Etiopia este una dintre cele mai interesante destinatii crestine, pe care insa foarte putini oameni le viziteaza. Munti inalti - Addis Ababa este a cincea capitala din lume ca altitudine (2408 m), ape foarte albastre si savane… Se spune ca acesta este locul originii omenirii. Etiopia este o tara cu un trecut antic, a carei istorie scrisa in limba Ge’ez dateaza de acum 2000 de ani. Regina din Saba si Regele Solomon nu sunt doar personaje legendare…
Regina din Saba, amintita nu doar in Vechiul Testament ( III Regi, cap10 si II Paralipomena, cap 9) dar si in Coran si in legendele etiopiene, este numita Makeda in traditia etiopiana. Ajunsa pe tron in secolul zece inainte de Hristos si simtindu-se nepregatita pentru demnitatea sa, regina a calatorit la Ierusalim, pentru a observa si a invata regulile statului evreu si pentru a-I pune vestitului, inteleptului Rege Solomon multe intrebari, pe care el le-a dezlegat pe rand, nelasand nimic necunoscut. Impresionata de intelepciunea si bogatia marelui rege, regina din Saba i-a daruit acestuia 4,5 tone de aur, pietre pretioase si aromate, iar el i-a promis ca ii va da orice lucru pe care aceasta il doreste. Traditia spune ca din relatia celor doi s-a nascut un fiu, regele Menelik I, care s-a intors la Ierusalim de doua ori, prima data cand a implinit 22 de ani si a aflat cine este tatal sau – marele rege Solomon primindu-l cu mare fast, iar doua oara pentru a fi uns rege al Etiopiei de catre chiar tatal sau. Se pare ca la intoarcere Menelik I a adus in Etiopia nu doar pe fiul marelui preot evreu cu o escorta extrem de numeroasa de nobili evrei, dar a adus si Chivotul Legamantului ( in care se aflau Tablele Legii date de Dumnezeu lui Moise), pe care Statul Etiopian pretinde ca il detine, in original, pana astazi.
In secolul al IV-lea, in timpul Imperiului Axum, a luat nastere Biserica Ortodoxa (Tewahedo) Etiopiana, aceasta ramanand un pilon al culturii etiopiene, si astazi 51% din populatie apartinad acestei biserici. “Insula” de ortodoxie intr-o Africa musulmana sau pagana, Etiopia este acum, cu cei 35 milioane de credinciosi, cea mai mare dintre bisericile orientale ortodoxe, fiind intrecuta, in intreaga arie a ortodoxiei, doar de Biserica Rusa. Doar ca saisprezece secole de izolare totala, in care singura legatura cu crestinatatea a Bisericii Ortodoxe Etiopiene a fost Biserica Copta ( cea care ii si numea patriarhul), explica evolutia oarecum singulara, ciudata, a crestinismului etiopian.
Iata-ne la Addis Abeba aterizand in 19 ianuarie 2012, pentru a ne incepe programul cu Timket Festival, cea mai importanta sarbatoare crestian etiopiana : Boboteaza ! Stiam doar ca Timket festival este spectaculos, un regal al traditiilor etiopiene, dar amploarea procesiunilor la care am fost martori timp de trei zile a intrecut cu mult orice asteptari !
19 ianuarie 2012, ajunul Bobotezei. Dimineata vizitam obiectivele incluse in program, dar constatam ca strazile nu sunt foarte populate, nici oameni si nici prea multe masini nu sunt ( am aflat ulterior ca lumea nu poseda autoturisme personale decat in foarte mica masura, pretul combustibilului fiind probabil unul dintre impedimente ; un litru de benzina costa un dolar, in timp ce salariul lunar al unui bugetar de exemplu este de o suta de dolari). Dupa masa de pranz ne indreptam spre centrul capitalei etiopiene si vedem cum, incet-incet, in grupuri compacte, oamenii incep sa se indrepte spre locul unde in curand va incepe procesiunea religioasa, prilejuita de ajunul Bobotezei (calendarul etiopian este cel Iulian). Femeile sunt imbracate in haine de sarbatoare, toate identice, dintr-un material foarte alb, natural (probabil bumbac), care contrasteaza cu culoarea pielii lor si fac foarte speciale aceste aparitii ( pentru ochiul unui european, cel putin !). Noi, cei noua romani din grup avem pielea mult mai alba, dar hainele colorate, asa incat orgaizatorii ne disting usor din multime, cu atat mai mult cu cat nici nu am vazut alti straini participanti la spectaculoasa sarbatoare. Ajungem direct in centrul festivitatilor din ajunul Bobotezei, acolo de unde un sobor mare de preoti incepe procesiunea de-a lungul arterei principale (aflam ca circulatia in Addis Abeba, incepand cu ora 4 dupa-amiaza, este intrerupta de catre oficialitati, tocmai pentru aceasta procesiune). In mijlocul preotilor, maiestuosi, doi protopopi poarta doua Chivoturi ale Legii, cutii mari, impodobit cu heruvimi brodati. Multimea de proti incepe dansuri rituale pe o muzica lenta dar ritmata, folosindu-se fiecare de bastoane care au numai o asemenea functiune. Aveam sa aflam ulterior ca intreaga muzica a Bisericii Ortodoxe Etiopiene a fost scrisa de catre Sf Iared imograful (sec 6), care a fost rapit la cer pentru o zi, iar cand s-a reintors pe pamant, la Axum, a redat cantecele pe care le-a auzit de la ingeri, oamenilor. Cete de tineri si tinere in costume specifice bisericlor din care provin deschid calea slujitorilor altarului si, cu muzica si dansuri, pun procesiunea in miscare. Se vede ca totul este perfect regizat, cunoscandu-se fiecare amanunt al desfasurarii, traditia fiind pastrata nestirbita de secole. Este o sarbatoare a bucuriei tuturor, cu mic cu mare, si cei din procesiune si privitorii, extrem de numerosi, de ordinul miilor, cantand, dansand, batand din palme, participand cu tot sufletul - iar uneori spontan, femeile scot niste sunete ciudate, ca niste chiuituri care se inalta catre cer (soferul nostru ne spune ca astfel femeile isi exprima emotia , bucuria si ca acest lucru place Domnului !). Procesiunea se misca lent, cu opriri in locuri importante ( hoteluri, cladiri oficiale) in care, la microfon, preotul care o conduce spune probabil cuvinte de invatatura; dupa care se continua miscarea ritmica, de balans, a preotilor si a participantilor. Simtim ritmul si ni se pare exceptionala aceasta mare de oameni care Il sarbatoreste pe Iisus Hristos la momentul Botezului Sau cu apa, dorindu-si ei ei cu ardoare sa fie partasi la acest eveniment, venerandu-si preotii ca pe Sf Ioan Botezatorul ! Ne impresioneaza crestinii de pe margine care se apleaca si pun fruntea la pamant , in praful drumurilor fara trotuare din Addis Abeba, atunci cand procesiunea ajunge in dreptul lor ! Ne impresioneaza si faptul ca covorul rosu pus pe mijlocul strazii, pe care inainteaza preotii cu Chivoturile Legii si intreaga procesiune, nu este voie sa fie calcat de nimeni altcineva si ca, pe masura ce slujitorii Bisericii trec, covorul din spate este rulat si dus repede, prin lateral, in fata, de catre cativa tineri ; odata asezat in fata procesiunii, cateva fete il matura continuu, pastrandu-l absolut curat ! Iar privitorii nu pot traversa strada cata vreme este covorul rosu – decat daca doua bucati din acesta este temporar ridicat !! Respectul si evlavia cu care se raporteaza cu totii la ceea ce se intampla acum pe bulevardul capitalei etiopiene este evident si absolut miscator ! Iar cu noi, strainii care se bucura alaturi de ei si fotografiaza si filmeaza totul cu mare infrigurare, sunt extrem de atenti si de binevoitori ; desi fusesem in mod repetat atentionati sa avem grija de buzunare si genti, contatam, dimpotriva, ca suntem ghidati catre cele mai bune locuri de observatie si, daca noi romanii ne ratacim unii de altii,mereu se gaesc oameni care ne ajuta, amabili, sa ne regasim in multime - mai ales ca foarte multi dintre ei vorbesc engleza ( o adevarata surpriza pentru noi !).
Pana la urma, am inteles ce sens are aceasta procesiune : pe bulevardul central, dintr-un capat si din celalat, doua biserici au organizat festivitati similare ( din fata noastra preotii au venit cu 3 Chivoturi ale Legii si cu tinerii imbracati in uniforme mov cu alb – cei pe care ii insotisem noi erau in alb si portocaliu). S-au intalnit intr-un punct central, a urmat o scurta festiitate comuna pe o scena pe care era pusa iarba si flori, apoi au pornit impreuna pe un drum scurt, catre stadionul central, pe care doar o singura data pe an, acum la Boboteaza se organizeaza acesta manifestare crestina de foarte mari proportii. Toata aceasta miscare simbolizeaza trecerea Domnului Iisus din Galileea catre Lacul Tiberias si Raul Iordan, stadionul reprezentand la acest moment un duplicat al Iordanului, la locul Botezului Domnului. Chivoturile Legii ( acum in numar de cinci) sunt amplasate intr-un cort special ridicat si care are functiune de sanctuar. Langa acest cort se afla un altul, in care diaconii / cantretii isi vor canta catarile pe durata intregii nopti. Urmeaza oficierea Sfintei Liturghii, pana la ora 3 noaptea. Crestinii etiopieni cu care am vorbit noi pana la momentul in care am plecat spre hotel (déjà se facuse frig !) ne-au spus ca vor pleca acasa sa isi ia haine mai groase si se vor reintoarce, pentru a sta acolo pana dimineata. Dimineata se face slijba se sfintire a apei, apoi pasaje din Sfanta Evnghelie care fac referire la acesta sfanta sarbatoare se vor citi din cele patru Evanghelii, catre cele patru puncte cardinale. Trei lumanari vor fi puse sa pluteasca pe apa – simbolizand Sfanta Treime, dar si faptul ca Iisus este Lumina Lumii, care sfinteste apa aceasta.Dupa rugaciuni, oamenii se vor stropi cu multa aghiazma, unii pe altii !
20 ianuarie 2012, Boboteaza. Dupa micul dejun noi ne urmam programul, plecand catre nord spre Lacul Tana. Asa cum ne si spusese ghidul nostru etiopian, in absolut toate localitatile am vazut procesiunil organizate in ziua de Boboteaza, considerata cea mai mare sarbatoare crstina in Etiopia (desi popor agrar si aflat in plin sezon de cules fanul, nimeni nu este pe camp !). Prima intlnire de acest fel a fost la o margine de drum, pe un camp unde corturile erau ridicate in apopierea unei ape curgatoare. Am oprit masina sa vedem ce se intampla, lumea de abea incepea sa vina catre acest loc, toti imbracati in alb. Pentru ca cei din grupul nostru au impartit iconite de la Ierusalim, am fost intampinati cu mare bucurie si au inceput sa cante si sa danseze in fata cortului cu Chivotul Legii, intr-un mod care din nou ne-a impresionat si ne-a facut sa ne gandim ca Domnul a facut muzica si dansul pentru a-L venera in prinul rand pe El, Creatorul si datatorul bunatatilor – noi, cei care ne consideram civilizati, am pierdut capacitatea sufleteasca, ingenuitatea care ne poate face a-L mai mari, a ne exprima iubirea catre El si astfel !
In ziua de Boboteaza Chivotul Legii este purtat in procesiune din cort catre biserica satului, dand nou prilej de binecuvantare a credinciosilor sositi cu mic cu mare, in alb, la biserica. Si a treia zi de Boboteaza este sarbatoare – festivalul duraza trei zile – acum se sarbatoreste Nunta din Canaa Galileii, ca primul miracol infaptuit de Iisus Hristos !
Etiopia este, fara indoiala, una dinre tarile in care otodoxia, in varianta ei necalcedoniana ( monofizita) este traita la intensitati remarcabile si asta poate si pentru ca, si in ziua de azi, majoritatea scolilor sunt infiintate pe langa biserici si manstiri, unde se invata a citi si a scrie si a canta Psalmi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu