marți, 17 ianuarie 2023

Acatistul Sfântului Antonie cel Mare 17 Ianuarie

 Acatistul Sfântului Antonie cel Mare

17 Ianuarie



Troparul Sfântului Antonie cel Mare


Râvnitor lui Ilie cu obiceiurile asemă­­­­nân­du-te, Bo­tezătorului cu drepte cărări urmând, Pă­rin­te Antonie, pustiului te-ai făcut locuitor și lumea ai întărit-o cu rugă­ciunile tale. Pentru aceasta roagă-te lui Hristos Dum­ne­zeu să mântuiască sufletele noastre.


Condac 1: Glasul al 8-lea:


Podobie: Apărătoare Doamnă...


Fugind de întunericul cel negru al Egip­tu­lui, ai căutat pământul cel de viață dă­tă­tor al pustiului. Prin înfrânare și nevoință veș­tejind săl­tările trupului Prea­lău­date, te-ai făcut pildă mo­nahilor, de Dum­ne­zeu cuge­tă­to­rule, celor ce strigă: Bucură-te, Părinte Antonie!


Icos 1:


Om cu firea te-ai arătat, Părinte, dar te-ai văzut îm­preună-cetățean cu în­gerii, căci ai viețuit pe pământ ca fiind fără de trup, Prea­cu­­vioase Antonie, lepădând toată purtarea de grijă a trupului; pentru aceasta strigăm ție:

Bucură-te, odrasla cucernicului părinte;

Bucură-te, ramura credincioasei maici sfinte;

Bucură-te, vlăstarul cel neveștejit al Egiptului;

Bucură-te, povățuitorul cel mare al pustiului;

Bucură-te, că din tinerețe lui Hristos ai urmat;

Bucură-te, că firește de trup te-ai depărtat;

Bucură-te, arătătorule al căilor mo­na­hicești;

Bucură-te, cel ce voiești mântuirea muri­to­rilor;

Bucură-te, izbăvitorul din înșelăciuni al celor mulți;

Bucură-te, dătătorul râurilor de tămăduiri;

Bucură-te, cel prin care Dumnezeu S-a preaînălțat;

Bucură-te, cel prin care satana s-a rușinat;

Bucură-te, Părinte Antonie!


Condac 2:


Văzându-te vrăjmașul pe tine, de Dum­ne­zeu purtătorule, la înălțime ridicat, se ispitea a te împiedica de la toate faptele bune; însă după puțin, s-a rușinat de sporirea ta prin care, ne­voin­du-te cu trupul și înălțându-te cu sufletul, strigai lui Dum­nezeu: Aliluia!


Icos 2:


Având cunoștința celor ce sunt ca și cum nu ar fi, ai trecut cu vederea pe cele tre­că­toare desfătări ale vieții; deci în mor­mânt închi­zân­du-te, prin multe necazuri te-ai în­țe­lepțit, nă­dejdea spre Dumnezeu pu­­nându-ți; pentru care auzi acestea:

Bucură-te, insuflătorule al nădejdii în Dum­nezeu;

Bucură-te, pierzătorule al nebuniei vrăj­ma­șu­lui;

Bucură-te, cel ce nu te înspăimânți de ră­nirile lui;

Bucură-te, biruitorul uneltirilor lui;

Bucură-te, lauda cea vestită a pământului Egiptului;

Bucură-te, cel mai strălucit decât toți mo­na­hii, lumina cea strălucită;

Bucură-te, floarea cea de Dumnezeu îm­po­do­bită a cuvioșilor;

Bucură-te, frumusețea cea preastrălucită a sfin­ților;

Bucură-te, înțelepte deslușitor al înțelepților;

Bucură-te, luceafărul luminător al luce­fe­rilor;

Bucură-te, izvorul cel viu al pustiei;

Bucură-te, glasul cel puternic, risipitor al trân­dăviei;

Bucură-te, Părinte Antonie!


Condac 3:


Puterea Celui preaînalt tare te-a făcut în toate, Antonie fericite, că, văzând por­­ni­rea vrăjmașilor cea nepu­tin­cioasă venind asu­pra ta, neclintit ai rămas și, cu darul în­con­jurat fiind de toate părțile, stri­gai lui Dumnezeu: Aliluia!


Icos 3:


Având dumnezeiască dorință încă mai mult a fi necăjit, Cugetătorule de Dum­­­ne­zeu, ai văzut dum­ne­zeiescul har; că din cer lu­mi­nă pogorându-se te-a cercetat pe tine în nevoință, și glas ai auzit întărindu-te, iar noi grăim către tine:

Bucură-te, fiu al dumnezeieștii lumini;

Bucură-te, locaș al Duhului Sfânt;

Bucură-te, făclia cea nestinsă a liniștii;

Bucură-te, canonul cel preadrept al în­frâ­nării;

Bucură-te, privirea cea preadulce a în­ge­rilor și a oamenilor;

Bucură-te, mărirea cea lăudată a celor aleși;

Bucură-te, izgonitorule al patimilor omenești;

Bucură-te, îmbogățitorule de dumnezeiesc har;

Bucură-te, Părinte, întâistătător al Părinților;

Bucură-te, preacinstite iscusit păzitor al celor neînsoțiți;

Bucură-te, cel ce covârșești întru cu­noș­tință pe cei înțelepți;

Bucură-te, cel ce întărești pe credincioșii cei căzuți, ridicându-i;

Bucură-te, Părinte Antonie!


Condac 4:


Aprins fiind de dumnezeiasca do­rință, către muntele pustiului ai alergat, An­to­­nie, bucurându-te; iar cel nărăvit întru răutate un disc mare de argint a pus îna­intea ta, însă tu, ca pe un gunoi defăi­mân­du-l, strigai lui Dumnezeu: Aliluia!


Icos 4:


Nevoindu-te mai presus de fire, Pă­rinte Antonie, și biruind relele vicle­­șuguri dia­­vo­lești, mai presus de acestea te-ai arătat; deci, fă­cându-te cetățean al pus­tiei, auzi de la noi acestea:

Bucură-te, canonul și temelia pustnicilor;

Bucură-te, plângerea împotriva răilor vrăjmași;

Bucură-te, slujitorul slujbelor celor mai bune;

Bucură-te, dătătorule al celor care cer cele dum­­ne­zeiești;

Bucură-te, că rău ai pătimit, vrăjmașului îm­po­­tri­vindu-te;

Bucură-te, că, împreunându-te cu Dumne­zeu, te-ai veselit;

Bucură-te, minunea cea preaveselitoare a îngerilor;

Bucură-te, cel ce ești rana grea a de­monilor;

Bucură-te, credinciosule slujitor al lui Dum­ne­zeu;

Bucură-te, înaintestătător al credincioșilor;

Bucură-te, cel prin care s-au deșertat cetățile;

Bucură-te, prin care munții în cetăți s-au schim­bat;

Bucură-te, Părinte Antonie!


Condac 5:


Vrând a trece Nilul, Părinte de Dum­­ne­zeu purtătorule Antonie, luntre nea­flân­du-se, te-ai suit pe un crocodil, mer­gând spre cercetarea rugătorilor tăi, strigând îm­preună cu dânșii lui Dumnezeu: Aliluia!


Icos 5:


Văzându-te tinerii Egiptului în pus­tie lo­cuind, ca pe unul mai presus de oa­meni, și auzind învățătura ta, s-au schimbat cu dum­ne­ze­iască schimbare; pen­tru care, slăvind pe Dumnezeu, strigăm ție:

Bucură-te, cel ce ești om între îngeri;

Bucură-te, cel ce ești înger între oameni;

Bucură-te, cel ce, prin pildele tale, pă­mân­tul l-ai făcut cer;

Bucură-te, cel ce, prin faptele tale, ai slujit lui Dum­­nezeu;

Bucură-te, că ai surpat sprânceana de­mo­nilor;

Bucură-te, cel ce ai înălțat viața mu­ri­to­rilor;

Bucură-te, tăinuitorule al dumnezeieștii Stă­­pâ­nii cea în trei Sori;

Bucură-te, povățuitorule al dumnezeieștii pe­­tre­ceri;

Bucură-te, ridicarea celor căzuți;

Bucură-te, mântuirea multora;

Bucură-te, că ne povățuiești pe noi a urma ție;

Bucură-te, că, urmând povețele tale, adu­năm sufletului bogăție;

Bucură-te, Părinte Antonie!


Condac 6:


Propovăduitor al dreptei credințe te-ai ară­­tat celor fără de Dumnezeu și, voind a te face mucenic, cu bărbăție în oraș ai in­trat; dar, neîmplinindu-ți dorința, cu sin­gură bu­nă­voință te-ai făcut desăvârșit ne­voitor, cântând lui Dumnezeu: Aliluia!


Icos 6:


Ca un luceafăr în pustiul Egiptului stră­­lu­cind, întunericul înșelăciunii ai gonit și, să­­vâr­șind pururea tămăduiri, prin tine Dum­­ne­zeu S-a preaslăvit; pentru care pri­mești de la noi acestea:

Bucură-te, cel prin care se împodobesc cu­vioșii;

Bucură-te, cel prin care oamenii se mântuiesc;

Bucură-te, dumnezeiasca mângâiere a bol­na­vilor;

Bucură-te, harul cel dumnezeiesc al călă­to­rilor;

Bucură-te, că ai vindecat prin rugăciune pe cea îndrăcită;

Bucură-te, preafericite, cel ce de toți te-ai de­păr­tat;

Bucură-te, că îndată în pustie ai fugit;

Bucură-te, cel ce ai râvnit la viața îngerească;

Bucură-te, cel ce te-ai făcut dumnezeiesc slu­jitor;

Bucură-te, cel ce te-ai arătat pentru noi mij­lo­ci­tor către Domnul;

Bucură-te, povățuitorul poporului către Dum­ne­zeu;

Bucură-te, împăciuitorul oamenilor cu Dum­ne­zeu;

Bucură-te, Părinte Antonie!


Condac 7:


Rămânând în munții pustiului Ma­rele An­­to­nie, hrană de la cei de altă cre­dință avea; apoi, lucrând pă­mântul, cu grâu și cu finice se hrănea, fiarele înfrico­șându-se, iar pe cre­dincioși îndemnându-i a cânta lui Dumnezeu: Ali­luia!


Icos 7:


Nou oraș ai arătat adâncimea pus­tie­tă­ții, An­­tonie fericite, cel deo­po­trivă cu în­ge­rii; căci ca un alt Ie­ru­salim și Sinai muntele tău s-a preamărit și, ca un alt Moise și Ilie ară­tân­du-te, auzi acestea:

Bucură-te, al doilea Moise cu faptele;

Bucură-te, al doilea Ilie cu chipurile;

Bucură-te, cel ce blândeții lui David te-ai ase­mă­nat;

Bucură-te, cel ce cărările Botezătorului ai urmat;

Bucură-te, cel ce ai izvorât apă monahilor în loc însetat;

Bucură-te, cel ce lui Pavel cel simplu te-ai asemănat;

Bucură-te, cel ce în fiecare zi ai sfătuit pe mo­nahi;

Bucură-te, cel ce ai povățuit îndeosebi pe cei greșiți;

Bucură-te, cel ce ai vindecat pe cei orbi;

Bucură-te, cel ce ai îndreptat pe cei slăbănogi;

Bucură-te, cel ce ai gonit patimile cele su­fle­tești;

Bucură-te, cel ce ai vindecat durerile cele trupești;

Bucură-te, Părinte Antonie!


Condac 8:


Străină minune! Văzând vânarea în multe fe­luri, nicidecum nu te-ai spăi­mân­tat, de trei ori fericite; iar vânătorul, dum­nezeiasca ta față văzând, de frică fiind cu­prins, îndată a murit, fă­cân­du-te tu pildă tuturor celor ispitiți a striga lui Dum­nezeu: Aliluia!


Icos 8:


Cu totul vesel te-ai arătat, văzând înăl­ța­rea su­fle­tului lui Ammun, pe care ai ară­tat-o celor împreună cu tine întrebat fiind de dânșii, de Dum­nezeu purtătorule Antonie; pen­tru aceea, văzând sfințenia ta, minu­nân­du-ne, strigăm ție:

Bucură-te, însuți văzătorule al tainelor;

Bucură-te, trecătorule cu vederea al pă­mânteștilor lucruri;

Bucură-te, luminarea adevărată a celor necu­nos­­că­tori;

Bucură-te, grabnica supunere a supușilor;

Bucură-te, că pe cele viitoare, ca pe cele de față le vedeai;

Bucură-te, că arătai cu putință pe cele cu ne­­pu­tință;

Bucură-te, că ai mântuit pe tinerii cei în­dră­ciți;

Bucură-te, cel ce ai tămăduit pe cei bol­navi de ochi;

Bucură-te, cel ce vedeai înălțarea su­fle­telor;

Bucură-te, cel ce mai înainte spuneai ieșirea lor;

Bucură-te, toiagul cel bun al monahilor;

Bucură-te, cinstita împodobire a credin­cio­șilor;

Bucură-te, Părinte Antonie!


Condac 9:


Tot darul cel dumnezeiesc ca și Pavel ai primit, ca cel ce te-ai făcut și tu, toate tu­­tu­ror, pe toți covârșindu-i, Antonie, până și în văz­­duh te-ai răpit, Cuvioase; pentru care, încu­tre­murat cu totul strigai lui Dum­ne­zeu: Aliluia!


Icos 9:


Pe ritorii cei mult vorbitori ca pe niște pești fără de glas i-ai arătat prin cu­vin­tele tale, de Dumnezeu pur­tă­to­rule, că, ri­to­ri­sind despre Dumnezeu, cu­vin­te­le tale ase­mă­nându-le cu lucrurile, te-ai fă­cut minunat și slăvit; pentru aceasta cântăm ție:

Bucură-te, versul înțelepciunii lui Dum­nezeu;

Bucură-te, vistieria cuvintelor Lui;

Bucură-te, cel mai înțelept decât toți fi­lozofii;

Bucură-te, cel mai iscusit și mai înalt în cu­vin­te;

Bucură-te, preaslăvită auzire și grăire a celor în­țelepți;

Bucură-te, preacinstită oglindire a mo­na­hilor și a tuturor celor ce te caută;

Bucură-te, cel ce veselești auzul cre­din­cioșilor;

Bucură-te, cel ce ai dezlegat împleticirile filo­so­filor;

Bucură-te, fiu al lui Dumnezeu, după îm­păr­tășire;

Bucură-te, înălțarea preacuvioșilor după stră­duire;

Bucură-te, cel prin care s-a înființat mona­his­mul;

Bucură-te, cel prin care s-au îndreptat cre­din­cioșii;

Bucură-te, Părinte Antonie!


Condac 10:


Grăbindu-te, de Dumnezeu purtă­to­rule Pă­rin­te, după porunca dinainte primită de la Dum­nezeu, te-ai dus către Pavel Tebeul; și, împie­di­cându-te de multe ispite, nu te-ai în­fri­coșat de relele întâm­plări; și, dobândind ceea ce doreai, ai încetat întris­tarea, strigând lui Dum­nezeu: Aliluia!


Icos 10:


A doua oară făcând călătoria Marele An­to­nie și gră­bin­du-se către Pavel Tebeul, a văzut înălțarea su­fle­tului lui; deci aler­­gând și găsindu-l mort, l-a îngropat, lu­ân­du-i îm­bră­cămintea; pentru care strigăm lui:

Bucură-te, înger purtător de trup;

Bucură-te, omule cel ce cu Dumnezeu ai vorbit;

Bucură-te, cel ce ai văzut nevoințele lui Pavel;

Bucură-te, slujitorul îngropării lui;

Bucură-te, cel ce ai istorisit viețuirea lui;

Bucură-te, cel ce te-ai îmbogățit cu a lui făp­tu­ră bună;

Bucură-te, cel ce mai înainte ai cunoscut în­șe­lă­­ciunea eresurilor;

Bucură-te, cel ce ai alinat tulburarea Bise­ri­cilor;

Bucură-te, cel ce ai gonit primejdia eresului;

Bucură-te, părtașul dreptei cunoștințe;

Bucură-te, buna mireasmă a pustiurilor;

Bucură-te, buna insuflare a monahilor;

Bucură-te, Părinte Antonie!


Condac 11:


Nevoind Valens, cel de cele arie­nești cu­­ge­tător, a recunoaște pe Fiul Dum­­nezeu Preaînalt, te-ai pornit împotriva lui, An­to­nie; și el, ticălosul, luând cele după fap­tele sale, de cal a fost ucis, iar tu lui Dum­nezeu strigai: Aliluia!


Icos 11:


Lumină trimisă de Luminătorul cel mare ară­tându-te tu, Antonie, ai lu­mi­nat pe toți, și pe ucenicii tăi sfătuind, mai înainte le-ai arătat mu­tarea ta din viața de aici; iar ei, de întristare fiind cuprinși, cântau ție acestea:

Bucură-te, mângâierea noastră;

Bucură-te, încurajarea tuturor;

Bucură-te, hrănitorul celor flămânzi de cele ce­rești;

Bucură-te, sfătuitorul celor doritori de cele su­­fle­tești;

Bucură-te, că ieșirea ta mai înainte ai cu­nos­cut-o, de Dumnezeu purtătorule;

Bucură-te, următorule al înțelepțiților de Dum­­ne­zeu Apostoli;

Bucură-te, cel prin care pământenii se laudă;

Bucură-te, cel prin care înțelepții se apără;

Bucură-te, desfătarea slavei celei negrăite;

Bucură-te, amintirea hranei tale celei sfinte;

Bucură-te, că învățăturile tale cu drag le pri­mim;

Bucură-te, că ne mântuim sufletul ur­mân­du-ți sfa­turile;

Bucură-te, Părinte Antonie!


Condac 12:


De mare dar s-a învrednicit marele Ata­na­sie, luând amândouă hainele tale, de Dum­­nezeu purtătorule Antonie; și scriind dum­ne­­zeiască viața ta, cea de una sută și cinci ani, striga lui Dumnezeu: Aliluia!


Icos 12:


Cânți acum împreună cu îngerii, ca mai înain­te cu oamenii, în ceruri ve­se­lin­du-te, Fericite, cântarea cea întreit-sfântă lui Dum­ne­zeu, pe Care roagă-L pen­tru cei ce te cinstim pe tine, An­tonie, și cu dragoste cântăm acestea:

Bucură-te, locuitorul celor cerești;

Bucură-te, împodobitorul celor pământești;

Bucură-te, cel ce împreună-petreci cu îngerii;

Bucură-te, împreună-vorbitorule cu sfinții;

Bucură-te, pururea lăudătorule al Preasfintei Treimi;

Bucură-te, fierbinte mijlocitorule al tuturor către Dumnezeu;

Bucură-te, povățuitorul și sprijinitorul celor ce te laudă pe tine;

Bucură-te, strălucitule păstor și învăță­to­rule al uce­nicilor tăi;

Bucură-te, înaintestătător al tuturor cu­vio­șilor;

Bucură-te, preacinstitule conducător al celor ne­­că­sătoriți;

Bucură-te, cel ce ești cald mijlocitor al celor ce poartă numele tău;

Bucură-te, mare apărător al celor ce te cinstesc pe tine;

Bucură-te, Părinte Antonie!


Condac 13:


O preaînțelepte de Dumnezeu pur­tă­to­rule An­tonie, căpetenia părinților și slava cu­vio­șilor, primește de la noi aceste laude ce cu tot su­fletul le aducem ție și roa­gă-te lui Dum­nezeu pentru noi cei ce strigăm: Aliluia! (acest Condac se zice de trei ori)


Apoi iarăși se zice: Icosul întâi: Om cu firea te-ai arătat...; Condacul întâi: Fugind de întunericul...


Icos 1:


Om cu firea te-ai arătat, Părinte, dar te-ai văzut îm­preună-cetățean cu în­gerii, căci ai viețuit pe pământ ca fiind fără de trup, Prea­cu­­vioase Antonie, lepădând toată purtarea de grijă a trupului; pentru aceasta strigăm ție:

Bucură-te, odrasla cucernicului părinte;

Bucură-te, ramura credincioasei maici sfinte;

Bucură-te, vlăstarul cel neveștejit al Egiptului;

Bucură-te, povățuitorul cel mare al pustiului;

Bucură-te, că din tinerețe lui Hristos ai urmat;

Bucură-te, că firește de trup te-ai depărtat;

Bucură-te, arătătorule al căilor mo­na­hicești;

Bucură-te, cel ce voiești mântuirea muri­to­rilor;

Bucură-te, izbăvitorul din înșelăciuni al celor mulți;

Bucură-te, dătătorul râurilor de tămăduiri;

Bucură-te, cel prin care Dumnezeu S-a preaînălțat;

Bucură-te, cel prin care satana s-a rușinat;

Bucură-te, Părinte Antonie!


Condac 1:


Fugind de întunericul cel negru al Egip­tu­lui, ai căutat pământul cel de viață dă­tă­tor al pustiului. Prin înfrânare și nevoință veș­tejind săl­tările trupului Prea­lău­date, te-ai făcut pildă mo­nahilor, de Dum­ne­zeu cuge­tă­to­rule, celor ce strigă: Bucură-te, Părinte Antonie!


....și se face otpustul.....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu