aducem, totuşi, stâlpările laudelor culese din grădina milostivirii dumnezeieşti:

Bucură-te, revărsarea gândurilor smerite!

Bucură-te, îmblânzirea patimilor noastre!

Bucură-te, ploaie a binecuvântărilor dumnezeieşti!

Bucură-te, alungarea norilor întristării noastre!

Bucură-te, trimiterea razei rugăciunii!

Bucură-te, veselia inimilor iubitoare de smerenie!

Bucură-te, nor înţelegător, ce slobozeşte ploaia umilinţei!

Bucură-te, odihna celor împovăraţi de faptele răutăţii!

Bucură-te, limanul celor ce caută comoara faptelor smereniei!

Bucură-te, îndulcirea inimilor cu înţelesuri adânci!

Bucură-te, urcare neîncetată pe scara rugăciunii!

Bucură-te, smerenie lucrătoare întru ascultare!

Bucură-te, Preacuvioase Părinte Pavel, vas ales al smereniei!


CONDACUL 11


Izvor pururea curgător de gândurile umilinţei şi stâlp neclintit al ascultării te-ai arătat, Părinte Pavel, primind din Mâna Ziditorului darul facerii de minuni, spre a-L lăuda, mai cu osârdie, în cântarea de: Aliluia!


ICOSUL 11


Ca o stâncă te-ai arătat în ispite, împlinind, desăvârşit, toate ascultările prea lăudatului Antonie şi învrednicindu-te şi de a primi singur cercarea demonilor; iar noi, ca nişte neputincioşi, în lupta, cea duhovnicească, împotriva lor, alergăm la ajutorul tău, aducându-ţi florile laudelor cereşti:

Bucură-te, doborârea vrăjmaşilor cu săgeţile gândurilor smerite!

Bucură-te, tăierea patimilor cu ascuţişul ascultării!

Bucură-te, ruşinarea vrăjmaşilor nevăzuţi!

Bucură-te, izgonitor grabnic al duhurilor răutăţii!

Bucură-te, risipirea întunericului minţii noastre!

Bucură-te, biruitor asupra patimilor firii!

Bucură-te, nume înfricoşător demonilor!

Bucură-te, aflarea limanului rugăciunii!

Bucură-te, risipirea gândurilor rele de pe cerul minţii!

Bucură-te, îndulcirea inimii cu mana rugăciunii!

Bucură-te, carte a pocăinţei strălucite!

Bucură-te, vas primitor al gândurilor smerite!

Bucură-te, Preacuvioase Părinte Pavel, vas ales al smereniei!


CONDACUL 12


Cu darul izgonirii demonilor şi al bolilor ai fost încununat de Hristos, ca să fii poartă de scăpare celor ce aleargă la tine cu credinţă şi aduc lui Dumnezeu cântarea: Aliluia!


ICOSUL 12


Lăudat-ai, cu toată inima ta, judecăţile milostivirii Stăpânului, căci, văzând lucrarea pocăinţei celui ţinut în întunericul patimii osânditoare, ţi-ai înălţat gândul spre Cel Ce curăţeşte păcatele noastre şi nu voieşte moartea păcătosului. Aceluia roagă-te, Părinte, cu stăruinţă, ca să fie milostiv neputinţelor noastre şi să ne dea, prin tine, iertare datoriilor, ca să-ţi cântăm, cu mulţumire:

Bucură-te, întărirea noastră întru milostivirea dumnezeiască;

Bucură-te, lauda, neîncetată, a bunătăţii Stăpânului;

Bucură-te, primitorul cununei smeritei cugetări!

Bucură-te, inimă râvnitoare de pocăinţă fierbinte!

Bucură-te, văzător al Tainelor Stăpânului!

Bucură-te, umilinţa inimilor împietrite!

Bucură-te, foc al rugăciunii neîncetate!

Bucură-te, deschizător al uşilor milostivirii dumnezeieşti!

Bucură-te, doritor al pocăinţei tuturor celor greşiţi!

Bucură-te, ridicarea celor căzuţi cu a ta rugăciune!

Bucură-te, cărare sfinţită a darurilor Duhului!

Bucură-te, mărturisirea milostivirii Celui de oameni iubitor!

Bucură-te, Preacuvioase Părinte Pavel, vas ales al smereniei!


CONDACUL 13


O, Preacuvioase Părinte Pavel, cel ce, lepădându-te de deşertăciunile lumii, te-ai sălăşluit întru odihna izvoarelor Duhului, uimind pe toţi cu neostenita stăruinţă întru smerenie şi răbdare, roagă-te pentru noi, cei asupriţi de patimi cumplite, ca să aflăm limanul pocăinţei şi să strigăm, împreună cu tine, Ziditorului Celui în Treime slăvit: Aliluia!(se zice de 3 ori)


Apoi, se zice iarăși ICOSUL 1:


Ostenitu-te-ai în lucrarea pământului, dar, mai mult, Cuvioase, te-ai îngrijit de pământul inimii tale, pe care brăzdându-l cu plugul rugăciunii, te-ai învrednicit a culege roadele spicelor de umilinţă binecuvântate de Hristos; pentru aceasta, noi îţi aducem florile gândurilor de laudă, cele ce bine înmiresmează pământul sufletului:

Bucură-te, săditorul gândurilor de umilinţă!

Bucură-te, turn neclintit al smereniei lucrătoare!

Bucură-te, vas curat al darurilor Duhului!

Bucură-te, mireasmă a sfinţeniei!

Bucură-te, minte neîntinată de răutate!

Bucură-te, înţelepciune îmbrăcată în smerenie!

Bucură-te, inimă aprinsă de focul rugăciunii!

Bucură-te, vie înţelegătoare sădită de Mâna Dumnezeiască!

Bucură-te, iubitor de vieţuire îngerească!

Bucură-te, mlădiţă mult roditoare a Cuvântului!

Bucură-te, următor al cărării smereniei!

Bucură-te, simplitatea cea mântuitoare!

Bucură-te, Preacuvioase Părinte Pavel, vas ales al smereniei!


şi CONDACUL 1:


Gândurile inimii mele se cutremură de înălţimea smereniei tale şi mintea mi se întunecă, minunându-mă de stăruinţa ta pe căile răbdării, dar alerg la limanul cel dulce al laudelor dumnezeieşti, strigând, cu umilinţă, Stăpânului, Celui Ce te-a împodobit pe tine cu aceste virtuţi: Aliluia!


Otpustul:


Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe tine, Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită și Preanevinovată și Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce ești mai cinstită decât Heruvimii, și mai slăvită fără de asemănare decât Serafimii, care fără stricăciune pe Dumnezeu-Cuvântul ai născut, pe tine cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.


Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Tale, ale Sfântului Cuvios Pavel cel Simplu şi ale tuturor Sfinţilor, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi! Amin!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu