vineri, 16 decembrie 2022

ACATISTUL SFÂNTULUI SFINȚIT MUCENIC FILUMEN DE LA FÂNTÂNA LUI IACOV

 ACATISTUL SFÂNTULUI SFINȚIT MUCENIC FILUMEN DE LA FÂNTÂNA LUI IACOV 

                         29 noiembrie



Rugăciunile începătoare


De este preot, începe aşa :

Binecuvântat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.


Iar de nu este preot, se zice :

Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi. Amin.


Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!


Împărate Ceresc, Mângâietorule, Duhul Adevărului, Care pretutindeni eşti şi pe toate le împlineşti, Vistierul Bunătăţilor şi Dătătorule de Viaţă, vino şi Te sălăşluieşte întru noi şi ne curăţeşte pe noi de toată întinăciunea şi mântuieşte Bunule sufletele noastre!


Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte Fără-De-Moarte, miluieşte-ne pe noi! (de 3 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi! Doamne, curăţeşte păcatele noastre! Stǎpâne, iartă fărădelegile noastre! Sfinte, cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru Sfânt Numele Tău!


Doamne miluieşte! (de 3 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Tatǎl nostru, Carele eşti în Ceruri, sfinţească-se Numele Tău, vie Împărăţia Ta, facă-se Voia Ta, precum în cer aşa şi pe pământ. Pâinea noastră, cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri! Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbǎveşte de cel viclean! Amin!

Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi! Amin 


Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi, că nepricepându-ne de nici un răspuns, această rugăciune aducem Ţie, ca unui Stăpân, noi păcătoşii robii Tăi, miluieşte-ne pe noi!


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh!


Doamne, miluieşte-ne pe noi, că întru Tine am nădăjduit; nu Te mânia pe noi foarte, nici pomeni fărădelegile noastre, ci caută şi acum ca un Milostiv şi ne izbăveşte pe noi de vrăjmaşii noştri, că Tu eşti Dumnezeul nostru şi noi suntem poporul Tău; toţi lucrul mâinilor Tale şi Numele Tău chemăm.


Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Uşa milostivirii deschide-o nouă, binecuvântată Născătoare de Dumnezeu, Fecioară, ca să nu pierim cei ce nădăjduim întru tine, ci să ne izbăvim prin tine de nevoi, că tu eşti mântuirea neamului creştinesc.


Cred întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, al tuturor celor văzute şi nevăzute.

Şi întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii; Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut; Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut.

Care pentru noi, oamenii, şi pentru a noastră mântuire S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara, şi S-a făcut om.

Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat, şi a pătimit şi S-a îngropat.

Şi a înviat a treia zi, după Scripturi.

Şi S-a înălţat la ceruri, şi şade de-a dreapta Tatălui.

Şi iarăşi va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii, a Cărui împărăţie nu va avea sfârşit.

Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat si slăvit, Care a grăit prin prooroci.

Întru una, sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică.

Mărturisesc un Botez spre iertarea păcatelor.

Aştept învierea morţilor;

Şi viaţa veacului ce va să vie. Amin!


Doamne miluiește! (de 12 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Veniţi să ne închinăm Împăratului nostru Dumnezeu! (o închinăciune)

Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Hristos, Împăratul nostru Dumnezeu! (o închinăciune)

Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Însuşi Hristos, Împăratul şi Dumnezeul nostru! (o închinăciune)


Psalmul 142

Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru credincioşia Ta, auzi-mă, întru dreptatea Ta. Să nu intri la judecată cu robul Tău, că nimeni din cei vii nu-i drept înaintea Ta. Vrăjmaşul prigoneşte sufletul meu şi viaţa mea o calcă în picioare; făcutu-m-a să locuiesc în întuneric ca morţii cei din veacuri. Mâhnit e duhul în mine şi inima mea încremenită înlăuntrul meu. Adusu-mi-am aminte de zilele cele de demult; cugetat-am la toate lucrurile Tale, la faptele mâinilor Tale m-am gândit. 

Întins-am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ însetoşat. Degrab auzi-mă, Doamne, că a slăbit duhul meu. Nu-Ţi întoarce faţa Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor care se coboară în mormânt. Fă să aud dimineaţa Mila Ta, că la Tine îmi este nădejdea. Arată-mi calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu. 

Scapă-mă de vrăjmaşii mei, că la Tine alerg, Doamne. Învaţă-mă să fac Voia Ta, că Tu eşti Dumnezeul meu. Duhul Tău Cel Bun să mă povăţuiască la pământul dreptăţii. Pentru Numele Tău, Doamne, dăruieşte-mi viaţă. Întru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu. Fă bunătate de stârpeşte pe vrăjmaşii mei şi pierde pe toţi cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul Tău. 


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!


Dumnezeu este Domnul şi S-a arătat nouă, bine este cuvântat Cel ce vine întru Numele Domnului ! (de 3 ori)

Doamne miluiește ( de 3 ori) Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Troparul, glasul al treilea:


Biruitor al diavolilor, izgonitor al puterilor întunericului, cu blândețea ta ai moștenit pământul

și Împărăția din Ceruri; mijlocește, astfel, Sfinte Filumen, la Milostivul Dumnezeu ca să mântuiască sufletele noastre.


Psalmul 50

Miluieşte-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta şi după mulţimea îndurărilor Tale, şterge fărădelegea mea. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea şi de păcatul meu mă curăţeşte; că fărădelegea mea eu o cunosc şi păcatul meu înaintea mea este pururea. Ţie unuia am greşit şi rău înaintea Ta am făcut, aşa încât drept eşti Tu întru cuvintele Tale şi biruitor când vei judeca Tu. Că iată întru fărădelegi m-am zămislit şi în păcate m-a născut maica mea. Că iată adevărul ai iubit; cele nearătate şi cele ascunse ale înţelepciunii Tale, mi-ai arătat mie. Stropi-mă-vei cu isop şi mă voi curăţi; spăla-mă-vei şi mai vârtos decât zăpada mă voi albi. Auzului meu vei da bucurie şi veselie; bucura-se-vor oasele mele cele smerite. Întoarce faţa Ta de la păcatele mele şi toate fărădelegile mele şterge-le. Inimă curată zideşte întru mine, Dumnezeule şi duh drept înnoieşte întru cele dinlăuntru ale mele. Nu mă lepăda pe mine de la faţa Ta şi Duhul Tău cel Sfânt nu-l lua de la mine. Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale şi cu duh stăpânitor mă întăreşte. Învăţa-voi pe cei fără de lege căile Tale şi cei necredincioşi la Tine se vor întoarce. Izbăveşte-mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele; bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta. Doamne, buzele mele vei deschide şi gura mea va vesti lauda Ta. Că de ai fi voit jertfă, Ţi-aş fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi. Jertfa Lui Dumnezeu: duhul umilit; inima înfrântă şi smerită Dumnezeu nu o va urgisi. Fă bine, Doamne, întru bună voirea Ta, Sionului şi să se zidească zidurile Ierusalimului. Atunci vei binevoi jertfa dreptăţii, prinosul şi arderile de tot; atunci vor pune pe altarul Tău viţei.


Condac 1


Ai luptat pentru Sfânta Biserică a lui Hristos, căci deși ai fost amenințat de necredincioșii evrei nu ai părăsit altarul la care slujeai primind pentru aceasta moarte mucenicească, Sfinte Sfințite Mucenice Filumen, iar acum când stai în fața Tronului Preasfintei Treimi, te rugăm roagă-te și pentru noi păcătoșii care cu drag prăznuim pomenirea ta și îți cântăm: Bucură-te, Sfinte Mucenic Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Icos 1


Ai fost un înger pământesc, slujind 45 de ani ca preot în locurile sfinte de la Ierusalim bucurându-te mereu de frumusețile lui Hristos Dumnezeu, iar acum te rugăm, Sfinte Filumen, să asculți și rugăciunile noastre a celor ce te lăudăm:


Bucură-te, preot jertfitor;


Bucură-te, cel ce chemi sabia arhanghelilor pentru noi;


Bucură-te, acoperământ preoțesc al celor care se luptă pentru Hristos;


Bucură-te, model pentru tinerii preoți;


Bucură-te, cel ce te odihnești acum în mireasma Raiului;


Bucură-te, preot cu purtare fără de reproș in Sfântul Altar;


Bucură-te, că ai fost omorât pe nedrept în biserică;


Bucură-te, că ai primit cununa muceniciei de la însuși Hristos Domnul;


Bucură-te, smerenie nouă a credinței;


Bucură-te, pustiire a necredincioșilor;


Bucură-te, că cei evlavioși sunt întăriți prin tine;


Bucură-te, prin care cei nelegiuiți sunt schimbați;


Bucură-te, Sfinte Mucenice Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Condac 2


Te-ai născut în patria Ciprului, Sfinte Mucenic Filumen, crescând frumos în credință împreună cu fratele tău geamăn, având amândoi de mici dragoste pentru Dumnezeu și înăuntru vostru fiind aprinsă din copilărie flacăra pentru viața monahală. Lucru pentru care ne bucurăm, și plângem către Dumnezeu: Aliluia!


Icos 2


La paisprezece ani, împreună cu fratele tău geamăn ai plecat la Mănăstirea Stavrovouniou din insula Cipru, Sfinte Mucenic Filumen, inima voastră dorind să se cunune cu Hristos Dumnezeu, lăsând în urmă lumea cu deșertăciunea ei, iar Mănăstirea v-a primit ca pe niște ostași ai lui Hristos. Noi te rugăm să ne miluiești cu sfintele tale rugăciuni, și îți cântăm:


Bucură-te, cel învățat în desăvârșirea virtuților;


Bucură-te, glas sfânt al înțelepciunii;  


Bucură-te, cel ce ai urmat în viețuire sfinților;


Bucură-te, căci ne ajuți să ne lepădăm de cele lumești;


Bucură-te, viețuind în Cer cu îngerii;


Bucură-te, cel slăvit ca sfințit mucenic;


Bucură-te, învingător al patimilor și al dușmanilor văzuți și nevăzuți;


Bucură-te, călugăr plin de evlavie;


Bucură-te, căci ai crescut dragostea lui Hristos în inima ta;


Bucură-te, cel care ne ajuți în lupta cu răul;


Bucură-te, Sfinte Mucenice Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Condac 3


Ai plecat la Ierusalim, Sfinte Mucenic Filumen, fiind chemat de Patriarh împreună cu fratele tău pentru a merge la scoala de teologie, iar apoi ai rămas acolo ca preot timp de 45 de ani. Hristos te-a îmbogățit cu darurile Sale pentru strădania de a viețui în smerenie și în desăvârșita ascultare, cântandu-I lui Dumnezeu neîncetat: Aliluia!


Icos 3


Întotdeauna ai slujit cu multă dragoste față de credincioși și față de frații monahi și preoți, fiind un stâlp al evlaviei și al plecării capului. Noi ne închinăm iubirii tale pentru Hristos Dumnezeu, și îți aducem laude:


Bucură-te, cel care stingi din fașă scânteia fărădelegii;


Bucură-te, cel care ne-ai învățat smerenia și ascultarea;


Bucură-te, adunând credincioșii la slujbe;


Bucură-te, cel ce i-ai călcat în picioare pe necredincioși;


Bucură-te, căci ai dorit a fi veșnic cu Hristos;


Bucură-te, că ți-ai albit sufletul în sângele muceniciei;


Bucură-te, victoria noastră împotriva celui rău;


Bucură-te, cel ce ai suferit moarte mucenicească;


Bucură-te, lumina trăirii vie a lui Hristos;


Bucură-te, vas sfințit de dragoste cerească;


Bucură-te, bucuria Samariei;


Bucură-te, cel care l-ai doborât pe Veliar;


Bucură-te, Sfinte Mucenice Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Condac 4


Sufletul tău își dorea din copilărie să fie doar al lui Hristos, Sfinte Mucenice Filumen. De aceea, I-ai slujit toată viața cu dragoste și smerenie, căutând mereu Împărăția lui Dumnezeu și aducând celor din jur buna mireasmă a rugăciunilor tale. Te rugăm și noi, deși suntem nevrednici, să ne acoperi cu veșmântul tău preoțesc și din Sfântul Altar al Cerului să ne aperi de toate ispitele acestei lumi, ca si noi să Îi putem înălța lui Dumnezeu cântarea: Aliluia!


Icos 4


Dumnezeu te-a înzestrat cu multă putere duhovnicească, Sfinte Mucenice Filumen, stând drept și neclintit în fața evreilor care te amenințau să părăsești biserica unde slujeai, la Mănăstirea de la Fântâna lui Iacov. Dar tu ai rămas să slujești mai departe, nepărăsind Sfântul Altar, iar noi te lăudăm:


Bucură-te, preot al Samariei,


Bucură-te, sfânt luptător al Bisericii;


Bucură-te, căci ai trăit o viață cerească,


Bucură-te, căci ai cules rodul nemuritor;


Bucură-te, cununa a Fântânii de aur a lui Iacov;


Bucură-te, copac ortodox înflorit în Sion;


Bucură-te, cel virtuos care hrănești sufletul;


Bucură-te, că L-ai iubit pe Hristos din toată inima;


Bucură-te, cel mântuit prin jertfa de sânge;


Bucură-te, floarea iubirii celei mai mari;


Bucură-te, credincios monah;


Bucură-te, lumina celor care își caută mântuirea;


Bucură-te, Sfinte Mucenice Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Condac 5


Nelegiuiții venit iar la tine, Sfinte Mucenice Filumen, continuând să te amenințe să renunți a mai sluji Sfintele Taine în Biserica de la Fântâna Sfântului Iacov, iar într-o seară când slujeai Vecernia au năvălit în Mănăstire și te-au omorât, căci ei nu știau să Îi cânte lui Dumnezeu: Aliluia!


Icos 5


Trupul tău a purtat semnele muceniciei, Sfinte Filumen, fiindcă necredincioșii nu s-au mulțumit doar să te omoare, ci ți-au spintecat fața cu toporul în formă de cruce, ți-au scos ochii și ți-au tăiat degetele de la mâna dreaptă. Te rugăm să nu ne lași pradă ispitelor și nelegiuiților, ci pentru îndrăzneala pe care o ai în fața Domnului Hristos, mijlocește pentru noi care cu glasuri umile te chemăm:


Bucură-te, cel ce ne hrănești cu credința și dragostea care nu cade niciodată;


Bucură-te, cel care aduci pace între frați;


Bucură-te, căci acum trăiești în bucuria cerească;


Bucură-te, păstrătorul înțelepciunii;


Bucură-te, că refuzând să părăsești Sfântul Altar te-ai sfințit;


Bucură-te, căci celor ce te cinstesc le aduci binecuvântări veșnice;


Bucură-te, nou mucenic al Bisericii;


Bucură-te, cel ce vindeci de hernie;


Bucură-te, cel care aduci în familii pacea și prietenia lui Hristos;


Bucură-te, cel ce prin smerenie ai învins diavolul;


Bucură-te, el ce te-ai jertfit ca un miel nevinovat pentru credință;


Bucură-te, făclie a iubirii lui Hristos;


Bucură-te, Sfinte Mucenice Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Condac 6


Hristos Dumnezeu ți-a primit sufletul în ceruri, Sfinte Mucenice Filumen, primind de la El cununa plină de lumină a muceniciei, părăsind aceasta viață încununat de slava celor care se jerfesc până la moarte pentru Biserica lui Dumnezeu, iar acum stai în lăcașurile cerești și Îi cânți împreună cu îngerii: Aliluia!


Icos 6


Ești ca o stea luminând pe bolta Bisericii, Sfinte Filumen, căci Fântâna lui Iacov din Samaria s-a luminat din întunericul vrăjmașilor, arătându-ne ce înseamnă credința adevarată, iar noi cu bucurie te lăudăm:


Bucură-te, putere sfântă în dureri;


Bucură-te, nou mucenic al lui Hristos;


Bucură-te, lumină nouă a virtuților;


Bucură-te, stea slăvită a Bisericii;


Bucură-te, piatra statornică a faptelor asceților;


Bucură-te, că ai fost omorât pe nedrept;


Bucură-te, cel ce ai murit ca un miel nevinovat, moștenind viața veșnică;


Bucură-te, cel ce aduci bucurie celor ce te cinstesc;


Bucură-te, luminătorul preoților si puterea lor în jertfa de zi cu zi;


Bucură-te, suflet plin de vitejie;


Bucură-te, dușman al celor ce nu cinstesc Biserica lui Hristos;


Bucură-te, Sfinte Mucenice Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Condac 7


Sărutăm cu evlavie sfintele tale moaște, Sfinte Mucenice Filumen, căci au fost găsite întregi și pline de bună mireasmă. Cu bucurie plângem pentru trecerea ta la viața veșnică, căci acum Îi cânti lui Dumnezeu împreună cu sfinții: Aliluia!


Icos 7


Ai învins uneltirile fanaticilor necredincioși, Sfinte Mucenic Filumen, primind nașterea cea din ceruri prin baia de sânge în care Dumnezeu a spălat întru totul sufletul tău. Noi ne închinăm în fața suferinței tale, te rugăm să ne călăuzești spre mântuire și te chemăm:


Bucură-te, cel ce alungi ispita akediei de la noi;


Bucură-te, vindecător al bolnavilor cu frică de Dumnezeu;


Bucură-te, ridicarea grabnică din tristețe;


Bucură-te, parfum al harului lui Dumnezeu;


Bucură-te, urmașul smereniei și a iubirii lui Iisus Hristos;


Bucură-te, căci ai făcut din preoție un vas curat în care să se sălășluiască harul lui Dumnezeu;


Bucură-te, icoana curajului și a credinței jertfelnice;


Bucură-te, cel plin de virtuți și moralitate;


Bucură-te, slujitor credincios al Sfântului Altar;


Bucură-te, cel sincer în purtare și în gândire;


Bucură-te, Sfinte Mucenice Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Condac 8


Ești un stâlp de credință și de putere, Sfinte Mucenice Filumen, atât pentru credincioșii care se închină sfintelor tale moaște din Biserica Sfintei Fotini de la Ierusalim, dar și pentru preoții care te cheamă în ajutorul slujirii lor la Sfântul Altar, pentru a le ajuta în ispite și pentru a le da curajul să îl mărturisească pe Hristos cu prețul vieții lor. Celor care ți se roagă le dai tămăduire de toate bolile mintale, sufletești și trupești ca ei să îi ridice lui Dumnezeu un cântec de mulțumire: Aliluia!


Icos 8


Ești slăvit ca Sfânt Mucenic, înțeleptule Filumen, căci ai ales suferința pentru a fi veșnic cu Hristos Dumnezeu. Dă-ne și nouă belșug de evlavie să ne rugăm fierbinte lui Dumnezeu, să ne iubim unii pe alții și să nu pierdem puterea de a ne lupta pentru a rămâne în Sfânta Biserică a lui Hristos, iar noi te strigăm:


Bucură-te, lumina preoților;


Bucură-te, hrana care nu se împuținează niciodată;


Bucură-te, comoară de har care nu se isprăvește niciodată;


Bucură-te, cântec al înțelepciunii cerești;


Bucură-te, cel care ne dai darul de a priveghea, de a ne ruga dar și de a ne odihni;


Bucură-te, adâncimea smereniei și mare răbdare;


Bucură-te, înger pământesc și sfânt sfințit;


Bucură-te, protectorul sufletelor care aleargă să fie cu Hristos;


Bucură-te, suflet viteaz;


Bucură-te, sfânt mucenic;


Bucură-te, căci i-ai călcat în picioare pe cei fărădelege;


Bucură-te, izvor nesecat făcător de minuni;


Bucură-te, Sfinte Mucenic Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Condac 9


Ne închinăm în fața curajului tău, Sfinte Mucenice Filumen, căci deși fanaticii te-au amenințat cu moartea tu nu ai părăsit Sfântul Altar. Cinstim prăznuirea ta cu lacrimi în ochi, simțind dorul de a fi cu tine în duh, și te rugăm să ne acoperi în ispitele grele ale lumii în care trăim, ca bucuroși să îi cântăm Domnului: Aliluia!


Icos 9


Rugăciunile tale, Sfinte Mucenice Filumen, sting durerea sufletului nostru și ne liniștesc zbuciumul, căci am pierdut pacea din cauza păcatelor și a patimilor, dar tu nu ne lași Sfinte pe noi cei ce te chemăm cu dragoste:  


Bucură-te, mucenic purtător de slavă;


Bucură-te, preot care cunoști toate tainele Sfântului Altar;


Bucură-te, veghetor neadormit;


Bucură-te, cel care ești părtaș acum la dansul îngerilor în Rai;


Bucură-te, cel care ne întărești în ispite;


Bucură-te, căci prin mucenicia ta noi am dobândit un prieten sfânt de nădejde;


Bucură-te, cel ce alungi fărădelegea;


Bucură-te, cel care ne liniștești sufletele răscolite de patimi;


Bucură-te, făcătorul a multe minuni;


Bucură-te, cinstită diademă a credincioșilor;


Bucură-te, modestie preoțească;


Bucură-te, cel care strălucești acum în slava lui Dumnezeu;


Bucură-te, Sfinte Mucenice Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Condac 10


Sfinte Mucenice Filumen, învrednicește-i cu sfintele tale rugăciuni pe ortodocșii prigoniți din toată lumea, să reziste la ispitele tot mai mari care se abat asupra lor și care încearcă să îi copleșească. Așa cum tu ai primit curajul de la Hristos Domnul pentru a nu părăsi Biserica la amenințările fanaticilor, mijlocește și pentru noi să rămânem statornici în credință până la capăt, sa Îi înălțăm lui Dumnezeu un strigăt de biruință: Aliluia!


Icos 10


Ți-ai săvârșit mucenicia la Fântâna Sfântului Iacov, Sfinte Mucenic Filumen, în Mănăstirea construită în amintirea întâlnirii Domnului Hristos cu Sfânta Fotini. Adapă si sufletele noastre însetate de Apa Vieții, căci ne-am făcut deșert pustiu în care stăpânesc doar patimile și păcatele. Te rugăm să uzi cu binecuvântata apă a Duhului Sfânt tot ce e bun în noi, să răsară mlădițe de fapte bune și de credință nepieritoare care să umbrească răul care ne dă târcoale, iar noi te slăvim ca pe ocrotitorul nostru și îți strigăm: 


Bucură-te, vas plin al harurilor dumnezeiești;


Bucură-te, minunat făcător de minuni;


Bucură-te, cedru parfumat al Raiului;


Bucură-te, chiparos neclinitit al rugăciunii;


Bucură-te, că ți-ai jertfit viața lui Hristos;


Bucură-te, că lucrările tale dumnezeiești l-au întărâtat pe diavolul pe care l-ai învins;


Bucură-te, cel ce ai slujit la Fântâna Sfântului Iacov;


Bucură-te, crin sfânt și floare tămăduitoare;


Bucură-te, cel ce arăți calea celor care se rătăcesc;


Bucură-te, cel care ne adapi și pe noi cei însetați de Dumnezeu;


Bucură-te, jertiftor al vieții pentru Hristos Mântuitorul lumii;


Bucură-te, vindecător în toate neputințele omenești;


Bucură-te, Sfinte Mucenice Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Condac 11


Ne bucurăm să avem un asemenea mijlocitor la Tronul Sfintei Treimi, Sfinte Mucenice Filumen. Te rugăm să ne primești sub mantia ta călugărească precum își acoperă cloșca puii săi, și să ne hrănești cu înțelepciunea ta de părinte duhovnicesc, pentru ca împreună cu tine să veițuim apoi în Rai, strigând lui Dumnezeu: Aliluia!


Icos 11


Lumină desăvârșită izovărește de la sfânta ta icoană, Sfinte Mucenic Filumen, și noi simțim iubirea ta care răzbate spre noi, cei neputincioși. Te rugăm să ne ajuți să creștem în rugăciune și în credință, și te lăudăm:


Bucură-te, apărarea credincioșilor;


Bucură-te, căci ai zdrobit îndrăzneala dușmanilor;


Bucură-te, paznic samaritean puternic;


Bucură-te, rugător de neoprit al Bisericii;


Bucură-te, sprijinul evlavioșilor creștini ortodocși;


Bucură-te, lauda pelerinilor smeriți;


Bucură-te, că îi răsplătești cu daruri cerești pe cei ce ți se închină cu dragoste;


Bucură-te, că dai vigoare trupului și neclintire în rugăciune sufletului;


Bucură-te, căci ușurezi suferințele prin rugăciunile tale către Dumnezeu;


Bucură-te, cel care înlături demența și toate bolile psihice;


Bucură-te, vindecătorul sufletelor rănite;


Bucură-te, cel care aprinzi inimile noastre cu flacăra nepieritoare a harului;


Bucură-te, Sfinte Mucenice Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Condac 12


Inima noastră te slăvește, Sfinte Mucenic Filumen, și ne umplm de bucurie sfântă știind că ne ești paznic al credinței și ocrotitor al preoților. Te-ai arătat în vedenie fratelui tău geamăn, monahul Elpidie, în clipa morții tale spunându-i: ”Fratele meu, m-au ucis pentru slava lui Dumnezeu. Te rog, să nu te revolți!” arătând grija pe care ai avut-o pentru alții chiar și în pragul muceniciei. Ne închinăm în fața dragostei tale jertfelnice și a sfintelor tale moaște și îi ridicăm lui Dumnezeu un cântec de recunoștință: Aliluia!


Icos 12


În aceste vremuri grele te rugăm, Sfinte Mucenice Filumen, să ne fii pavăză și îndreptare, să nu ne îndepărtăm de rugăciune, să practicăm virtuțile duhovnicești și să Îl mărturisim pe Domnul Hristos cu prețul vieții noastre. Te lăudăm pentru viața ta cea sfințită și te chemăm cu glasuri umile:


Bucură-te, sfânt monah ce îi aperi pe slujitorii Sfântului Altar;


Bucură-te, noul ocrotitor al credincioșilor;


Bucură-te, locuitor ceresc;


Bucură-te, stea nouă ce strălucești pe bolta Bisericii;


Bucură-te, cel care îi binecuvintezi pe cei care își construiesc casă pe pământ și în Cer;


Bucură-te, cel care alungi blestemele de la oamenii evlavioși;


Bucură-te, cel care L-ai iubit pe Hristos până la capăt;


Bucură-te, cel ce ai grijă de noi, frații și surorile tale;


Bucură-te, cel ce ai pătimit greu pentru Hristos;


Bucură-te, refugiul nostru în durere, care alungi revolta;


Bucură-te, însoțitor cald, care ne dăruiești evlavie;


Bucură-te, cel ce ne aperi de primejdii;


Bucură-te, Sfinte Mucenice Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Condac 13


O, Sfinte Mucenice Filumen, tânără stea răsărită în Biserica lui Hristos, cel ce ai primit moarte mucenicească la Fântâna lui Iacov, te chemăm cu rugăciunile noastre să ne întărești în credință, să ne dai viață curată, vindecarea bolilor trupești și sufletești, dezlegarea blestemelor, și să alungi de la noi vrăjmașii văzuți și nevăzuți, căci mult poate rugăciunea celui drept în fața lui Dumnezeu! Ajută-ne să ne pocăim și să ne vindecăm de patimile cele ucigătoare de suflet, ca Domnul Dumnezeu să ne primească la sfârșitul vieții în Împărăția Lui cea Cerească, unde să Îi strigăm veșnic împreună cu tine: Aliluia! (Acest Condac se spune de 3 ori).


Icos 1


Ai fost un înger pământesc, slujind 45 de ani ca preot în locurile sfinte de la Ierusalim bucurându-te mereu de frumusețile lui Hristos Dumnezeu, iar acum te rugăm, Sfinte Filumen, să asculți și rugăciunile noastre a celor ce te lăudăm:


Bucură-te, preot jertfitor;


Bucură-te, cel ce chemi sabia arhanghelilor pentru noi;


Bucură-te, acoperământ preoțesc al celor care se luptă pentru Hristos;


Bucură-te, model pentru tinerii preoți;


Bucură-te, că te odihnești acum în mireasma Raiului;


Bucură-te, preot cu purtare fără de reproș in Sfântul Altar;


Bucură-te, că ai fost omorât pe nedrept în biserică;


Bucură-te, că ai primit cununa muceniciei de la însuși Hristos Domnul;


Bucură-te, smerenie nouă a credinței;


Bucură-te, pustiire a necredincioșilor;


Bucură-te, că cei evlavioși sunt întăriți prin tine;


Bucură-te, prin care cei nelegiuiți sunt schimbați;


Bucură-te, Sfinte Mucenice Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Condac 1


Ai luptat pentru Sfânta Biserică a lui Hristos, căci deși ai fost amenințat de necredincioșii evrei nu ai părăsit altarul la care slujeai primind pentru aceasta moarte mucenicească, Sfinte Sfințit Mucenic Filumen, iar acum când stai în fața Tronului Preasfintei Treimi, te rugăm roagă-te și pentru noi păcătoșii care cu drag prăznuim pomenirea ta și îți cântăm: Bucură-te, Sfinte Mucenice Filumen, jertfa fără de prihană a lui Hristos!


Rugăciune:


Slăvite Sfinte Filumen, vlăstar înflorit şi bine înmiresmat al Oruntei Ciprului, împreună cu fratele tău Elpidie, vrând ca bine să placi numai Domnului Dumnezeu, ai părăsit cu înţelepciune toate desfătările, precum mai înainte Ioan Colibaşul, pe care l-ai avut pildă vieţii tale, o, crin nou cules al Bisericii.


Calea vieţii ţi-ai îndreptat, din copilărie, mai întâi către mănăstirea Stavrovunion, Filumene, iar apoi ai intrat în sfinţita tagmă a slujitorilor de la Sfântul Mormânt, dorind în chip cucernic să slujeşti în anii cei din urmă sfintelor locurilor de închinare, Părinte înţelepte, şi să calci pe urmele paşilor lui Iisus, împăratul tuturor. Singur la Fântâna lui Iacov, întru tot cinstite, înălţând slavă Ziditorului Dumnezeu şi Împăratului a toate, ai fost rănit cumplit cu securea, fericite, de către urâtorii de Hristos şi ţi-ai înroşit veşmântul preoţiei cu vărsările sângiurilor tale, că ai trecut la locaşurile cele cereşti citind prochimenul de seară.


Locaşul dumnezeiescului tău suflet, trupul nestricat păzindu-l Domnul, sfinţite Mucenice Filumen, tuturor a arătat slava cea nestricăcioasă pe care ai primit-o de la Dumnezeu. Pentru aceasta te cinsteşte Biserica lui Hristos şi laudă pomenirea ta cea pururea mărită, strigând: Roagă pe Domnul să dăruiască celor binecredincioşi mare milă.


Otpustul:

Cuvine-se, cu adevărat, să te fericim pe tine, Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită și Preanevinovată și Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce ești cea mai cinstită decât Heruvimii și mai slăvită, fără de asemănare, decât Serafimii, care, fără stricăciune, pe Dumnezeu-Cuvântul ai născut, pe tine, cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.


Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Tale, ale Sfântului Mucenic Filumen şi ale tuturor Sfinţilor, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi! Amin!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu