vineri, 17 martie 2023

ACATISTUL SFÂNTULUI IERARH PATRICK, EPISCOP DE ARMAGH ȘI APOSTOLUL IRLANDEI

 ACATISTUL SFÂNTULUI IERARH PATRICK, EPISCOP DE ARMAGH ȘI APOSTOLUL IRLANDEI 

                                    17 martie



Rugăciunile începătoare


De este preot, începe aşa :

Binecuvântat este Dumnezeul nostru totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.


Iar de nu este preot, se zice :

Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi. Amin.


Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!

Împărate Ceresc, Mângâietorule, Duhul Adevărului, Care pretutindeni eşti şi pe toate le împlineşti, Vistierul Bunătăţilor şi Dătătorule de Viaţă, vino şi Te sălăşluieşte întru noi şi ne curăţeşte pe noi de toată întinăciunea şi mântuieşte Bunule sufletele noastre!


Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare, Sfinte Fără-De-Moarte, miluieşte-ne pe noi! (de 3 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Preasfântă Treime, miluieşte-ne pe noi! Doamne, curăţeşte păcatele noastre! Stǎpâne, iartă fărădelegile noastre! Sfinte, cercetează şi vindecă neputinţele noastre, pentru Sfânt Numele Tău!


Doamne miluieşte! (de 3 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Tatǎl nostru, Carele eşti în Ceruri, sfinţească-se Numele Tău, vie Împărăţia Ta, facă-se Voia Ta, precum în cer aşa şi pe pământ. Pâinea noastră, cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri! Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbǎveşte de cel viclean! Amin!

Pentru rugăciunile Sfinţilor Părinţilor noştri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi! Amin 


Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi, că nepricepându-ne de nici un răspuns, această rugăciune aducem Ţie, ca unui Stăpân, noi păcătoşii robii Tăi, miluieşte-ne pe noi!


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh!


Doamne, miluieşte-ne pe noi, că întru Tine am nădăjduit; nu Te mânia pe noi foarte, nici pomeni fărădelegile noastre, ci caută şi acum ca un Milostiv şi ne izbăveşte pe noi de vrăjmaşii noştri, că Tu eşti Dumnezeul nostru şi noi suntem poporul Tău; toţi lucrul mâinilor Tale şi Numele Tău chemăm.


Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Uşa milostivirii deschide-o nouă, binecuvântată Născătoare de Dumnezeu, Fecioară, ca să nu pierim cei ce nădăjduim întru tine, ci să ne izbăvim prin tine de nevoi, că tu eşti mântuirea neamului creştinesc.


Cred întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul cerului și al pământului, al tuturor celor văzute și nevăzute. Și întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii; lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut iar nu făcut, Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut. Care, pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri și S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria și S-a făcut om. Și S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat, a pătimit și s-a îngropat. Și a înviat a treia zi, după Scripturi. Și S-a înălţat la ceruri și șade de-a dreapta Tatălui. Și iarăși va să vină cu slavă să judece viii si morţii, a Cărui împărăţie nu va avea sfârșit. Și întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă Făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și slăvit, Care a grăit prin prooroci. Întru una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserică. Mărturisesc un Botez spre iertarea păcatelor. Aștept învierea morţilor și viaţa veacului ce va să fie. Amin!


Doamne miluiește! (de 12 ori)


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Veniţi să ne închinăm Împăratului nostru Dumnezeu! (o închinăciune)

Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Hristos, Împăratul nostru Dumnezeu! (o închinăciune)

Veniţi să ne închinăm şi să cădem la Însuşi Hristos, Împăratul şi Dumnezeul nostru! (o închinăciune)


Psalmul 142

Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru credincioşia Ta, auzi-mă, întru dreptatea Ta. Să nu intri la judecată cu robul Tău, că nimeni din cei vii nu-i drept înaintea Ta. Vrăjmaşul prigoneşte sufletul meu şi viaţa mea o calcă în picioare; făcutu-m-a să locuiesc în întuneric ca morţii cei din veacuri. Mâhnit e duhul în mine şi inima mea încremenită înlăuntrul meu. Adusu-mi-am aminte de zilele cele de demult; cugetat-am la toate lucrurile Tale, la faptele mâinilor Tale m-am gândit. 

Întins-am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ însetoşat. Degrab auzi-mă, Doamne, că a slăbit duhul meu. Nu-Ţi întoarce faţa Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor care se coboară în mormânt. Fă să aud dimineaţa Mila Ta, că la Tine îmi este nădejdea. Arată-mi calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu. 

Scapă-mă de vrăjmaşii mei, că la Tine alerg, Doamne. Învaţă-mă să fac Voia Ta, că Tu eşti Dumnezeul meu. Duhul Tău Cel Bun să mă povăţuiască la pământul dreptăţii. Pentru Numele Tău, Doamne, dăruieşte-mi viaţă. Întru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu. Fă bunătate de stârpeşte pe vrăjmaşii mei şi pierde pe toţi cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul Tău. 


Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeule!

Aliluia, aliluia, aliluia, Slavă Ţie, Dumnezeul nostru, Slavă Ţie!


Dumnezeu este Domnul şi S-a arătat nouă, bine este cuvântat Cel ce vine întru Numele Domnului ! (de 3 ori)

Doamne miluiește ( de 3 ori) Slavă Tatǎlui şi Fiului şi Sfântului Duh! 


Troparul Sfântului Patrick (Glasul al 3-lea):


Sfinte Episcop Patrick, păstor credincios al turmei regale a lui Hristos, ai umplut Irlanda cu strălucirea Evangheliei: Tăria, de neînvins, a Treimii ! Acum, când stai în faţa Mântuitorului, roagă-te ca El să ne ţină în credinţă şi iubire!


Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Condacul Sfântului Patrick (Glasul al 4-lea):


Din sclavie ai scăpat la libertatea slujirii lui Hristos şi te-a trimis să scoți Irlanda din legăturile demonului. Ai semănat Cuvântul Evangheliei în inimi păgâne. În călătorii și pericole ai fost asemenea Apostolului Pavel! Primind răsplata strădaniilor tale, în Rai, neîncetat să te rogi pentru turma pe care ai adunat-o pe pământ, Sfinte Episcop Patrick!


Psalmul 50

Miluieşte-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta şi după mulţimea îndurărilor Tale, şterge fărădelegea mea. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea şi de păcatul meu mă curăţeşte; că fărădelegea mea eu o cunosc şi păcatul meu înaintea mea este pururea. Ţie unuia am greşit şi rău înaintea Ta am făcut, aşa încât drept eşti Tu întru cuvintele Tale şi biruitor când vei judeca Tu. Că iată întru fărădelegi m-am zămislit şi în păcate m-a născut maica mea. Că iată adevărul ai iubit; cele nearătate şi cele ascunse ale înţelepciunii Tale, mi-ai arătat mie. Stropi-mă-vei cu isop şi mă voi curăţi; spăla-mă-vei şi mai vârtos decât zăpada mă voi albi. Auzului meu vei da bucurie şi veselie; bucura-se-vor oasele mele cele smerite. Întoarce faţa Ta de la păcatele mele şi toate fărădelegile mele şterge-le. Inimă curată zideşte întru mine, Dumnezeule şi duh drept înnoieşte întru cele dinlăuntru ale mele. Nu mă lepăda pe mine de la faţa Ta şi Duhul Tău cel Sfânt nu-l lua de la mine. Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale şi cu duh stăpânitor mă întăreşte. Învăţa-voi pe cei fără de lege căile Tale şi cei necredincioşi la Tine se vor întoarce. Izbăveşte-mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele; bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta. Doamne, buzele mele vei deschide şi gura mea va vesti lauda Ta. Că de ai fi voit jertfă, Ţi-aş fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi. Jertfa Lui Dumnezeu: duhul umilit; inima înfrântă şi smerită Dumnezeu nu o va urgisi. Fă bine, Doamne, întru bună voirea Ta, Sionului şi să se zidească zidurile Ierusalimului. Atunci vei binevoi jertfa dreptăţii, prinosul şi arderile de tot; atunci vor pune pe altarul Tău viţei.


Condacul întâi


În al patrulea secol al erei creștine te-ai născut pe șaisprezece din calendele lui aprilie, cu un tată diacon și bunic preot al lui Hristos și o mamă, rudă a Sfântului Martin celebrul Apostol al galilor. Acum toată creștinătatea îţi strigă: Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Icosul întâi


La șaisprezece ani ai fost răpit de barbari, ai devenit sclav in Irlanda cea verde şi inima ta, indiferentă atunci la mântuire, s-a deschis deodată la Harul pur al lui Dumnezeu. Ai petrecut șase ani în fierbinţi rugăciuni, admirat de Sfinții din cer, care ţi-au cântat:


Bucură-te, căci copil fiind, ai înțeles exilul vieții noastre!


Bucură-te, că te-ai îmbrăcat cu rugăciunea plină de ardoare!


Bucură-te, cel ce, în timp, ai luat calea veșniciei!


Bucură-te, jertfă pură și curată a tinerei tale vieţi!


Bucură-te, confirmare timpurie a singurei mântuiri!


Bucură-te, glorie nemăsurată a verzii Irlande!


Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Condacul al 2-lea


Trăind fără încetare în cer, pe acest pământ, într-o vedenie un Înger al lui Dumnezeu ţi-a apărut, anunţându-te că te aşteaptă o corabie în port. Încrezător în promisiunile trimisului Său, ai mers îndelung și ai ajuns la mare; și ai putut să navighezi către mântuire, spunând: Aliluia!


Icosul al 2-lea


Când ai debarcat, a trebuit să mergi mult timp cu păgânii care făceau parte din echipaj şi când mâncarea a început să lipsească, o minune i-a hrănit și i-a convertit, datorită puterii rugăciunii tale către Dumnezeu; către Care şi noi ne îndreptăm, pentru te lauda astfel:


Bucură-te, manifestare a aprobării lui Dumnezeu!


Bucură-te, credinţă de nezdruncinat în Dumnezeire!


Bucură-te, cedare încrezătoare în Voia lui Hristos!


Bucură-te, ștergere în faţa Legilor Celui Preaînalt!


Bucurăte, acceptare voluntară a Planului Divin!


Bucură-te, vindecătorule, prin Puterea Domnului!


Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Condacul al 3-lea


Întors la tine acasă ai fost şi mai încântat, căci Dumnezeu te-a înştiinţat că vei fi eliberat. Ai simţit grija Lui pentru sufletul tău, căci El avea planuri pentru Biserica Sa, unde credinţa şi devotamentul tău urmau să facă minuni. El te-a chemat şi tu I-ai răspuns: Aliluia!


Icosul al 3-lea


Duhul în tine mijlocind pentru Irlanda, ai fost mereu chemat pe ţărmurile sale, iar când părinții tăi au fost uciși, ai fost luat ca sclav, dar Dumnezeu a rânduit să fii răscumpărat în Galia de creștini. Ai devenit călugăr la Saint Martin și noi îţi zicem :


Bucură-te, punct de plecare al monahismului din țările celtice!


Bucură-te, că la mormântul Sfântului Martin ai descoperit Viaţa!


Bucură-te, că ai crescut duhovniceşte în apropierea unui Sfânt!


Bucură-te, că prin viaţa ta cumpătată ai fost ucenicul lui desăvârşit!


Bucură-te, căci, ca ucenic ţi-ai egalat învăţătorul!


Bucură-te, că ai fost umplut cu har de către Domnul, Dumnezeu l!


Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Condacul al 4-lea


Dar numeroase vedenii divine ţi-au cerut să te întorci în Irlanda. După patru ani, ai părăsit Sfânta Mânăstire şi, traversând marea, ai ajuns la Temair, unde ai dorit să aduci Sfânta Evanghelie, rugându-te, postind, predicând și cântându-I lui Hristos: Aliluia!


Icosul al 4-lea


Dar, din cauza atitudinii duşmănoase, te-ai întors în Galia, unde ai devenit ucenicul Sfântului Gherman și ai trăit nouă ani pe insula Lerins, pregătindu-te prin rugăciune pentru misiunea ta. Apoi, find hirotonit Episcop pentru Irlanda, ai plecat în Insula de Smarald, unde ţi se spunea:


Bucură-te, că ai devenit ucenic al ierarhului de Auxerre!


Bucură-te, că ai urmat pașii săi pe calea înfrânării!


Bucură-te, că ai plecat apoi să trăieşti pe insula sfinţilor călugări!


Bucură-te, ucenicul părinților ce se roagă în chilia lor!


Bucură-te, chemare la rugăciunea curată şi permanentă!


Bucură-te, răspuns al sfințeniei la chemare!


Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Condacul al 5-lea


Mult timp ai auzit în sufletul tău evlavios vocea rugătoare a copiilor Irlandei care te chemau să vii să-i eliberezi din întunericul apăsător al păgânismului. Deci, atunci când ai ajuns pe Insula cea verde, corul gazdelor cerești I-au cântat lui Dumnezeu: Aliluia!


Icosul al 5-lea


Înarmat cu Sfânta Evanghelie și cu credința ta arzătoare, a trebuit să înfrunţi adunarea tuturor druizilor şi ai predicat înaintea nobililor și a poporului ; și, prin cuvintele tale de foc, ai făcut minuni, aducând numeroase suflete la Domnul și Apostolii au cântat unuia de-al lor:


Bucură-te, Apostol cu gură de aur care predici Viaţa!


Bucură-te, predicator care arăţi calea mântuirii!


Bucură-te, păstor neînfricat în mijlocul lupilor păgânilor!


Bucură-te, doctor al sufletelor cu miruri duhovniceşti!


Bucură-te, cârmaci experimentat care conduci la limanul sfânt!


Bucură-te, călăuză desăvârşită pe calea spre Rai!


Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Condacul al 6-lea


Apoi au urmat o mulţime de mari minuni, care au semănat credinţa în pământul Irlandei. Eliberaţi pentru totdeauna de legăturile idolatre, copiii insulei au primit cu toţii Lumina de la cel ce le fusese odată rob și, mulțumindu-I Domnului, cântau către cer: Aliluia!


Icosul al 6-lea


Viteaz predicator, cu un grai lămurit ai explicat închinătorilor răului tainele fine ale credinței ortodoxe şi, luând în mâna ta sfântă un trifoi cu trei foi, ai arătat simbolul Sfintei Treimi. Iar gazdele Raiului ţi-au strigat:


Bucură-te, propovăduitor neobosit al Împărăţiei!


Bucură-te, sfântă întrupare al artei frumoasei vorbiri!


Bucură-te, convingere de diamant a dreptei credințe!


Bucură-te, siguranţă înflăcărată a Adevărului!


Bucură-te, ecoul minunilor arătate prin al tău grai!


Bucură-te, vas prețios al Sfintei Treimi!


Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Condacul al 7-lea


Din timp în timp, retrăgându-te în singurătate, trăiai o viaţă foarte aspră, pregătindu-ţi trupul și sufletul pentru luptele ce urmau, ale Sfintei Biserici. Nu precupeţeai nici durere şi nici timp, scandându-I neîncetat Dumnezeului Iubirii: Aliluia!


Icosul al 7-lea


Pe muntele ce-ţi poartă numele acum, precum Sfântul Prooroc Moise în Sinai, ai stat patruzeci de zile în rugăciune mijlocind neîncetat către Dumnezeul cerului pentru mântuirea tuturor copiilor Irlandei. Şi, adunaţi, Sfinții țării celtice rostesc:


Bucură-te, că ai stat adesea faţă-n față cu Dumnezeu!


Bucură-te, că, precum Iacob, te-ai luptat cu Cel Atotputernic!


Bucură-te, că ai obţinut de la El multe binecuvântări!


Bucură-te, căci, ca şi Proorocul, I-ai trăit prezența!


Bucură-te, căci mântuirea fiilor tăi ţi-a fost singura ta grijă!


Bucură-te, păstor iubitor al oilor cuvântătoare ale insulei!


Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Condacul al 8-lea


Când te luptai prin post și rugăciune, un sfânt Înger al Domnului s-a arătat anunțându-te că râvna şi credinţa ta au obținut pentru tine BunăVoinţa lui Dumnezeu şi, precum Moise coborând din Sinai, I-ai mulţumit lui Dumnezeu pentru poporul tău, spunându-I: Aliluia!


Icosul al 8-lea


De la sud până la nord ai făcut să dispară noaptea, alungând-o prin lumina Sfintei Evanghelii şi oi noi au venit să se adune în sfânta turmă răscumpărată prin Sângele lui Hristos. Iar tu ai condus către Ţara promisă de Dumnezeu sufletele tuturor celor care-ţi strigă:


Bucură-te, că L-ai avut pe Hristos neîncetat în fața curaţilor tăi ochi!


Bucură-te, cel ce L-ai avut pe Dumnezeu Tatăl în inima ta pentru totdeauna!


Bucură-te, căci L-ai avut pe Duhul Sfânt pentru totdeauna pe buzele tale!


Bucură-te, că ai fost pe pământ ca o Biserică vie!


Bucură-te, că ai fost un imn al Sfintei Treimi!


Bucură-te, că ai fost un locaş de binecuvântări!


Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Condacul al 9-lea


În Irlanda scăpată de păgânătate, ai făcut să înflorească în Biserică călugăria, dând tu însuţi exemplu de viaţă aspră şi, adăpostind mulțimea în rugăciunea ta, ai încurajat mulţi călugări și multe călugărițe cântându-I Domnului: Aliluia!


Icosul al 9-lea


Prin predicarea Împărăției lui Cristos, ai inspirat-o pe Sfânta Brighita din Kildare, care a devenit călugăriță și a întemeiat în Insulă prima Mânăstire de maici şi care împarte cu tine protecţia Irlandei şi-ţi cântă din înaltul cerurilor:


Bucură-te, risipirea întunecimilor neştiinței!


Bucură-te, temelie a Sfinţeniei în pământul Irlandei!


Bucură-te, model de viaţă pentru fiicele Insulei!


Bucură-te, Sfântă Icoană pentru fiii Irlandei!


Bucură-te, întâia bornă pe drumul credinței lor!


Bucură-te, luminător care reflectă Soarele!


Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Condacul al 10-lea


Mai mult de treizeci de ani ai dus lupta cea bună, dându-le credincioșilor adunaţi prin râvna ta BineCuvântările Domnului, mana cerească la care îi atrăgeai prin rugăciunea ta ; iar tu ai păstrat pentru tine viaţa aspră care rupe trupul, dar eliberează sufletul care cântă: Aliluia!


Icosul al 10-lea


În fiecare zi ai cântat Psaltirea lui David și prin sfântul semn al Crucii, te însemnai lumii pentru veşnicie închinându-te până la pământ înaintea Unicului Dumnezeu și Singurului Împărat, pe care L-ai acceptat ca administrator al vieții tale, iar corul aleşilor Împărăţiei îţi strigă:


Bucură-te, schimnicie întrupată a rugăciunii neîncetate!


Bucură-te, supraveghere desăvârşită a trupului şi a sufletului!


Bucură-te, jertfă de bună voie pentru binele sufletului!


Bucură-te, vedere a viitorului lumii!


Bucură-te, prevestire vie a Sfintei Împărăţii!


Bucură-te, însufleţire a vremelniciei către eternitate!


Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Condacul al 11-lea


Apostol neobosit al Adevărului, când mergeai să vizitezi parohiile Ultoniei, ţi s-a făcut cunoscută apropiata ta moarte. Un Înger ți-a spus că vei muri pe drum. Iar tu ţi-ai îndeplinit ultimele datorii de ierarh într-o Mânăstire de maici, care cântau: Aliluia!


Icosul al 11-lea


În timpul vizitei tale la această nestemată a Irlandei, o lumină a apărut în cimitir, iar tu ai rugat-o pe Brighita să tălmăcească acest lucru şi ea a prezis că un Sfânt se va odihni curând. Iar tu ai rugat-o să-ţi pregătească giulgiul tău, iar Sfinții ţi-au cântat astfel de laude:


Bucură-te, luptător neobosit în lupta cea bună!


Bucură-te, atlet victorios al luptelor sfinte!


Bucură-te, soldat neobosit al Harului sfânt!


Bucură-te, strateg învingător ajuns la ultima bătălie!


Bucură-te, căci ca şi Dreptul Simeon ai putut să mergi în pace!


Bucură-te, căci zilele tale se vor termina în veșnicie!


Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Condacul al 12-lea


În această zi stabilită pentru tine de Domnul, te-ai întins pe pat și, în rugăciune, ai primit Sfintele Taine de la ucenicul tău, apoi i-ai mai binecuvântat pentru ultima oară pe fiii tăi duhovniceşti, înainte de a întâlni Lumina cea veșnică, unde Drepţii Îi cântă neîncetat lui Dumnezeu: Aliluia!


Icosul al 12-lea


Când a fost învelit prețiosul tău corp în giulgiul țesut de Sfânta Brighita, s-au auzit Sfinţii Îngeri cântând pentru sufletul tău şi s-a simțit buna mireasmă a Raiului dovedind cinstea ta de la Domnul, iar aleșii Cerului au început să cânte:


Bucură-te, cel ce ai fost în acelaşi timp pe pământ și în ceruri!


Bucură-te, că ai trecut de la moarte la viața cea veșnică!


Bucură-te, că ţi-ai urmat lucrarea prin mijlocire!


Bucură-te, scăpare a păcătoșilor în tulburarea lumii!


Bucură-te, balsam de rugăciune pe rănile sufletelor!


Bucură-te, remediu dovedit care dovedeşte Har!


Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Condacul al 13-lea


Ai fost legat ca sclav de către oameni, dar te-ai eliberat din captivitate, acceptându-L ca Unic stăpân pe Domnul Hristos. Ţi-ai câştigat cu mare preţ perla mântuirii şi întreaga ta viață mărturisește pe Dumnezeu, către Care şi noi cântăm puternic, cu tine: Aliluia! Aliluia! Aliluia! (Acest Condac se spune de 3 ori)


Icosul întâi:


La șaisprezece ani ai fost răpit de barbari, ai devenit sclav in Irlanda cea verde şi inima ta, indiferentă atunci la mântuire, s-a deschis deodată la Harul pur al lui Dumnezeu. Ai petrecut șase ani în fierbinţi rugăciuni, admirat de Sfinții din cer, care ţi-au cântat:


Bucură-te, căci copil fiind, ai înțeles exilul vieții noastre!


Bucură-te, că te-ai îmbrăcat cu rugăciunea plină de ardoare!


Bucură-te, cel ce, în timp, ai luat calea veșniciei!


Bucură-te, jertfă pură și curată a tinerei tale vieţi!


Bucură-te, confirmare timpurie a singurei mântuiri!


Bucură-te, glorie nemăsurată a verzii Irlande!


Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Condacul întâi:


În al patrulea secol al erei creștine te-ai născut pe șaptesprezece din calendele lui aprilie, cu un tată diacon și bunic preot al lui Hristos și o mamă, rudă a Sfântului Martin celebrul Apostol al galilor. Acum toată creștinătatea îţi strigă: Bucură-te, Sfinte Patrick, Luminătorul Irlandei!


Rugăciune către Sfântul Patrick, Apostolul Irlandei:


O, Sfinte Patrick, pilduitor călugăr, ierarh fără seamăn și misionar model, mijloceşte pentru noi la Domnul, Dumnezeul nostru, prin sfintele tale rugăciuni înaintea Tronului Său, să ne ajute să ne asemănăm, în mica noastră măsură, cu virtuțile creștine pe care le-ai dovedit în viața ta: să ne dea o credinţă înflăcărată şi râvnitoare, să urmăm Calea, în această viaţă, precum ai făcut-o şi tu, cu singura grijă a mântuirii în Hristos, să ne dea putere și devotament în respectarea Poruncilor Sale și viaţa aspră necesară pentru a ajunge la limanul păcii!


Sfânt Părinte a unei mulţimi de Sfinți, roagă-L prin puterea rugăciunii tale binecuvântate, să vină în ajutorul puţinei noastre credințe şi să ne permită să călcăm pe urmele paşilor tăi, în ciuda nevredniciei noastre!


Binecuvântat Sfânt care ai propovăduit prin exemplul vieții tale, fii călăuza şi îndrumătorul nostru, spre destinaţia noastră finală, unde domneşte Tatăl şi Fiul și Duhul Sfânt, acum şi pururea şi în vecii vecilor! Amin!


Cuvine-se, cu adevărat, să te fericim pe tine, Născătoare de Dumnezeu, cea pururea fericită și Preanevinovată și Maica Dumnezeului nostru. Ceea ce ești cea mai cinstită decât Heruvimii și mai slăvită, fără de asemănare, decât Serafimii, care, fără stricăciune, pe Dumnezeu-Cuvântul ai născut, pe tine, cea cu adevărat Născătoare de Dumnezeu, te mărim.


Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Tale, ale Sf Ierarh Patrick şi ale tuturor Sfinţilor, miluieşte-ne şi ne mântuieşte pe noi! Amin!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu